Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2306 ggr
[Becca-]
0

Skendräktig?

Hej, min lilla hona på 8 månader brunstar just nu för fullt. Hennes kastrerade hane som bor med henne, har just nu börjat rida på henne. Hon har då fått för sig att hon är dräktig, och har nu börjat rycka päls ifrån magen och bygga bo med hö.

Så nu undrar jag. Blir hanen stressad av hennes konstigheter, hon är ju väldigt på honom och vill bli sklickad heela tiden? Hon juckar även hon ibland, och hanen jagar då runt henne.
Vi ska kastrera henne om en vecka idag, och jag ska känna efter idag om hon är dräktig. Vilket är omöjligt eftersom hanen är kastrerad, eller?
Vad tror ni, är hon skendräktig??

Tacksam för svar!

[Kaninlycka]
0

Visst har väl din hane varit kastrerad ett bra tag?

Jag tror helt klart att det är som du säger, dvs att hon är skendräktig?. Det är ju "problemet" med att ha okastrerad hona med hane. Att hon i perioder vill bli uppvaktad (även om han är kastrerad) och att hon då blir sur på honom när han inte vill para sig ordentligt och han blir sur tillbaka för att hon beteér sig konstigt. Skendräktigheten hänger ihop med samma grej. Vi "kvinnor" kan ju vara lite konstiga av oss. Tungan ute

Hoppas allt går bra med kastreringen!

[Becca-]
0

Ja, han har varit kastrerad i 4 månader nu. Ja, som jag trodde. Men Charlie (hanen) är grymt duktig på att säga till när hon beter sig illa. Men det som oroar mig är om det kan bli slagsmål i buren om hon vill vara i fred nu när hon "tror" att hon är dräktig?
Jo, vi blir ju oxå lite sura har jag fått höra Flört

Annars är det väll bara att stå ut. På fredag åker vi till Strömstad, och den friska luften. För att sedan åka tillbaka på söndagen och förbereda oss för kastreringen. Mycket bliåkande..

[Kaninlycka]
0

#2 Jamen då behöver du inte oroa dig för smått. Glad

Ha lite extra koll på dom bara, det går nog bra.

[Becca-]
0

Okej, tack!