Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1004 ggr
[ninnakm]
0

Solblekt kanin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Hur undviker ni så att kaninerna inte blir solblekta? Mina blåa lejon blir det jätte lätt, vilket leder till en sämmre poäng på utställning. tips??

imsuchadiva
0

Håll kaninen bort från solens strålar om du inte vill att den ska bli solblekt, alltså inomhus.

[ninnakm]
0

#1 Ska de vara inne? De bor ute, är bara i skuggan, men blir solblekta.

imsuchadiva
0

Inne är enda stället solen inte kommer åt.

[ninnakm]
0

Fast mina kaniner bor ute, dessutom har vi så pass många och stora fönster att solen lyser in ändå.

Zvintos
0

Det är nog mer eller mindre oundvikligt att vissa färger blir blekta om sommaren.

Rozza
0

Jag vet inte hur jag har lyckats men mina uteburar är en fyrfackare som står inte direkt i skuggan men får bara in morgon sol och har inte haft några större problem med solblekta kaniner.

Johanna3
0

Ha ett ordentligt tak på buren så kaninen inte står direkt i solen. Sen kan du ju använda schampo som bevarar färgen och inte låter pälsen bleka sig så lätt. Jag använder schampo på hundarna.. men har inte testat på kanin dock..

[ninnakm]
0

Buren står i skugga, taket är ordentligt, ungefär som på en lekstuga, förstörs inte pälsen utav det?

malinroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju havannor och de blir också både lätt och mycket solblekta. Det är ju lite trist men jag tycker sommarn är kaninernas årstid så jag låter dem vara ute så mycket som möjligt ändå. Försöker ställa så mycket jag kan nu innan sommarn, Tyvärr är det väl inte länge innan vårfällningen är i full gång men förhoppningsvis hinns en utställning till innan dess iaf. Sen är de ju fina efter höstfällningen igen :)

Håller med om att det är lite synd med solblekningar och även fällning ´men det hör ju till lite ändå.

Knut är inte så värst snygg i pälsen på somrarna.. (Han är ju dock kastrerad nu så det spelar ingen roll längre för just hans del.)

[sstorm]
0

schampo ska du inte använda! Då kommer förlora underhuds fettet och dessutom blir pälsen mjukare och du får avdrag på de i stället. Tyvärr bleks blåa kaniner även om de är i skuggan hela dagarna….

kaningodis
0

Ljus (behöver inte vara direkt solljus) når alltid pälsarna och man får försöka ställa ut när pälsen är i form eller så får man ta avdrag.

Kaniner blir ju "fula"i färgen när de fäller/ej är färdiga i pälsen och det spelar ingen roll när det är. Har kaniner nu som inte har sin rätta färg då de fäller, däremot under så kommer ju deras riktiga färg fram =)

Kastanjegårdens Kaniner

lisiberglund
0

min lejonhuvade dvv blir åxo solblekt jag brukar skydda hene med ett kanin tecke eller en kaninj kläning hon trivs i den och det ger resultat :)

Med all kärlek //Lisi