Affärsmaten - bra?
Jag har praktik i en djuraffär just nu i ett par veckor och då har jag bland annat hand om alla djuren.
En i personalen har gjort upp en tunna med en rejäl blandning i som ska ges till kaninerna.
Jag är väldigt osäker på denna blandning då jag tycker det ska bli mycket överhuvudtaget för kaninens mage med tanke på vad mycket olika saker det är och hur olikt mycket de får från dag till dag (de får samma mått i skålen men blandning går j inte sortera så bra så det blir så mycket av det och det osv).
Bland annat är detta i blandningen:
* Pellets (vet ej vilket men de är något smalt)
* Någon formad pellets (blommor tror jag de är formade till och färgat röd)
* Något annat sorts pellets som är smala pinnar
* Små pellets kulor på typ 1cm i diameter om ens de
* