Bebiskaniner
Hejsan. Jag har haft två små bebiskaniner i en månad nu, jag köpte dom när dom var ca 4 veckor av en elak kille i en djuraffär här i Kuwait. Jag fick uppfattningen av att han inte matade dom så mycket och så fort dom får mat nu så vräker dom i sig på en gång. Nu har jag satt dom på en 'hödiet' för att jag befarar att en av bebisarna börjar bli lite rund - hon brukar ha klegg i rumpan som jag får tvätta bort.
Men för att komma till saken - Kan kaniner äta ihjäl sig på hö?
Jag ger dom lite sallad, gurka och morötter varannan dag nu och funderar på att ge dom lite foder en gång i veckan.
Och sen, en fråga till.. Är det vanligt att kaniner står som surikater och kollar sig omkring? Jag är inte orolig, jag har bara inte sett det förut.
Kaniner kan inte äta ihjäl sig på hö.
Däremot skulle jag nog skippa både salladen och gurkan, då det troligen är det som orsakar klegg i rumpan.
Gurka och sallad innehåller väldigt mycket vatten, vilket kan göra kaniner lösa i magen om de inte är vana.
Särskilt små ungar med känsliga magar.
Och ja, det är inte direkt ovanligt att kaniner står som surikater.
Det är deras sätt att spana efter rovdjur.
Sträcker man på sig, så ser man längre.
Jag har minskat på grönsaker och det har blivit bra nu. Har du något bra tips? om vilka grönsaker som dom kan äta mer utav eftersom dom älskar det? Jag har gett dom en dillkvist som dom åt upp på en gång - är dill okej att äta eller kan det vara farligt? Dom har fått det ca två gånger i veckan.
Ta bort täcket på kaninen, så håller han sig bättre varm. Täcket täpper bara till, och gör kaninen kall.
Du kan ge persilja, dill, basilika, bladspenat, blåbär (bra med antioxidanter, när dem växer), gojibär - istället för morot som bara är väldigt sött nästan.
Tänk på att allt ska vara färskt, och inte fryst. Och introducera i små små mängder, och öka sedan dag för dag. Vad har du tänkt ge för foder?
Bor dem i transportburen på bilden?
Det är en klänning som killen i djuraffären hade tvingat på henne, vi klippte bort den direkt. Dom har bara pälsen :)
Vi ger dom bara färska grönsaker och bara mörkgrön sallad. Fodret heter ''Beaphar Xtra Vital Junior'' och det ger vi bara lite av, dom äter mest hö nu.
Nej, dom har en jättefin och stor bur som dom bor i, det första fotot är taget precis när vi kommit hem med dom :)
Bifogar en bild på buren.
Ursäkta med vad f*n är det för kille som jobbar i dendär djuraffären?
Hur kan man tvinga på en kanin sånt fjant och sälja 4 veckors ungar? Blir förbannad!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Måste lägga mig i denna disskusition och säga att ni kanske inte borde fråga så mycket om bur osv - som ni märker i första inlägget bor TS i Kuwait och jag tror inte att de har samma djurhållningsregler som vi har. :)
Iaf TS, det finns minst en artikel om vad kaniner kan äta här på sajten. Bara att kolla bland artiklarna!
Vänliga Hälsningar Lina
det är inte många som bryr sig om djur här i kuwait.. han färgar kycklingar också
Okej, är det pellets eller är det "gnagarblandning"? Lycka till med dem, tur att det finns sådana som du som räddar dem!
-ursäkta, men TS???
Och vad menar du med det ang. burfrågor? Allt som finns till djur i Sverige finns här i Kuwait, dock inte lika många butiker. Jag har allt som behövs till kaninerna och lite till så sluta döma..
Ja, jag vet att det finns artiklar men jag anser att jag kan få ett rakare svar genom att fråga någon som vet.
Rebecca: Ja, det är en gnagarblandning. Gott att höra, tack :)
Gnagarblandningar ska man inte ge, dels för att det är så fett, fiberfattigt och rent av farligt. Du kan ge det i liten mängd som godis, högst 1 gång i veckan. Försök att hitta en affär som säljer pellets, och introducera lite och öka varje dag precis som med grönsakerna :D
Men om dem är bra i hull, så kan du bara ge hö och grönsaker samt örter. Lycka till ännu en gång.
