Vad skulle du göra...(2)
Din hona som är 11 månader har precis fått en kull med 4st ungar i. På kvällen samma dag som hon fick dom ser du att ungarna ligger utan för boet. Du lyfter in alla 4 igen och hoppas att dom ska ligga där för natten.
På morgonen är alla ungar ute igen med lever. Du ser att en av ungarna är missbildad och vetrinärn har ledigt och till närmsta djursjukhus är det 43mil. Så vad gör du med den missbildade ungen och dom andra?
Den missbildade hade jag avlivat själv och de andra hade jag lagt tillbaka i boet igen.

Jag känner flera som är veterinärer eller som är väldigt kunniga i kaniner så jag hade väll ringt dom. Jag hade ju först av allt lagt tillbaka ungarna som inte var missbildade i boet igen men jag hade aldrig kunnat avliva en kaninunge själv!!
Om jag såg att ungarna var magra skulle alla få lite ersättningsmjölk till att börja med, sen skulle jag lägga in dem hos honan igen. Sen skulle jag ringa runt lite och fråga vad jag skule göra med dem missbildade + ungarna.

Jag skulle ge ungarna ersättningsmjölk & sedan lägga in dem i boet igen hos mamman. Jag skulle avliva den missbildade ungen hemma (eller tja, skulle be någon annan göra det) så att den slapp lida.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Skulle lägga in dom som levde igen och hålla kolla så dom fick mat i sig och så. Och den missbildade skulle jag be mammas sambo avliva .
Efter att jag lagt in alla ungarna i boet skulle jag givetvis gå in på kanin.ifokus och be om råd. Men jag skulle avliva den missbildade ungen så snart som möjligt, här hemma om det skulle behövas. Så humant som möjligt såklart!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag skulle avliva den missbildade ungen själv, och sätte de övriga ungarna i boet efter att ha kollat att de mår bra.