Sele
Har redan ställt denna fråga, men hittar inte tråden.
Anyhow, funderar på sele till Holländare. Har provat en bogsele från Rabb-it, verkade vara en bra konstruktion, lätt att ta på framförallt och kaninen brydde sig knappt om den trots att det var första gången i sele. Men är lite orolig över att den ska åka av. Hört att den är lättare att ta sig ur än vanliga selar.
Sedan är det de här "ringbrynje"-selarna. Kollade på en sån idag. Ser ju bra ut på många vis, men verkade krånglig att knäppa. Två kardborreband och snäpplås ovanpå kardborrarna. Inget enkelt grepp där inte.
Varför finns inga selar med knäppningen i ryggen förresten, lättare än att hålla på under magen och hakan och gräva…
Men, till saken: någon som har "ringbrynje"-sele och kan berätta om den? Eller om vilken sele som helst för den delen. Kom med argument!
Vad är ringbrynje selar? Sökte men fann inga bilder…
Ja föredrar bröstsele.
Ja hjälp, vad heter de tro? 

Kaninsele "soft" kallas de för på den här sajten: http://djurmaxi.se/kaninsele-soft-xbunny-p-3461.html?osCsid=260408b99a4b10bf69a868b0542a708c
#3 Nej de selarna är inte alls bra och mina kaniner gillar inte att dem ha på sig dem och de är väldigt klumpiga, det är mina erfarenheter. Jag håller mig till vanliga bog/h-selar nu :)
Jag använder H-sele och jag knäpper aldrig under magen eller halsen. Man stänger ju liksom banden där det passar en bäst och sedan drar man lite försiktigt i selen tills ryggbandet sitter rätt.
Använder h-sele eller bogsele:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 jaha dom, har haft sådant när jag var liten. tycker inte dom är nå bra dock :)
Tycker bogselen är superbra! Och om kaninen inte bryr sig om den, så ska man nog inte behöva fundera över att den ska ta sig ur den. Alla kaniner kan ta sig ur en sele, oavsett modell. Kan dem, så går det. Ingen sele är därmed "helt" säker. Så jag tycker du ska fortsätta med bogselen! :D
#5 Hm, jaha, har inte fattat att de funkar så men det låter ju bra.
Kanske ska tänka om lite då.
#8 och ni andra som lobbar för bogsele: är så himla rädd att han ska ta sig ur den. Ännu räddare eftersom han inte är min tror jag. En mardröm att tappa bort någon annans älskade kanin…
Men som du säger kan de ju komma ur vad som helst om de ger sig den på det… Svårt.
Men tack för synpunkter allihop!
Han tar sig inte ur den enkelt om den sitter bra. Åker den inte runt på honom, utan sitter men ändå inte "hårt" så kommer han inte kunna ta sig ur den lika enkelt.
Man kan ju aldrig vara säker, men jag lovar att det kommer gå bra.
#9 Vad menar du med att "han inte är min, tror jag" ?
Jag tycker att kaninen har det mkt lättare att ta sig ur ett bogsele om den ex. får panik - då slinker den sig lätt ur. Medan bröstselet jag använder har dom aldrig tagit sig ur! Det är mina erfarenheter.
Jo, Wera har rätt. Om man är osäker kan man ju välja bröstsele, rikigt bra och säker, men har hört att den är krånglig att sätta på samt att hitta i rätt storlek.
#11 Ha ha, jag uttrycker mig nog lite otydligt! Jag menade att jag tror att jag är ännu räddare att tappa bort honom just för att han inte är min. Man vill ju inte slarva bort någon annans ögonsten. Inte sin egen heller förstås men… Hur som helst, jag vet att han inte är min, därom råder inga tvivel.
Nu blir jag förvirrad: vad är bröstsele? Samma som H-sele?
(Sorry, får inte bort fetstilen i översta stycket.)

bröstselen ser ut som en h-sele fast den har en rem mellan frambenen som gör att trycket när kaniner drar hamnar på bogen, precis som med en bogsele :) det blir alltså ingen "strypande" effekt som h-selen kan ha på en allt för busig och livlig kanin.
Aha!
Bröstsele såg ju intressant ut.
Tack ska ni ha!