Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1370 ggr
KajsaM
0

Förvaring av Hö

Hur förvarar ni ert hö? Och hur ska man göra med hö för att det t.ex inte ska mögla? :)

Jojsan
0

jag har för mig att det ska ligga luftigt… men e inte helt säker.. själv har ja det luftigt iaf ;)

KajsaM
0

Idag köpte jag nytt hö och nu håller jag på att stoppa det i papperspåsar :)

[Niike]
0

#2 Jag har för mig att höet "torkar" lättare när man lägger det i papperspåsar…Och då blir det smuligt och konstigt tkr jag. För jag tog hö och la det i en papperspåse som jag skulle ha till mina marsvin förut (men det gör jag inte längre) . Och när det fick ligga där någon dag så blev det torrt. :P Men så kanske det inte är för dig?

Myrra
0

Jag har en liten höskulle ute i vedboden, jag klipper av snörena på höbalarna och ruskar i sär höet så det blir lite luftigare!

KajsaM
0

#3 Jaså? Det är första gången jag stoppar i papperpåsar men jag ska hålla utkik :) Tack!

Elina.
0

Hö skall förvaras mörkt och torrt. Ha inte hö liggandes i plastpåsar, det håller fukten instängd och risken för att höet börjar mögla ökar.

Kajsa: Det går bra att förvara hö i papperspåsar, det är bättre än att det ligger i plastpåsar.

KajsaM
0

Okej, Förra gången jag hade hö så hade jag i plastpåse men nu ska jag börja ha i pappers :)

Noa-Nisse
0

jag har i en Willies papperskass. jag köper hö, sen fyller jag upp kassen med nytt hö så tar jag därifrån ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Aourora
0

låt höet ligga på en pall, så det blir luftspalt längs golvet, det är allra bäst, annars om man klöper halm man man ha halmbalen underst.

Förvara på tort ställe men inte i påse, då kan det bildas fukt och mögel. skulle rekomendera att bara stapla upp dem..balarna..

KajsaM
0

#9 Ska man låta hö´t ligga på en pall?

twinnie
0

Har hö't i en papperskasse ^^

Keligast
0

okey då får jag gå jag gå ut och fixa hö, har mina i plaspåsar! fick man dom i när ma köpte det..man lär sig något nytt varje dag!

[Niike]
0

Som jag skrev innan har jag haft i papperspåsar och tyckte hö't blev torrt och smuligt. Om hö't är färskt kan man böja på ett strå utan att det går av, men när man har haft det i papperskassar så går det av om man böjer på ett strå. Så blev det för mig afl:/

Keligast
0

okey jag har det just nu i plastkasse eftersom vi inte hade papperskass :P -vet inget roligt att veta!

[Niike]
0

Kaninernas hö ligger i en låda typ, i ladugården^^ Men det är bara lite där. När det tar slut i lådan hämtar jag mera från ett ställe där vi har höbalarna;)

Keligast
0

okey skall nog också fixa en låda x) en trälåda el.?

ciss
0

Har mina i höladan. Haha, har ju kaninerna i stallet så. (;

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#16 Nej jag har det i en plastlåda men det spelar nog ingen roll;)

Chessan
0

#10 Ligger höt på en pallkommer det in luft under vilket gör att det håller sig torrt och risken för att det blir förstört av funkt blir mindre