saltsten eller ej?
Ska man ha saltsten eller inte? Vad är för o nackdelarna med det?
Enligt min uppfödare SKA man ha saltsten i buren
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kaniner skall inte ha saltsten. Deras njurar mår inte bra av det.
Ett fullvärdigt foder tillgodoser de mineraler/salter kaninerna behöver! :)
Kram /Tess
DET ÄR INET BRA MED SALTSTEN DOM MÅR INTE BRA AV DET!!!!!!!!!!!!

1# Kan du hänvisa till någon källa som påvisar att kaninens njurar tar stryk av salsten?
Jag har det till dräktiga och digivande kaninhonor!
#1 jag har det och det är inga problem är du säker på det?
Med all kärlek //Lisi
#1 har också hört det från massor. Men jag har faktiskt inte sett något bekräftande. Hm…
#2 Min kanin har saltsten o mår skitbra :)
Men är det bevisat att det är dåligt för kaninens njurar eller är det någon som kommit på det bara :S?
Saltsten är inte nödvändigt om man har bra foder då det är salt i pellets mm, då många kaniner slickar för mycket på sin saltsten så blir det för mycket fett så kaninen får njursten. Detta drabbar inte alla kaniner, men dom flesta, och man väljer själv vad man vill utsätta sin kanin för, jag skulle inte ta den risken.
Att ge salt till digivande honor anser jag vara okej, i måttlig mängd.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Kaniner bör inte ha saltsten nej, utan de får tillräckligt med salt genom sitt foder.
Djurkliniken Roslagstull, som är en av de bästa smådjursklinikerna i landet, rekommenderar att man struntar i saltstenen då många kaniner tenderar att missbruka den.
Kalksten rekommenderas inte heller, för att förebygga att kaninen får ansamlingar av grus i blåsan/urinsten.
Undantag är till digivande honor, som kan ha ett ökat behov utav salt.
#2 Tänk på att inte använda versaler och flera utropstecken. Det är inte särskilt trevligt och uppfattas som att du "skriker".
Saltsten är helt onödigt egentligen, till digivande honor kan det väl isf varamer okej, om man nu "måste" ha saltsten.
Om kaninen dock slickar jäte mycket, tycker jag man ska ta bort det. Hade en kanin som ständigt slickade på salststenen men inte tänkte jag på det? Han blev iaf sjuk. och dog inom loppet av 24 timmar efter att han blev "slö".
Har också fått informationen om att saltet tar stryk på njurarna men har ingen källa. Men före det osäkra, undvik saltsten.
Det bör man inte ha, om kaninen får kraftfoder, då dem flesta slickar på den som aktivering och får därför för mycket salt vilket kan leda till njursten. Varför utsätta någon man älskar för det? Jag tänker i alla fall inte ta den risken!

Jag har för mig att det finns tillräckligt med salt i kraftfodret (om man nu ger det) och att för mycket salt inte är någe bra, att kaninen bara slickar på den för att det är gott. För det är väl inte bra med för mycket salt till oss människor?
Dock vet jag inte varför och hur det påverkar njurarna. :)

Hos människor leder högt saltintag till högt blodtryck, vilket ökar risken för hjärt/kärlsjukdom. Högt blodtryck är också skadligt för njurens små blodkärl.
Själv använder jag ingen saltsten till mina kaniner.
http://chagallskaniner.weebly.com
Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

