Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10728 ggr
[Airo]
0

Kanin som äter kött?

Min kompis hade en kanin som hette Morris som tydligen åt kött.

Kan kaniner äta kött egentligen? är det normalt? Förvånad
dom har en hund, och när Morris levde så bråkade dom om en köttbulle? det låter rätt så kul men, en kanin som äter kött..? haha.

lisiberglund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

en kanin ska absolut inte äta kött dom är växtätare och deras mage är inte till för att äta kött, det är mycket ovanligt att kaniner äter det och man ska inte ge dom det!

Med all kärlek //Lisi

LinneaJohaanson
0

Jag håller med överstående.
Men jag har haft kanin som snott kött av mig och ätit!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Airo]
0

#1 & #2 okej. Jag har aldrig varit med om det, dock. Så därför blev jag lite… fundersam..

malinroth
0

Jag har också haft en kanin som åt allt som kom i hennes väg. Bla kom hon över lite köttgryta en gång, drack kallnat te och försökte komma åt glass och skinkmackor m.m. Men som de föregående sagt, man bör göra vad man kan för att undvika att de kommer åt sånt även om de gillar det.

MiniAndMe
0

knäppt… Låter inte så bra för kaninen, men vet någon vad som kan hända?

Min katt drack också te när jag hade ställt det på bordet en gång. Inte för att han fick i sig mycket, men han verkade gilla det… ^^

[Airo]
0

#4 okej, mina har aldrig fått tag på kött eller något så.. har aldrig något att äta när jag gosar med dom osv. ^^ så dom får aldrig det.

#5 jag vet inte.. har aldrig varit med om det så

lisiberglund
0

#5 #4 tror inte att te är farligt det är ju bara örter och vatten (frukt o vatten) så det är nog "okej" men kött kan dom nog få stora mag problem av!

deras magar är ju inte till för att äta kött det är presis som om vi skulle äta trä som dom gnager i sej ofta våra magar skulle nog inte må så bra av det!

Med all kärlek //Lisi

Johanna3
0

Kaninhonorna klarar ju av att äta upp ungar ibland så tydligen klarar dom att äta kött utan att må dåligt..

[Wera]
1

Jag är vegetarian och aldrig ätit kött, när jag åt gelantingodis i "större mängder" som yngre (när jag typ aldrig åt det, det räckte med någon stor godisråtta elr nå) fick jag konstant ont i magen och mådde illa. Antagligen för min mage inte var van vid det? Det borde väl vara så för växtätande djur också :P

Kassy
0

Min kompis kanin åt köttfärsås hellre än hö förut, kaninen var blå och hette Peppar, hermelin tror jag. Ett år senare rymde den till skogs och kom aldrig tillbaka. :(

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Johanna3
0

10# *asg* Ursäkta men det lät lite roligt faktiskt.. tragiskt om det är sant..

KaninFlin
0

Nej, det är inte bra för kaniner har jag hört. Men här låter det som det är normalt. x]

lisiberglund
0

#12 hahaha x)

nej men min kanin har faktist inte provat på kött en och det få hon inte för mammsen heller x))

Med all kärlek //Lisi

[Becca-]
0

Det är ju faktiskt ett ansvar som man tar på sig som ägare, att inte under några omständigheter låta kaninen få i sig sådant som inte tillhör deras kost. Tycker jag då.
Så detta med kött, och att min kanin "råkade" sno en köttbit när jag satt och åt tycker jag är nästan lite löjligt. Men det är ju vad jag tycker. Inte ens något att skratta åt.

lukasfelix
0

En risk om växtätande djur äter kött är att ett växtätande djur har väldigt lång tarm, vilket är bra när växterna ska bearbetas för att ta upp så mycket näring som möjligt. Men kött blir liggande för länge i tarmen då och påbörjar en förruttelseprocess vilket i värsta fall kan vara giftigt och dödligt, beroende på vilka mängder kött det är.

Johanna3
0

15# Vad händer då om en kaninhona äter upp sina ungar?

[Becca-]
0

#16 Troligen får den väldiga prolem med magen och tarmarna.

lukasfelix
0

Det vet jag inte, men det är iallafall ett problem när det gäller växtätare som äter kött, att tarmen är alldeles för lång så köttet inte hinner passera innan det blir dåligt. Även människor kan få problem med det även om vi har ett "mellanting" mellan växtätarens långa tarm och köttätarens korta tarm, så vissa människor kan inte äta kött för att de blir dåliga utav det.
Känsligheten varierar ju också och så är det ju inte samma sak heller om det händer vid något enstaka tillfälle eller om det händer ofta

Kassy
0

# 11 Det är sant

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

LinneaJohaanson
0

Med tanke på att det är "vanligt" så tror jag inte det ger problem. Med tanke på att det ligger i deras natur att äta upp ungar vid stress eller liknande så ser jag inte att dom ska få problem med mage/tarmar.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

lukasfelix
0

Det är ju bara vid något enstaka tillfälle också. Skulle de äta kaninungar dagligen däremot så skulle de nog inte må så bra.
Fast det kan ju vara så att magen påverkas också. Om man jämför med t ex hundar så kan de bli jättedåliga i magen av att äta upp moderkakorna efter valparna och det är ju också någonting som är naturligt.

Kristall
0

Som sagt, karnivorer och herbivorer har helt olika matsmältningssystem. Kaniner är anpassade för att kunna smälta en fiberrik och mager föda, medan exempelvis katter är anpassade till en protein- och fettrik kost och tål väldigt mycket mer bakterier än kaniner, vilket gör att de kan äta rått och t.om. halvruttet kött utan problem. Omnivorer, t.ex. människan, har ett matsmältningssystem som är som ett slags mellanting, och kan därför äta såväl animalisk som vegetarisk föda.

Håller med #18, alla är olika känsliga och vissa kaniner kan äta en hel skinkskiva utan att få några problem, medan andra reagerar starkt på en liten tugga. Oavsett så är det såklart inte lämpligt att ge kaniner och inget att mata dem med, precis som socker, mjölkprodukter osv :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)