Tidnings papper?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så att jag lägger tidningspapper i botten av kaninernas toalådor, vilket jag även gör i transportburarna, vilket rabbarna gnager/käkar på.
Jag tror inte att det direkt är bra för dom, speciellt inte bläcket som är tryckt på tidnings artiklarna, jag lägger därför alltid den sida med mest "bläck"/färg på åt "fel" håll, eller uppochner med andra ord.
Min fråga är, är det farligt? för kaninerna att få i sig tidningsidorna? Och isånna fall hur farligt, och vad får det för följder?
Kan tillägga att mina kaniner under en väldigt lång tid haft som ovana att gnaga i sig detta, och jag har inte sett några som helst symtom på att de skulle fara illa ut av det.
Självklart vore det önskvärt om de bara slutade upp med den dåliga vanan.
det är inte farligt eftersom det är gjort av träd men därimot kan det vara lite giftigt med blecket men inget du behöver tängka på det är så lite!
alså helt ofarligt!
Med all kärlek //Lisi

håller inte riktigt med dig #1 :P deras magar är ju inte byggda för att äta papper så det kan bli lite svårt för magen att mala ner det och så, sen bläcken är väldigt giftigt och är absolut inge bra för dom att få i sig. vet inte riktigt vad det kan få för följder men antar att bläcket kan leda till någon förgiftning.. och själva pappret kan nog leda till lite mag problem, men tror inte det är så jätte farligt att dom får i sig pappret men det är nog inte bra :)
Jag tycker att du ska ta bort det. Det är inte särskillt nyttigt för kaninen att få i sig papper och bläck. Det stör säkert matsmältningen, och kaninen kan säkert bli dålig i magen. Lägg en handduk eller något annat istället.

Har alltid haft tidningar underst i burarna och ingen kanin har nånsin mått dåligt av det. Trycksvärtan är numera inte giftig heller, vilket det tydligen var förr.
Jag tror inte det är något farligt, har precis som du haft de ett tag hos mina kaniner tidigare och de har inte visat sig någon negativ effekt av det dock tror jag att det kan finns bättre alternativ. Jag brukar ha en handduk i mina transportburar och har spån/halm i burarna och i toalådan har jag "toa lätt" vilket alltid funkat bra för mig :)

Undrar också detta, men har inte heller märkt att det hänt något konstigt eller något med mina kaniner . Har 2 kaniner som gärna roar sig med att slita sönder tidningarna i småbitar på tävlingar, dock vet jag inte om dom äter upp det.
#3 jag kan säga att det inte är så lätt att ta bort, iaf inte i transportburarna, då det är det smidigaste att ha på tävlingar som suger upp kiss, då man inte får ha spån eller halm eller något sånt i transportburarna. Handuk kan man ha men som mina kaniner krafsar undan den i ett hörn, vilket gör att dom bara sitter på botten och om dom kissar då blir det inte särsklit mysigt..
Okej, det var en del tankar och ideér från många, nu vet jag vad ni tkr ;)
Jag har tidning i transportburarna med en dörrmatta från ikea över, så dom kommer inte åt tidningen. Men tror inte att tidningspapper skulle vara farligt eftersom dom flesta hoppare har det och tror inte att alla skulle ha det om det var dåligt för kaninerna.