10# Var i reglerna står det att man inte får använda versaler och utropstecken?????? Seriöst.. hur känsliga är ni på den här sajten? Man måste väl ändå kunna sålla vilka svar man vill ta åt sig av.. och strunta i de som inte tillför diskussionen något.
#15 men det är också för de som har svårt att se/är blinda. De brukar (vad jag har hört) ha ngt uppläsningsprogram, då blir det lite jobbigt om det är typ 10 utropstecken:) Sen är det ju inte så trevligt, med stora bokstäver ser det ut som man ropar/skriker. (sorry för lite OT)
Oj, :/ det där va nånting nytt, för mig. jag har alltid haft saltsten till mina kaniner :O kanske jag borde sluta med det då!, eller bara ge det till dräktiga, och digivande honor?
Jag ska försöka att hålla mig till ämnet :)
Men faktum är att jag frågade en expedit på Arken Zoo, hon sa att jag måsste ha saltsten, men då var det i fråga om kaninungar. Ska alltså kaninungar, ha tillgång till saltsten, eller?
Till alla som har saltsten och tror sig veta att deras kaniner mår super, hur vet ni det? Säger dem det eller ser dem bara ut att må bra?
Kaniner som får i sig mycket salt får problem med njursten, och det syns inte på utsidan av kaninen. Det är först när det är riktigt illa, som det syns och då är det ofta för sent. Så man kan inte förlita sig på att kaninen mår bra av det den äter p.g.a. att den ser ut att må bra.
Är det sant?, att det skadar njurarna, sådär allvarligt att dem kan bli sjuka av det? please, -.- svara så jag får veta!
Okej!, men ifall du säger att det finns tillräckligt med salt, i fodret, så får jag väl lita på det, i så fall!

Det e inte många djur som mår bra av salt utan just deras njurar tar stryk av det. Hur många katter dör inte pga njursvikt och dyligt när dom får förmycket salt även hundar har problem med njurarna vid mycket salt (typ vår hemalagde mat med mycket salt frolic foder som innehåller buljong för att maten ska smaka bättre) jag skulle inte våga ge mina kaniner saltsten.
Sen tror jag inte det går att bevisa för tyvärr lägger väl ingen ner tid och pengar på att kolla upp om kaniner dör av just det men vet det finns studier på katt och hund om det .
Så jag hade struntat i extra salt.
sorri, skriver massa grejjer xD men asså, du har typ rätt, :D kaniner som har saltsten verkar ju inte direkt må nå bättre, :/ än dem som har saltsten :O eller hur?
Min kanin missbrukar inte saltstenen, hon går o slickar på den då o då, men har ALDRIG sett henne sitta i flera minuter o bara slickar. Utan bara typ en eller två slick sen hoppar hon upp på huset. Skulle jag se att hon missbrukar saltstenen skulle jag ta bort den o lägger in den 1 dag i buren i veckan eller ngt. Men nu är det ju inte så.. Enligt min uppfödare skulle jag ha saltsten, jag tror att en uppfödare vet mycket mer än en vanlig "kaninperson"..
dessutom är det ju väsrta dyrt, :O att köpa saltsten åt alla sina niner, så himla luredrejjeri asså -.-
Okej, men kanske det är olika, beroende på saltbehovet, om det är varmt på sommarn behövs det väl mer salt ellerhur?
Efterssom alla nu säger så olika!, så är det väl väldigt olika, från kanin till kanin. :O Hur kan man då veta, om det är nödvändigt, att isåfall ge saltsten?

Jozefinz du får gå på vad du tror helt enkelt.
jo precis.
jag ska helt klart minska på antalet saltstenar, efter dethär :O
Alltså jag förstår inte, varför skall man ge extra salt, om man ger en fullvärdig kost i övrigt till dem? Bara onödigt dumt!
En sak e ju säkert, att deras njurar inte mår bra av det! Skulle aldrig ge dem något de kan bli sjuka av medvetet.
Visst, alla säger olika men jag litar till mitt omdöme och på veterinärer man pratat med.
Det räcker gott och väl med bra foder!
Kram /Tess
#23 det är inte bara en (1) "kaninperson" som säger att det är dåligt:) Dessutom så är en uppfödare bara en person och det finns många oseriösa uppfödare. Jag säger inte att din uppfödare är oseriös, men bara för att de är uppfödare så betyder det inte att de vet allt. Om du har en bra kost till din kanin så räcker det utan. Men du väljer själv vad du vill lägga dina pengar på och utsätta din kanin för.
#30 håller faktist med dig, det e nog inte alla uppfödare som vet konsekvenserna av det, likaså "vanliga kaninpersoner", utan kanske lärd som det var förr, dvs då skulle alla kaniner ha saltsten.
Jag fick lära mig att inte ha saltsten till mina hamstrar för några år sedan, och att de även gällde kaninerna! Alltså inte så som jag var lärd när jag hade kaniner när jag var liten.
Så det var nått nytt även för mig.
De kan ju bero på att de har varit mer forskning om detta.
Kram /Tess
#23 Även en uppfödare är "bara en kaninperson". Om inte det duger ändå så har du fått svar från uppfödare i den här tråden.
Har du bra mat så behövs inte saltsten
Det är aldrig bra med för mycket salt i maten, inte ens för oss människor.
ska ta bort min derekt min lilla bebis får inte bli sjuk! :3
Med all kärlek //Lisi
Jag litar på min uppfödare.
#34 kolla med veterinärer istället som har forskningen i detta.
Kram /Tess

