Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4190 ggr
[_annaH]
0

Inte intresserad

Min hane är absolut inte intresserad av min hona. Dom springer lösa i samma rum och han är mer intresserad av andra saker, som att gnida hakan mot hennes bur.. Båda är könsmogna, han är 4 månader o samma med henne. Båsa har ju visat tecken på könmogen. Men varför är han då inte intresserad av henne :O?

Och kan man åka till en vet o se om kaninen har bettfel?

MarHai
0

Du bör vänta minst två månader. Honan är för ung för att få en kull, hon bör minst vara 6 månader.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Zvintos
0

Antagligen är han inte intresserad för att hon inte brunstar.
Har du tänkt ta ungar efter dessa?
För i sådana fall bör du vänta med att ha dem ihop i åtminstone minst 2 månader till, gärna längre.
En hona på 4 månader är sällan redo att bli mamma.

[Becca-]
0

För det första är kaninhonan för ung för Att ta en kull på. Och det borde du veta om du har läst på tillräckligt.

Ja, man kan åka till vet och se om kaninen har bettfel. Kan även göra det hemma genom att se på framtänderna så att dem är korrekta.
Och dessutom så ska man inte avla på kaniner med bettfel.
Jag hoppas du har läst på mycket om detta med Avel, för det är ett stort ansvar.

[Kaninlycka]
0

#3 Kunde inte sagt det bättre själv.

[_annaH]
0

Förlåt skrev inte att jag tänker INTE ha dom i Avel :)

Och sen har ju vi suttit där o tittat till så dom inte parar sig. Men eftersom han inte va intresserad så blev de ju inget =) Jag kan en hel del om Avel då min mamma fött upp så lärde mig en del när jag va mindre :) Men sånt har ja inte lärt mig. Sen vet jag ju att man inte ska avla kaniner med bettfel. Men har hört att det kan bli jobbigt med det :s så tänkte kolla min ena kanin iaf :) Hur ser man själv?

hjartelyckanskaniner
0

#5 Du ser på framtänderna om de växer åt fel håll. Övertänderna ska vara över undertänderna. Man kan även känna om de har bettfel på kindtänderna:) är många som glömmer bort att det finns kaniner som har bettfel på kindtänderna.

När veterinären kollar på kindtänderna så har de ett verktyg som ser ut som en sådan man stoppar i öronen på människor för att kolla öronen, fast veterinären stoppar den i munnen på kaninen:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[_annaH]
0

#6 Tack:)

Och som sagt.. Jag har INTE tänkt o använda mina kaniner till Avel!
Skrev inte det i första inlägget.

hjartelyckanskaniner
0

#7 Jag vet:) Men du undrade hur man kunde se om de hade bettfel:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Wera]
0

Vi hade en hane som var väldigt ointresserad av våra honor,när vi skulle använda honom i vår Avel kunde det ta flera timmar innan han väl var på honan - trots att honan var brunstig. :P

Sen kanske han är för ung, 4 månader är ändå lite ungt för en hane. Vår hane var dock 1-2 år.

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En fråga bara. Om du vet att hon är för ung för att få en kull, varför försöker du ens para henne då?

Ljusta
0

Kaniner kan para sig väldigt snabbt, kanske snabbare än att ni hinner sära på dem. Tycker inte att det är så genomtänkt att låta en okastrerad hane och hona rastas tillsammans om man inte ska ta ungar efter dem (och det ska man inte om de bara är 4 månader, men det vet du).

Låter som en typisk framtida "tjuvparningskull"…

Ljustadalens kaningård

Johanna3
0

Trodde först att du skulle avla på 4 månaders hona men så var inte fallet eller?

Jag hämtade för ett tag sedan hem en 2 årig "erfaren" hane som inte visade något intresse för en brunstig hona.. det tog nästan 1 vecka innan han visade intresse för henne!

Så, ge det tid..

[_annaH]
0

Har skrivit att jag INTE tänkt att använda dom i Avel! Nog sagt om det!

[bebba]
0

#13 Men varför har du dom tillsamans? Och då är det väl bara bra att han inte visar intresse eller? Hänger inte riktigt med Oskyldig

Johanna3
0

14# Det verkar som att det var ett engångstillfälle och TS hade nog förväntat sig mer intresse av hanen åt honan.. därav inlägget.. Om hanen visat intresse och dom försökt para sig hade TS troligtvis ingripit..

[Becca-]
0

#13 Men varför släppa ihop dem då? Och sedan skriva ett inlägg om att hon inte är intresserad? Och då menar du förmodligen att hon inte är intresserad av att para sig.

[_annaH]
0

#16 men herregud… Blev bara fundersam varför det va så.
Känns som att man inte ens får skriva något inlägg längre utan att bli påhoppad? Speciellt av er Medarbetare som ska va till för att hjälpa till o inte hoppa på en o skriva en massa.

Som 15 säger, de va ett engångstillfälle och jag va med HELA tiden o hade det hänt något så skulle jag ha ingripit DIREKT.

[sstorm]
0

#17 Man får acceptera att folk kan misstolka saker :) Om du känner dig påhoppad kan du ta kontakt med Sajtvärd eller medarbetare

[Becca-]
0

#17 Då måste du ha förklarat väldigt dåligt, eftersom det är många som ställer dig den frågan. Det lät faktiskt som om du ville att dem skulle para sig. Jag hoppar inte på dig, jag frågar bara varför du släppte ihop dem? Men nu vet jag ju varför, tror jag.