Okej, tack så mycket för infon :) Ha det gott och ha en fortsatt trevlig kväll
Tack det samma!
#9: TS = Trådskaparen. 
Ursäkta om du missuppfattade mig.
Som Ninni säger, TS=trådskaparen, dvs du.
Menade när någon frågade t.ex om de var i transportburen i #0 och att säljaren säljer ungarna när de är 4 veckor. Jag kan inte djurhållningsreglerna i Kuwait, så det kanske är tillåtet där men inte här så menade att vi bör hålla oss till din fråga istället för hur du håller dina djur. Ber hemskt mycket om ursäkt.
Iallafall, persilja, morot + blast bl.a. Introducera ungarna långsamt till nya saker. :)
Åter igen, ursäktar missförståndet. Jag tror verkligen att du håller dina djur bra.
Vänliga Hälsningar Lina
lina: okej. nej, jag vet att det är inte tillåtet i sverige men det är verkligen ingen som bryr sig om det här - allt handlar tyvärr bara om pengar. vi valde att köpa ovaccinerade och svältande bebisar för att rädda dom, men jag fick bara två och han hade ca 15 i buren =(
tack för förklaringen :)
Fy f-n vad ledsamt att djur behandlas så, men toppen att ni kan ge dom ett bra liv nu. Har ni kollat kön på dom förresten? Om det är två honor kan de fungera tillsammans även som vuxna, men är det två hanar eller en av varje bör ni sära på dom.
Lycka till!
Ja, det är hemskt.
Vi valde två honor för att vi antog att det kunde bli problem med två hanar i tonåren :) Den bruna tjejen har börjat bitas så fort någonting inte passar :P Blir knasig ibland.
När hon bitts, tryck ner huvudet på henne emot marken och håll så en stund. Kan låta hemskt, men man dominerar dem då :P
Att "dominera" sina djur trodde jag bara var populärt för 20 år sedan.
Jaha, ja det är väldigt populärt för man måste ju vara en "ledare" för sitt djur.
Tittar på Mannen som talar med hundar, och han dominerar väldigt mycket. Så nej det är ingen trend, utan det är nog något man gör för att få en undergiven hund, kanin ja..
Funkar ypperligt på mina kaniner iallfall, och för ett flertal andra.
Var smått ironisk då att "dominera" sina djur i mina ögon är helt galet. Skulle aldrig få för mig att trycka ner mina djur i golvet. Dominansbegreppet är väldigt gammaldags och hör inte hemma i djurens naturliga beteenderepertoar så det är bara löjligt av människor att skaffa sig makt genom djurens rädsla.
#21: Det råder en ganska stor diskussion om dominansbeteende…
Bara att gå in och läsa div hundforum om det.
Jag är en av de som inte gillar det sättet att uppfostra på, för man kan väldigt lätt förstöra djur på det viset.
Tycker det ingår i en roll som ägare att få djuret i en undergivet tillstånd. Hundar framför allt behöver en flockledare, och diciplin. Peronligen tycker jag att djuret mår mycket bättre om den har regler.
Och man trycker inte ner djuret i marken, man säger till dem genom kroppsspråk och energin man utsänder att det inte är ett okej beteende. Men övningen är att man tycker ner dem, men dem tolkar det inte så. Och det är ju inte hårt man trycker.
Jag har "studerat" mina och andra kaniner och när dem dominerar varandra är det nyp i rumpan, att rida på varandra och att stå på varandra som är dominans eller när det säger ifrån. Funkar iallfall utmärkt på mina kaniner, och dem är inte ett dugg rädda utan trivs med att ha regler.
Mina djur har också regler, utan att jag behövt trycka ner dom. Djur som lever tillsammans med en ska inte vara undergivna, de ska vara i samspel med mig. De lär sig reglerna genom att man talar om reglerna för dom, inte genom att hålla på och försöka bossa över dom. Enda gången jag är fysisk mot mina djur på det sättet är när de gör något som är direkt farligt för dom, t ex om katten är på spisen så puttar jag bort den. För övrigt lär dom sig vad som är okej, genom att man säger att det är okej.
