Burbygge
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu börjar det bli dags för mig att bygga min tvåfackare! Det är den första buren jag bygger helt på egen hand och jag behöver verkligen all hjälp jag kan få.
Jag tänker mig någonting i den här stilen, ganska exakt, och har än så länge tre frågor.
1. Är måtten godkända? Jag har så svårt att läsa av det från ritningen. Det är tänkt att den ska bli så stor som möjligt men jag vill ändå veta vad jag ska utgå ifrån.
2. Här har de skrivit att man kan använda plywood. Är det bästa materielet om den ska stå ute? Vad bör man annars välja? Helst så billigt som möjligt.
3. Vad är bäst att he i botten av buren? Kallasfalt? En lack av något slag? Och var köper jag det i så fall?
Väldigt tacksam för svar!
Ser ju jättebra ut 
måtten är godkända
plywood anv många, själv mera förjust i riktigt trä
många använder sk ladugårds-lack oxå
kallasfalt finns bla på Biltema
Superfin bur, jag använder plastmatta som jag täcker hela botten med och lite upp på kanterna. Superbra om dem kissar då det bara är att torka bort det med en trasa. Billigt, smart och gör det enklare att städa.
Plywood är superbra att bygga med! Till benen rekommenderas inpregnerat (stavning?) trä. Lycka till med bygget!
Plywood använder jag mig av :) tycker det är völdigt bra,medan andra tycker OSB-skivor är bättre.
Men ser att det står "plasttak" -jag rekommenderar verkligen inte det, när det regnar hårt (om den inte står under skydd) låter det fruktansvärt mycket åt kaninerna… då är det bättre att ha en plywoodskiva med takpapp på. Och om du ändåtänker ha plasttak tänk då på att ha trä under plastet, vissa kör bara med plast rakt av - då lyser solen in i buren och då kan det bli väldigt varmt åt kaninerna. Vet en kanin som blev alldeles slö och slutade äta en dag p.g.a solen som lyste in genom plasttaket.
Tack för alla svar! :) Då kör jag nog på plywood tror jag, får kolla när jag åker och handlar.
#4, jag hade inte tänkt ha plasttak utan takpapp :) Fast den står ändå under tak, haha.
Bara en liten fråga: Har plåttak, tror ni det låter mycket för kaninerna? Jag tänker på när det regnar och så :)
#6, Jag har plåttak nu och det låter inte så farligt.. Men min bur står iofs som sagt under tak så det kommer inte mycket regn på den om det inte regnar väldigt häftigt
Men jag skulle nog säga att det inte är någon fara.
*Pust*, tanken bara slog mig att det kanske låter väldigt.