Tovig päls
Hej!Kan ni några sätt att gå tillväga med jätte tovig kaninpäls? Toverna är så stora att jag inte får bort dem med sax.. Tänkt ringa hundsalong men frågar er först.
Jag har borstat honom varje dag och klippt bort småtovor med sax men nu är det så att jag helt enkelt inte kan få ut dem.
(Det är den här pälsen ni har att göra med.. Dock var den faktiskt fin här då den är några månader..
)

Min kanin hade fått en stor tova som man inte kunde ta med sax. Men vi har en lite slöare rakapparat. Så vi tog den och tog bort med. Och då min kanin ligger snällt och stilla så var det inga problem :)
Vi har tyvärr ingen rakapparat hemma! Men man kanske får en för samma pris som för ett hundsalongs besök? :P
Men dessa tovor ligger vid huden om jag inte sagt det. Så lite rädd för att skada honom..

Ingen aning faktiskt :P Jo men det gjorde tovan hon hade också. Och det gick bra. Men skulle aldrig våga med sax :p
Hade ni en sån som en man rakar sig med? :)
För vet att vi har en gammal rakapparat för benen och dylikt, men den är nog för slö att den skulle förstöras direkt av all hans päls :P

Vet inte, asso det är typ en stoor rakmaskin :P
Jag brukar klippa de värsta tovorna med en klotång. Funkar fint.
Tror de funkar bra med rakapparat 
Måste bara säga , vilken söööt kanin du har 
8: Problemet är ju att jag inte har en rakapparat!
Har ju dock en för benen, men den kanske förstörs direkt!
Hihi ja visst är han, som en liten sockerbit. Tack! 
Har hänt på en av mina när han hade teddy päls, då klippte jag med en "rakaparat" för hästar;)
#9 haha juste
du får låna av nån haha 
Ja en riktig sötnöt!! 

10&11: Problemet är att jag inte tror någon vill låna ut sin rakapparat till min kanin hahahah!
haha nej men finns det något stall i närheten? För man klipper hästar med "rakaparater" eller klippmaskiner kanske är bättre ord, för hästar;)
Jaså, jaa.. Vore väll bara lite pinsamt att fråga!
Hmm.. Jag fick aldrig någon jättestor tova på Yuki, men han hade någon som varit väldigt nära huden. Fock bort den med hjälp av sax och borste, men det tog ett tag.
Annars skulle jag ta honom till en hundsalong eller veterinär. :)
Stackars kanin :(
Om du inte har en egen klippmaskin och kan använda en sådan så är det bästa alternativet veterinär, eller hundsalong som du nämnde.
Min teddyvädurshane fick jag klippa varje dag i princip, då han ogillade det starkt och jag därför inte kunde ta allt på en gång. Både med sax och med maskin klippte jag, och det var väldigt jobbigt i längden, då man märkte att han inte tyckte om det. Just detta är anledningen till att jag inte har några långhåriga djur mera - tovor uppstår och förvärras väldigt lätt, är svåra att få bort och orsakar stor smärta för djuret.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Vart hos hundfrisör för ca. 2 månader sen, pälsen är så fin ! ^^
Åh, skönt att hör att det finns fler som har samma problem som jag med teddypäls!! Jag har en teddyvädur med helt tovfri päls och så har jag ett teddylejon som får tovor konstant. Jag blir galen.
Ett hett tips? är att inte göra som jag gjorde förut och gå och köp en billig rakmaskin/trimmer på Clas Olson för 200kr. För dem funkar inte, pälsen är alldeles för tjock. Min pojkvän har en dyrare trimmer (runt 800-1000kr) som faktiskt funkar helt okej. Men det bäst vore väl att försöka hitta en rakapparat/trimmer som veterinärer använder. Hundsalong är också ett bra alternativ, det har jag inte tänkt på! Tidigare har jag gått till veterinären. Det som gör det extra jobbigt för mig är att min kanin avskyr borstning… så jag går och väntar på att han ska fälla av och bli lejon! 
18: Intressant!
De kostade bara 100 spänn att gå till hundsalongen, och sen dess är pälsen len som silken så tror det är ett ekonomiskt beslut! :D
#19 Åh vad skönt för dig! Klarade maskinen tovorna så bra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ni som rakar era kaniner är det hela kaninen eller?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
19: Ja hon hade väll en för alla slags hundpälsar antar jag. Han såg förjävlig ut men nu är den ju som sagt helt len. Kunde vara att han växlade mellan sin "bebis"päls och den inte riktigt lossnade utan hängde kvar som tovor.. Men såklart måste jag fortsätta borta honom så det inte händer igen!!
21: Utan ben och ansikte. :)