Dominans hos djur finns inte i det naturliga, när dina kaniner rider på varandra så gör de upp om en rangordning. Rangordningen används sedan när resurserna är begränsade, då är det den individ med högst rang som först får äta, para sig osv. Hos våra tamdjur så är ju sällan resurserna begränsade, så en hundflock dominerar inte varandra utan har en inbördes rangordning som märks vid extrema tillfällen.
Jag har inte sagt att jag tycker ner mina kaniner för att säga till dem. Och jag dominerar dem bara när dem visar något som är helt oacceptabelt. Mina kaniner pratar inte, och jag kan inte deras språk. Därför tycker jag det är helt onödigt att säga till dem vad som är okej.
Men nog om det, nu återgår vi till trådens ämne.
Eftersom du sa att man skulle trycka ner huvudet på dom för att dominera så antog jag att du använde dig utav den metoden själv också? Du förespråkar den ju åtminstone.
Nej jag pratar inte heller med dom genom att säga "Duktig kanin, det där var okej" men det finns många andra sätt.
En kanin som bits gör det inte för att den försöker dominera dig, den har inget intresse av att försöka bli ledare över hemmet så varför ska du dominera den tillbaka? Den bits för att den inte helt litar på dig, den har inte fått tillräckligt mycket hantering, den känner sig inte trygg i situationen. Inte för att dominera, så att dominera den i ett sånt läge gör ett otryggt djur bara ännu mer otryggt och det förstör relation mellan djur och människa.
Jag föreslår att du läser Den missuppfattade dominansen, som är en kort artikel som ligger ute på internet (googla) skriven av Per Jensen som är en utav Sveriges främsta etologer
Nog om det nu. Alla har sina åsikter, huvudsaken är att ens egna djur mår bra :)
Djur som domineras mår inte bra dock, det är oerhört stressfullt för dom när de försöker visa att något är fel (t ex bits) och responsen de får är att få huvudet tryckt mot golvet.
Kaniner som bits är rädda för en och man bör inte bestraffa rädsla utan vinna kaninens förtroende istället anser jag ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Jag har en bestämd dam,som har blivit en aning bitig nu i vinter, eftersomjag har haft något mycket i skolan…
För att få henne att sluta attakera och bitas har jag givit henne grönsaker när hon gör bra grejer, hon hon har blivit betydligt snällare :D och mot skyggheten har jag stått vid buren länge,och varje gång hon kommer fram får hon en bit mat:D
Klart som sjutton att man ska dominera sitt djur.
Djur "behöver" en flockledare.
Djur är djur inget gosedjur eller porslinssak som man ska
vara otroligt försiktig med eller låta den gör som den vill!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ingen har påstått att djuret ska göra som den vill. Men att sätta regler är inte att dominera. Att trycka ner sitt djur är att dominera, skrika på den, vara hotfull m.m- Dominera = skapa obehag för djuret
Att vara flockledare innebär att man LEDER djuret, det hör man ju på namnet. Man leder den till att göra rätt. Det gör man genom att visa vad som är rätt, snarare än att visa vad som är fel genom att medvetet göra det obehagligt för djuret. Jag tycker att djuret ska göra saker för att den vill göra det, inte att den ska undvika att göra det för annars leder till obehag för det. Det är även den moderna synen på djur och vad dagens forskning säger, att djur inte ska uppfostras genom obehag utan genom att den frivilligt ska vilja göra rätt.
Man kan jämföra en rädd med kanin med t ex en rädd unge. Många barn är rädda för tandläkare och många barn råkar bita tndläkaren i fingrarna av just den anledningen. Den gör det inte för att dominera (lika lite som kaninen gör det) utan gör det av rädsla. Så vad tror ni är mest effektivt? Att tandläkaren tar ett grepp om barnets nacke och trycker ner barnet mot golvet för att dominera den, eller att tandläkaren berättar för barnet att undersökningen inte är någon fara, att man går försiktigt fram för att arbeta bort rädslan? Jag är ganska säker på att de flesta normalt funtade människor INTE tycker att man bör trycka ner barnet i golvet för att den gör något pga rädsla.
Jag tycker du har lite dålig koll på vad dominera är!
