dietdagar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej min kanin molly är inte överviktig eller för small utan perfekt men jag har hört att det är väldigt bra med dietdagar även till dom kaniner som inte behöver det ger bra hälska, dietdagar menas med att en dag i veckan ger man den bara hö och vatten jag läste det i en bok och det stog att det var ett mycket bra sätt för att kaninen ska må bra och inte få ont i magen eller andra besvär vad tycker ni om saken?
Med all kärlek //Lisi
Nja inget jag skulle vilja göra, låter inte som något som är nödvändigt att göra, alla mina kaniner har alltid mått bra och aldrig varit sjuka och jag har inga dietdagar ;)
De låter bra att bara ge hö vissa dagar eftersom de e basfödan, men att ha "dietdagar" låter inte vettigt. De finns ju dem som ger pellets enbart varannan dag, vilket är bra om kaninen håller sig hullet. Men tycker inte du ska lyssna på allt som skrivs i böcker, testa dig fram och se vad som passar din kanin bäst 
kramar från Emma och Chewie 
Det som veterinär Bo Runsten rekomenderar är att ge pellets (och annat gott) på kvällen, bara för att få kaninen att äta mycket hö under dagen. Eller om kaninen håller hullet ändå: ingen pellets alls!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#2 & #3 Mina djur får pellets, hö och vatten varje dag och mår hur bra som helst, är lagom i hullet och ser fina ut ser ingen anledning att utesluta pelletset då de gillar det och ser bra ut :) Tror det beror mycket på kaninen hur lätt den håller hullet och vilket foder man ger, jag tror inte "hö och vatten" dieten fungerar bra på alla kaniner ;)
#4 Det beror ju på hur bra hö man har, hur kaninen bor osv förutom kaninens egna näringsbehov. Men dietdagar vet jag inte… Fast du kan ju testa, tror inte de mår såligt av det, och hö är ju verkligen det viktigaste!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
okej tack, men saken kankse är värd att prova för dom som har kaniner som är överkivktiga men som ni säger jag har inget behov av att mina kaniner ska ha dietdagar :)
Med all kärlek //Lisi
#6 Jo exakt fast det finns ju många andra saker man kan göra för att få ner vikten på överviktiga, man bör kanske kolla över sitt foder (pellets) om det har fel näringvärden för mycket fet osv. sen bör man kolla över hur mycket foder man ger, man kanske ska minska mängden, såklart kan man kolla över sitt hö också så det är bra näringsvärden och inte är tunt och näringsfattigt (så kaninen väljer bort det och bara äter pellets syftar jag på). Man bör kolla över hur det är med motionen för kaninen, får de komma ut och röra sig tillräckligt eller får den bara sitta hela dagarna. Ja det finns mycket man kan göra om kaninen skulle vara överviktig :)
håller med :)
Med all kärlek //Lisi
Med all kärlek //Lisi
Med all kärlek //Lisi
Med all kärlek //Lisi
Med all kärlek //Lisi
håller med:)
Med all kärlek //Lisi
#4 min kanin äter oxå pellets varje dag, jag bara gav tips? på hur man kan göra :) Sj tänker jag inte sluta med pellets men dietdagar lät inte så bra i mina öron så gav ett annat förslag, kritiserade inte valet av pellets :)
nej jag förstår jag tycker heller inte dietadar låter så vettigt tängte bara höra vad ni tycker? :)
Med all kärlek //Lisi
Ja de var ingen kritik riktat mot dig :) hoppas inte du tog de så :)
nej da :)
Med all kärlek //Lisi