Man måste ju själv ha koll på vad man ger för foder! Därför kan man inte säga att saltsten behövs eller är farligt. Det kan vara lika farligt med brist på salt. Ger man ett bra pellets så behöver man i regel inte ge något extra tillskott, av något. Men på sommaren går mina på gräsdiet och hö med väldigt lite pellets. Då ger jag gärna tillskott.
#34 Vet du att man inte ska ge gnagarblandning till kaniner? De lurar ju ofta djuraffärerna på dem som köper kanin där i från. Men det är ju varken nyttigt eller särskillt billigt och det finns uppfödare som ger eller rekommenderar det. Jag är själv uppfödare, men det betyder ju inte att jag är bäst på kaniner, eller hur? Det är inte så att "Nu blir jag uppfödare, då vet jag bättre än om jag inte är det"
#34 Det finns ju uppfödare som är minst lika, eller seriösare här inne, som säger att man absolut inte ska ha saltsten. En vanlig kaninperson kan ha mer kunskap om saltstenar än en uppfödare. Och som tesselituss säger så kan du ju kolla med veterinärerna, och deras hemsidor om du är osäker.
Dem har ju iallfall koll på detta med vad som är bra och inte, och har utbildning. Det har ju inte alla uppfödare :P
Och du säger att din kanin bara tar ett slick då och då, så är det ju väldigt onödigt att slösa pengar på det. Om hon inte använder den. Eller hur? :)

Veterinärer har ingen utbildning i foderlära.
#36 jag tycker det är våran skyldighet till våra djur att se till att de får en bra mat, där deras behovs täcks upp, men ger vi bra pellets, där de täcker upp rdi, så skall inte tillskott behövas ges.
Lättare att kontrollera intaget i pellets än behov av tillskott. Om du förstår vad jag menar!
Men nu lägger jag mig inte i denna tråden nått mer!
Jag ger inte mina kaniner saltsten då konsekvenserna kan vara förödande om man har otur, ger dem bra pellets och bra hö!!!
Men det e som sagt upp till var och en, men fattar fortfarande inte att folk ger det när de finns belägg för att inte ge det lixom!
:)
Kram /Tess
#38 En saltsten kostar ju inte mycket ;) Sen äre ju inte så att saltstenen tar slut efter en vecka, har ALDRIG köpt en ny saltsten, den hon har nu har hållt enda sen jag köpte henne.
Har haft ett flertal kaniner o alla har haft saltsten varav 2 var beroende av dom, men levde endå upp till 8 år. Och ingen av mina kaniner har dött efter 3 år utan blivit 7-9 år. ALLA har haft saltsten. Och då va de inte bara "tur" att dom klara sig från njursten, för det är inte 2-3 kaniner vi snackar om, o dom mådde fan lika bra som en vanlig kanin utan saltsten.
har tagit bort den nu men ska ge dom salt på sommaren för då går min kanin på gräs diet så det blir mest bara gräs,hö,vatten och väldigt lite pelets!
Med all kärlek //Lisi
#15 Det finns en tråd om det… sök! Det är dels för att göra det enklare för synskadade och det ser inte särskilt trevligt ut heller!