Då får du nog kontakta SLU och be dom lägga om sin utbildning eftersom den etologi vi dagligen läser tydligen är fel, enligt dig ^^
Jaja jag vet iallafall att visa dominans är att visa sig vara den som har makten :) Att trycka ner sina kaniner mot golvet för att dom bits, är somsagt helt galet
kul diskussion :)
# 34 Ja det var ungefär va jag menade lite kortfattat ;)
Om kaninen bits gör den det av rädsla och då går man bygga upp relationen, om kaninen bara är revirmerkande på sitt revir får man oftast leva med det elr kastrera, man kan ju även försöka ha så kaninen ha större utrymme o mer aktiviteter i sin bur och har man tur tycker den det är roligare än att bitas.
Men om man har försökt allt, EXAKT allt vänligt (alltså det jag skrev ovan + mer) kanske man kan testa "dominans" men om det inte är några framsteg alls inom en månad skulle jag råda att avliva tyvärr då de antagligen är fel på kaninens psyke. Detta gäller inte från 3-18 månader då kaninen kan vara i tonåren!
Exempel på revirmarkerande hona:
Själv har jag en hona som inte tål att man rör henne när hon sitter på sin sitthylla så om hon sitter där får jag locka ner henne om jag ska kela mm, men numer kommer hon oftast eftersom hon vet att jag har mat med mig (född i oktober)
Har även en hona som attackerar om lyfter upp henne pga att hon är höjdrädd så håller på o tränar bort det. Annars den mest sociala av mina honor ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#39 För att kaninen bitts betyder inte att den gör det av rädsla. Det kan lika gärna vara agression, och då måste man dominera för att få ett snabbt svar ifrån kaninen = att den slutar.
# 40 Det beror på från fall till fall anser jag och över nätet kan jag inte säga att det är aggrisivitet eftersom ilska ofta uppkommer från rädsla. Men om kaninen är i tonåren är det väldigt möjligt att den gör så för att se vad den får o inte får göra
Okej, okej, nu återgår vi till ämnet och lämnar detta :)
Jag håller med Rebecca, detta spårade ur lite mkt tack vare LukasFelix.
Tack för tipset om att trycka ned huvudet lite. Jag har satt ett finger på hennes nos och 'duttat' lite lätt när hon nafsar eller försöker rymma och då börjar hon slicka på min hand, sen försöker hon igen :P Hon biter bara när hon ligger skönt och jag är tvungen att flytta henne lite eller när jag klappar henne under magen när hon är busig så jag antar att det kanske är mitt fel.
Hon slickar på mina händer, handleder och kläder hela tiden och hon har börjat bita lite i kläderna också. Kan det ha något samspel med att tänder börjar växa ut eller så?
För övrigt så anser jag att dom trivs hos mig, dom ligger alltid i min klyfta eller halsgrop och sover - när dom inte är hyperaktiva och springer till min fästman och kissar på honom *skratt*
#43 Nej gud vilken liten och söt kaninbebis! *smälter*
Ang. att hon slickar på dig brukar det betyda att hon gillar dig. Att hon bits lite i kläderna kan vara för att hon kanske bara tycker om det, så gör min kanin med. :)
Fortsätt lycka till med lilltjejerna!
Vänliga Hälsningar Lina
Håller med #44 det är nog för att hon tycker om dig!
Kaninerns tänder växer hela tiden så att dom växer kan det inte vara.
Hon kanske är som min, gillar att småbita i kläder och så! 
Precis som bebisar måste undersöka allt med munnen, kanske detta även gäller kaninungar, kanske trodde hon att det skulle smaka gott? Jättesöta är dem iallfall!
Guuud så söta!
Jag har en kanin som börjar "nafsa" lite när han tycker: "Nu, räcker det, nu kan du släppa ner mig ifrån famnen": det är ju hans sätt att prata med sitt kroppspråk att han vill komma ner. Jag kan ju inte tvinga honom att han ska hållas bara för att jag vill det.
Men han biter/hugger absolut inte. Värt att nämnas är han även han slickar på mina kläder, mina kläder luktar ju andra kaniner och häromdagen så slickade han rent hela mina byxor ^^
Såg nu att de var välkdigt små, och som med alla ungar så ska det ju undersökas. Kaninungar brukar slicka överallt och smaka på det mesta, de måste ju pröva sin tunga, tänder allt vad de har ^^
Kastanjegårdens Kaniner
hahaha, vad gulligt… jag har en länk till mina facebookbilder på min presentation. kolla gärna :) ha en underbar kväll
guud vad söta kaninbebisar du har skaffat :) blir helt aviis