Smal kanin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kanin är av rasen teddylöwen och är runt 7 månader gammal. Hon är smal fast hon har tillgång till hö dygnet runt och får mat två gånger om dagen. Får hon mer mat än så blir hon lös i magen. Så jag undrar om det finns något man kan göra?
Tacksam för svar.
Skriv vad för mat hon får så kanske jag kan hjälpa dig :)
Kanske byta till bättre pellets eller bättre hö? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror man kan lägga i lite solrosfrö i maten, det är ju ganska fett. Men ja vet inte, kanske har fel:)
Tror man kan lägga i lite solrosfrö i maten, det är ju ganska fett. Men ja vet inte, kanske har fel:)
Havre kan man ge också.
Vad får hon för foder nu?
Tack så mycket för era svar.
Hon har stampe tror jag det heter från granngården. Höet är delikatess hö från granngården också.
Vet ni något annat foder som är bättre?
#6 Konstigt.. Kör också med stampe på mina kaniner. Sånt där delikatess hö från granngården har jag också haft, det är jag dock inte lika nöjd med. Nu har jag köpt hö från en bonde. Mycket bättre och kaninerna älskar det ännu mer! Finns nog fetare foder än stampe.
Hur mycket pellets får hon per dag? Får hon grönsaker och sånt också?
Jag vet inte exakt hur mkt hon får för jag har en sån skopa. Men jag har märkt att om jag ökar maten lite så blir hon direkt lös i magen. Ja hon får grönsaker ibland men inte allt för ofta för hon blir väldigt lätt lös i magen så hon får kanske en till två gånger i veckan.
Har liknande problem med min hona, fast hon kan knappt äta vanlig pellets alls utan att få problem med matsmältningen, och då hon inte håller hullet på enbart hö (har provat med flera hösorter) har det resulterat i att hon är väldigt mager. Samma sak med grönsaker.
Enda som funkat helt bra hittills är Oxbow Bunny Basics/T, tror det är tack vare att det är timotejbaserat, men det är dels svårt att få tag på och dels inte särskilt aptitligt enligt ninen själv, så det ger jag inte längre.
Just nu får hon ett ganska fint hö och utöver det en örtblandning och en spannmålsfri pellets (JR Farm Grainless Complete Dwarf Rabbit), inga grönsaker förrän hon kommit upp i bra hull. Har bara gett det till henne i några dagar så det är fortfarande under invänjning, men än så länge funkar det bra och hon har redan ökat i vikt :)
Spannmål, vilket de flesta pelletssorter innehåller, är inte något som kaniners matsmältningssystem egentligen är anpassade för och för vissa kaniner är det för kraftigt för att kunna utfodras med.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Hm, konstigt så hände med en av mina förra kaniner. Fick med stampe och så här,
Kanske det är mask eller något? Fast det hade du ju nog märkt genom bajset och så
Vissa kaniner är sådana tyvärr. Har en hona som har varit smal ända sen hon kom hit från Holland. Ha gett henne bra hö och i övrigt varierad kost med bra pellets, grönsaker o dyl och hon äter som hon ska. Tror helt enkelt att hon har en sämre kroppsform och det verkar vara ärftligt då hennes ungar blir likadana.
Har man avmaskat, kollat tänder och ger bra foder så är det kanske kroppsformen som är problemet. I och med att det är en "Teddylöwen" så visar det på att det är en keldjursupfödare som fött upp, och dessa brukar inte alltid vara så noga med att avla fram bra kroppar osv.
Ljustadalens kaningård