Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 885 ggr
Angeln--89
0

Några frågor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta är en dam på snart 5 månader ( den 20:de)
Jag har några frågor om henne

1. Råttor med röda ögon ögon "scannar" omgivningen. Denna damen har inte röda ögon men det verkar som att hon"scannar" hon också omgivningen?

2. Det är sagt att hon ska vara en blandning mellan dvärgvädur/hermelin
Men det är jag inte så säker på. hon är 5 månader och väger 2,2kg
Hermelinens vikt ska väl vara 0,8-1,3kg och Dvärgväduren 1,5-2kg
Jag får med en kännsla av att hon är blandning mellan dvärgvädur/new zealand (New ze vikt ska väl ligga på 4-5kg?)

3. vad har hon för färg?

Angeln--89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Damen

Angeln--89
0

Färgen på öronen

Zvintos
0

Vikt säger inte alltid allt om vilken blandning, eller renrasig med för den delen.
Jag har haft ett syskonpar som var blandning mellan dvärgvädur och hermelin.
Ena systern hade normalvikt på ca 1,8-1,9 kg och den andra systern var i bäst hull när hon låg på 3-4kg.

Har även ex haft renrasiga dvärgvädurar som vägt både mindre (1,2kg) och mer (2,5kg) än önskvärt.
Så det finns alltid små och stora varianter även inom renraserna.

Angeln--89
0

#3 Då jag tyckte hon va "för stor" fast hon bara är 5 månader känndes det fel med den viktig så tänkte då måste det vara en större ras i henne istället för den lilla hermelinen, men där ser man.

Angeln--89
0

Men vad har hon för färg? och är det som hon scannar omgivningen? eller kan det vara något annat som är farligt?

Kristall
0

Kan vara att hon scannar, hade själv en korsningshona som pga dålig syn ofta satt och "scannade". Inget farligt i sig, kaniner har ändå rätt så dålig syn så nedsatt syn är inget de direkt lider av. Hon var viltzobelsiames brun, vilket din hona också liknar (dock lite svårt att se på bilderna du laddat upp).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Rozza
0

Vet att vit rödögda kaniner brukar sitta och gunnga hela kroppen fram och tillbaka det har jag i alla fall sett på min dvärgharar. Tydligen hör det till dom rödögda att göra så så kanse dom gör som du säger scannar av området. Det kan också hända zoblar då dom ofta bär på anlag för rödögd hade en havanna zobel som också gjorde så och han hade en tydlig rubinglans över ögonen.

Det här med raser tycker jag är svårt. men vill hålla med om att man inte kan dömma allt efter vikt har haft rasrena dvärgvädurar som gått över tre kg. Men att korsa hermelin och dvärgvädur är inte ovanligt. Men new zealand är inte så vanligt att man korsar in andra raser på samt att dom bara är godkännd i vit och röd vad jag vet.

Zvintos
0

#7: New zealand är godkänd i vit rödögd (new zealand white), och rävröd (new zealand red).
Så det beror väl på vilken new zealand-ras man menar. ^^

Vad jag läst mig till finns den även i andra färger i andra länder, men som inte är godkända enligt nordisk standard.

Rozza
0

#8 finns också i blåögd.

Angeln--89
0

En till bild på Alice

lisiberglund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tycker hon ser ut som en blandning av dvärgvädur och hermelin :)

Med all kärlek //Lisi

Angeln--89
0

Men vad har hon för färg?

Rozza
0

#12 som skrevs i #6 är hon viltzobelsiames brun vilket jag håller med om.

Angeln--89
0

#13 Hon skrev att hennes va det och min liknade det, inte att min va det så jag undra om någon vet säkert :)

Rozza
0

ne det är inte helt tydligt att se men jag tror också att det är en viltzobelsiames brun. kan inte komma på någon annan färg den liknar.