Funderingar angående kull
Jag hade egentligen bestämt mig för att para min lilla tös med en renrasig vit blåögd dvärgvädur. Men självklart hade jag inte tänkt på att det verkar som man inte kan skriva ut stamtavlor om mamman inte är utställd? Detta var någonting jag inte vetat om tidigare. Och eftersom hon måste paras väldigt omgående och jag inte fått något svar från de som har hanen så funderar jag helt enkelt på att byta spår och få en wienertecknad dvärgvädurskull istället. Men jag har haft och har fortfarande lite beslutsångest om hur jag ska göra.. Finns det isåfall någon i Kungsbacka/Götborg eller i närheten som har någon hane att låna ut? De enda kraven som finns är att: hanen inte ska bära på några defekter eller liknande och självklart ska ha ha ett fint temprament. Och skulle de isåfall finnas intresse för en sådan kull?
Vill gärna ha åsikter och liknande.
Jo du kan skriva stamtavla även om mamman inte är utställd, bara mamman har stamtavla så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Är det säkert? Såg nyss en tråd där någon skrev att föräldrarna måste vara utställda :/ men hon har stamtavla, funkar det då?
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag har för mig att honan inte behöver vara utställd för att stamtavla ska kunna skrivas. Detta är inget jag ens reflekterat över då mina honor varit utställda eller så har jag inte skrivit någon stamtavla. Däremot tror jag att Chicas mamma inte var utställd (?) när jag köpte Chica, så i så fall bör det ju inte vara något problem. Men jag vågar inte riktigt uttala mig om detta då jag inte är säker.
I annat fall, så kan du ju ta en wienertecknad kull efter henne nu om det är "stressigt" så att säga, ställa ut henne och när det är okej Att ta en kull igen ta en och skriva stamtavla till.
Detta är ju helt och hållet ditt val, men jag tror inte det ska vara något problem att skriva stamtavla om honan inte är utställd. Det är dock inget jag reflekterat över tidigare, men jag har åtminstone inget hört. :)
#2 Tror dock man måste vara med typ svenska kaninavelsföreningen eller liknande men är inte säker. Kolla på deras sida :D
Men vet att föräldrarna måste inte ha varit utställda :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: Bara hon har stamtavla, och hanen såklart så ska det ju inte vara något problem. Du ska ju dock också vara medlem i SKAF och fundera på om du ska märka osv.
#3 Okej, jag får se vad fler personer säger. :)
#5 Hon har stamtavla, jag ska bli medlem i SKAF, skaffa uppfödarnummer och ringmärka isåfall.
#7: Jo men precis, då tror inte jag att det bör vara några problem alls! Lycka till i vilket fall. :)
Om du inte ställer ut honan och stambokför henne så blir hon en lucka. Om det redan finns en lucka på honans sida (mama eller pappa) så kommer ungarna i sin ur inte gå att stambokföra (=mindre bra). Likaså om pappan til ungarna är en lucka.
Det får finnas max 2 luckor (ej på samma sida och ej mamma och pappa). Men är din honas morfar och farfar luckor så försvinner de ju sen på ungarnas stamtavla.
Men om stammen är "hel" så är det lugnt. Du kan ju ställa ut henne senare när hon återhämtat sig, men bäst är det att ställa ut avelshonor innan första kull (kan lätt få hakpåsar och sånt men efter ett tag kan de bli "fina" igen.)
Kastanjegårdens Kaniner
Tänkte precis skriva som #9. :)
Hur fort vill du få henne parad? Jag har en lägenhet i Göteborg, inte så långt från Kungsbacka och ska åka dit någongång i maj (kanske?) och har en dvv vit bö hane som är utställd dock ej stamboksförd (än?).
#8 Tack, det lär behövas
#9 Inga luckor i hennes stamtavla :) och hanen är utställd och stamboksförd.
Ska eventuellt para henne idag, eller det var bestämt så. Men nu kan jag inte få tag i hanens ägare. Har skickat mejl och sms:at hade gärna ringt också om det inte var för att jag är jätteförkyld = tät och ont i halsen så jag knappt kan prata. Får helt enkelt hoppas på svar snart.
Det får vara en lucka på mammas sida och en lucka på pappas sida (dvs att dom inte är stambokförda) för att man ska kunna skriva stamtavla på ungarna ;)
Mvh Cicci
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#12 Okej
och det har löst sig med hanen nu, har fått kontakt med ägarna. Så jag åker och lämnar henne ikväll och hoppas på ett gäng bebisar här om en månad ungefär ^^