Markering?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla!
Jag har ett litet problem med min tvååriga, kastrerade hankanin som för några veckor sedan har börjat kissa i min säng. Han har gått lös i mitt rum i ung. ett halvt år, och började sova bredvid mig i sängen för un. en och en halv månad sedan.
Först tog jag kissandet det som ett misstag, det hände en gång och sen var det en längre paus. Nu har jag börjat använde babyunderlag (ni vet sådana där plastiga som man har under underlakanet) eftersom det händer så gott som varannan dag, om inte på natten så när jag är i skolan på dagen.
Han har aldrig tidigare haft problem med att använda sin låda, och jag byter varannan dag så att den inte ska vara obehaglig att gå på. Han markerade minimalt innan han kastrerades, och efter kastreringen har det hänt endast ett par olyckor..
Vetr någon vad det kan bero på? Jag börjar bli verkligt orolig…
Tacksam för svar!
Om du kommer på honom när det sker, titta om han ser ut att kissa normalt. Det kan ju vara någon sjukdom som ligger bakom beteendet, t.e.x. Urinvägsinfektion, urinsten eller överskottskalk som är för tjockt för att kissas ut på vanligt sätt. (I sistnämnda fallet ser du i så fall en rätt stor pulverhög i den torkade kissfläcken.)
Min kanin hade problem med överskottskalken och de gånger han hade svårt att kissa ut den gick han alltid någon helt annanstans än på lådan trots att han var 100% rumsren i övrigt. Ofta kissade han då på mjuka saker som sina sydda tunnlar eller på mattorna.
Hoppas du hittar en lösning på problemet.

Låter tyvärr som om det skulle kunna stämma. Borde jag ta honom till en veterinär tycker du? Hur gick det för din kanin?
Tack för svaret!
Det tog lång tid innan jag fick koll på vad det var, men när jag väl visste det drog jag ner på kalken i hans kost. Jag vet ärligt talat inte hur stor skillnad det gjorde, han var ganska gammal då.
Innan jag visste vad det var åkte jag in till vet. de gånger han hade ont och kissade tjockt, men de visste inte heller orsaken utan trodde att han hade diarré, så de gav honom bara vätska.
Om du ser när han kissar fel och det verkar vara överskottskalk, kolla då efter om han verkar ha ont och om det är svårt för honom att kissa. För överskottskalk som kissas ut är helt normalt, det ska alla kaniner göra, det är bara om det blir för mkt kalk i blåsan som det kan bli problem för vissa kaniner.
Men det är ju aldrig fel att be en duktig veterinär kolla upp honom.
Om han verkar ha ont när det här händer och om du hittar de där "pulverhögarna", ta lite och lägg i en påse eller burk och ta med till veterinären. Då kan de se om det finns kristaller och stenar i pulvret, det kan vara viktigt.

Jag har inte upptäckt några "pulverhögar", och han passar alltid på att kissa när jag inte är på plats…jag ska försöka "komma på" honom ännu i några dagar, sedan tar jag honom antagligen till veterinären…
Vill tacka massor för att du orkat skriva så långa svar, det har varit till stor hjälp!!
Då skulle jag tro att det är något annat än kalkproblem, det är väl trots allt inte jättevanligt.
Men som sagt, att kolla med veterinär när man är orolig över nåt är ju bra. Hoppas du har nån som är bra på kaniner.
Annars skulle jag tipsa om att byta oftare i lådan. Min kanin var rätt kinkig med det där. Både med honom och kaninen jag passar just nu tar jag bort kisset i lådan morgon och kväll.
Eller också kanske han inte hinner till lådan när han sover i din säng? Spånar vilt nu.
Hoppas att du får ordning på det. Jobbigt med sånt där.
Lycka till!