Väga pellets?
Ska man egenligen väga pelletsen man ger?
Jag använder dl-mått men när man har olika foder så är vissa foder större och mer porösa ska man ge mer då? eller ska man helst väga?
Hur många gram pellets/dag är lämplig på en liten lejonkanin?
Beror på många saker: hur mycket kaninen rör på sig, hur lätt den kan hålla hullet, ålder osv:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker nog att det är bättre att titta/känna på kaninen än att väga fodret.
Mina Lejonhuvade kaniner (1,3-1,7kg) får 0,25-0,75 dl pellets per dag. De flesta under 0,5. Det håller de hullet bra på.
viktigaste är bra hö!:D
#3 Exakt. Ett foder som funkar fint för vissa funkar inte alls för andra. Och det har med höt att göra, inte kraftfodret.
#4 precis ;)
Jag håller med Luppa.
Enklast är att se hur kaninen blir i hullet av den mängd.
För även om man skulle väga och ge exakt samma mängd, så är det inte säkert att det är bra ändå.
För man kan behöva ge olika givor av olika foder beroende på hur fodret är sammansatt.
Ok, min lille verkar behöva minst 0,5 dl för att inte bli för smal. Han väger bara 1 kg och är en lejonhuvad.
Goodbye Kitty <3
#7 Hur gammal är han? Är de korsning med hermelin?
8# Jag tror inte det.. hans föräldrar kanske är det men jag vet inte. Han är i alla fall ett mini-lejon enligt uppfödaren.
Goodbye Kitty <3
Min lejonhuvade dvärgvädur (vet inte riktigt vikten men skulle chansa på 1,7kg) från ca 0,75 dl foder för att hålla hullet + hö och vatten. Men då är hon ute och rör på sig 1-2h per dag när vädret tillåter. :) Men på sommaren får hon knappt pellets då hon får hö, gräs och vatten istället ;)