Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2035 ggr
Ph77
0

Kaninregister?

En fråga som slog mig nyligen var, finns det ett kaninregister där ägaren till en märkt kanin finns registrerad (som hundar o katter)? Om en kanin hittas måste det ju annars vara väldigt svårt att lokalisera ägaren. Antar att det inte "rymmer" så många kaniner på vintern men på sommaren kan det ju inte vara ovanligt.

ph77

whoareyou
0

Jag vet inte om det finns ett, jag tror inte det. Det är lite synd då man ofta ser annonser där folk har hittat borttappade kaniner.

MarHai
0

Det finns ett register där man kan få tag i uppfödaren till en märkt kanin, men inte ägaren.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Shabby-Chic
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker det är konstigt att man inte kan chip-märka en kanin, skulle funka bättre än både benring och örinmärkning tycker jag, och då skulle man kunna få fram både uppfödare och ägare.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[Kaninlycka]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle också vilja ha ett ägarregister för kanin. Har förstått att det inte skulle funka så bra för uppfödare, eftersom man måste ha chippläsare för att kolla id-märkningen, men på samma sätt som man märker hund och katt för att hitta ägaren vid ett eventuellt försvinnande vore ju superbra.

Ph77
0

Det visar att jag inte är ensam att se fördelar med ett ägarregister, kanske en fråga för skaf att ta tag i?

ph77

Rozza
0

Lite OT men skriver det en då, jag hade en lite viltgrå dvärghare som på någotvis rymt ur sin bur en sommar och som ni kanske förstår är det lätt att förväxla viltgråa kaniner med vildkaniner eller harar. Jag letade och letade men hittade henne inte.  Fick nyss om att grannbarnen som bor i en av lägenhetrna nedanför vår villa fångat en harunge. Så satte upp en lapp med en bild och skrev att hon var märkt samt öron nummren. Och tänkte att man var dum om man tror att man hittat en vild hare som är märkt. Så dom kom upp med kaninen men jag är inte helt hundra om jag fått tillbaka henne om hon inte varit märkt så takar tussen gånger om att hon var märkt. Och hade jag inte efterlyst henne hade jag nog inte häller fått henne tillbaka. Även fast barnen visste att jag hadde kaniner.