Om man inte har en stamtavla till sin kanin kan man fixa det eller finns det utställningar som man inte behöver det ?
Om man inte har stamtavla får man ställa ut sin kanin i petclass, de gör jag. Andra måste man ha.
Tror man måste vara registrerad för att skaffa stamtavla om man inte fick de från försäljaren om man nu köpte kaninen. Riktiga uställningar måste väl kaninen vara renrasig också..?
#1: Det går att fixa stamtavla, om kaninen är renrasig, föräldrarna har stamtavla+är stambokförda samt ifall uppfödaren är med i KAF (kaninavelsföreningen).
Är kaninen inte märkt, kan man få den märkt hos veterinär (dock inte billigt på en del ställen) och sen skriva en stamtavla.
Kaninen måste nämligen vara antingen öronmärkt eller ringmärkt för att kunna ställas ut.
Man kan ju skilja på stamtavla och stamtavla… En stamtavla är ju egentligen bara ett papper på hur djurets föräldrar och anor ser ut.
Sen brukar man oftast kalla stamtavlor som inte är auktoriserade av ett förbund för härstamningsbevis för att undvika missförstånd om kaninen inte är uppfödd av en auktoriserad uppfödare.
Alla uppfödare som är medlemmar i SKAF kan och får skriva ut auktoriserade stamtavlor på de kaniner de föder upp. En sån kanin är som sagt var även id-märkt med antingen öronmärkning eller ringmärkning (som kommer starkt nu då det endast är veterinär som får öronmärka).
#4 Visst är det så att alla medlemmar som är med i SKAF får lov att utfärda stam (inte bara härstamning/härkomst-bevis)?
#5: Om man har uppfödarnummer, japp. =)
#6 Tackar för upplysningen. :)
Men visst krävs det vissa saker för att få ett uppfödarnummer? Och är det helt det samma som att reggistrera uppfödning?
Vad är sedan skilldnaden på detta och gårdsnamn?
Hihi, blev några frågor. :) Har tänkt skaffa något av det nämligen.
#7: Nej, registrering är något helt annat. =)
För att få ett uppfödarnummer krävs enbart medlemsskap i KAF.
För att få regga sin kaningård (och därmed sitt gårdsnamn) krävs:
# Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
# Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet
# Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket
Mer står här.
När kaningården är reggad, får ingen annan använda ditt gårdsnamn.
#8 Okej, blev lite klarare på det hela nu. :)
Så det är detta som krävs för att ingen annan ska få ta ens gårdsnamn?:
# Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
# Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet
# Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket.
#9: Stämmer bra det. =)
Då skickar man in ansökan om att registrera.
Mer exakt står som sagt i länken.
Japp, uppfödarnummer kostar 100kr.
#10 Toppen Ninni, tack! :)
Jo Ninni, var ansöker man om uppfödarnummer?
#12: Inne på SKAFs sida, klickar du på "uppfödarnummer" i menyn. ^^
Där finns blanketten som du skriver ut och sen följer anvisningarna som står på den.
#13 Toppen Ninni, tack. :)
jag är inte regad, men om jag skulle göra de och jag har 1 kanin som jag fött upp själv som jag har härstamings bevis på kan jag öron marka och regga den kaninen då fast den är kanske över 1år?
#15: Du behöver inte regga dig för att skriva stamtavla, bara bli medlem i KAF.
Om du har 1 egenuppfödd kanin som har föräldrar med stamtavlor, så ja då kan du öronmärka den och skriva stamtavla på den.
Regga (stambokföra) kan du inte göra förrän den är utställd i A-klass (vuxenklass).

Men om jag tävlar i Petclass så behöver jag ingen stamtavle eller ?
Men jag har en renrasig dvärgvädur.
#17: Nope, i PET-klass behövs ingen stamtavla.

Bra.
Men är klasserna indelade i olika raser?
Kan kaninen vara kastrerad ?
Får kaninen vara blandras ?
Men är klasserna indelade i olika raser? Nej, inte i PET-klass.
Kan kaninen vara kastrerad ? Ja, det kan den.
Får kaninen vara blandras ? Japp :)
// Emma :D

Så om jag har dvv hane och min kompis hermelin hane (kastrerad)
Så kan vi gå tillsammans på samma utställning?

Hallå? Kan någon svara på min fråga ?
Kan jag och min kompis gå på samma utställning om hon har en kastrerad hermelin och jag en icke kastrerad dvärgvädur.?
Ja, ni kan gå på samma utställning
// Emma :D

Okej, bra .
Vet ni om det finns någon sida där man kan få info om petclass ?
Jag behöver va massor om jag ska gå .
Ni kanske kan skrivca lite fakta här ?

Jag ska ställa ut Oscar i PET-klass, Men jag ska med pröva på hoppning.

För att svara på topic så är det lite av ett "Moment 22":
Man kan inte skriva en stamtavla på en kanin som inte är märkt!
Och man kan inte märka en kanin som inte har stamravla!
(Veterinären vet ju inte vilket nr som ska märkas i höger öra)
Det är enbart uppfödaren som har rättighet att skriva ut stamtavlan på kininen i fråga, OM denne har ett uppfödarnummer!
Ursäkta min lite off topic fråga men det handlar ju om stamtavla iallafall !
Kommer min kanins namn stå på den ?För den jag kollat på hade inget namn så kommer hon be mig om ett?

#27: Är det en renrasig kanin med fin stam, så brukar där redan finnas ett namn på stamtavlan, t.ex. "Thumpers Pride".
Men du kan alltid be uppfödaren att skriva dit ett, om denne nu inte har gjort det…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej blir ungarna renrasiga kaniner om hanen är en : Lejonhuvad dvärgvädur & om honan är en : Dvärgvädur?
#29: Det blir de inte, utan då blir det korsningar.
Just eftersom dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur är två olika raser (även fast de har i princip identisk standard..).
Däremot kan man ställa ut om det blir någon rastypisk lejonhuvad dvärgvädur och därefter söka dispens, så kan man använda den inom lejonhuvad dvärgvädursavel.