Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 2104 ggr
Kassy
0

Utfodring och rasthagar

Hej, jo jag undrar hur era matskålar ser ut, om ni lämnar kvar dom i buren och hur ni gör med pellets mm om ni har många kaniner? Alltså om ni går runt med saken ni förvarar pellets i eller om ni fyller matskålarna med antal mängd?

Hur länge bör man max ha en utekanin i rasthage tycker ni?

Anser ni att man kan ha dom i rasthagar även när man inte är hemma med tak och golv?

Vad har ni för maxgräns i minusgrader att ha dom i rasthage eller tar ni bara en kortare stund då?

Hur kort är en kort stund i sådana fall?

Hehe, många frågor ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

MoaE
0

Mina kaniner har matskålar av keramik och dom är alltid i buren. När jag ger mina mat så har jag en hink/burk med mat som jag går runt med.

Nu när jag har sportlov så är min kaniner ute 4-5 timmar per dag i rasthagarna.. Annars varierar det mellan 1-2 timmar ungefär men det blir mer ju ljusare det blir :)

Har faktiskt inte tänkt så mycket på hur jag gör när det är kallt.. Men dom är ute då också iaf.

Fridaaaa
0

3 av mina kaniner har matskålar i keramik, en har i plast (den ska bytas ut till kermik), Jag tar varje matskål bort till tunnan med mat, och häller i :) Har ju bara 4 st så :=)

Minst 1 timme/dag :) Nu på vintern har inte mina kunnat vara i rasthage så mycket pga vädret.

Min Tufsan kan inte vara ute i hage/sele när det är minusgrader, då fryser hon. Men när det är riktigt kallt brukar dem bara få vara ute i sele ca 10 min/kanin. De vill ändå inte skutta runt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ninnakm]
0

Alla matskålar är av samma sort i keramik, biljett gör att jag kan rada upp dem på varandra. Jag tar alltså med alla till foderboden, där dem först diskas sedan fyller jag i pellets, grönsaker och örter. Jag gör alltid likadant så jag vet vilken årslång skålarna står i, vem som ska ha vad osv. Det är ungefär 30 m att gå mellan foderboden och burarna. Jag har gjort säkra rasthagar med golv och tak som de är i när jag är i skolan - när jag kommer hem får de gå ut i kompostgallerhagar på ca 25 galler. Jag följer flitigt väder prognoserna, så att jag har ett hum om vad det blir för väder så jag inte lämnar dem ute i snöstorm och 30 -! Väderprognoserna har ju självklart fel i bland, men då har jag fördelen att min mormor och morfar bor på samma gård, så det är bara att ringa så får kaninerna komma in. Men de är ute ungefär (vintertid) 6 timmar på en vardag. Och (sommartid) ute hela dagen. Är det 30- är de självklart ute en kortare stund.

Kassy
0

# 3 Funderar också på att ha kaninerna i rasthage medan jag är i skolan, verkar smart om det inte är över -20 då får dom komma ut en timme elr två efter skolan

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Becca-]
0

Mina matskålar är av plåt tror jag. Det är iallfall sådana här rostfria.
Dem står kvar i buren, så min hane brukar roa sig med att dra in dem i boet och ligga och mysa med tassarna i dem. Han är rolig han..

Eftersom mina 2 kaniner bor tillsammans, och får gemensat foder/fodermängd så ger jag dem samtidigt.
Tycker inte det finns någon begränsad tid för att ha kaninen ute i rasthage, ju mer desto bättre tycker jag. Det är aldrig kul att sitta i en bur.
Mina är ute vanligtvis från morgon till kväll, oavsett väder eller temperatur. Dem har en stor Hage ihopkopplad till sin bur, så dem går ut och in som dem vill. Det hade varit en annan femma om dem bara hade gått i en Hage utan tak eller något.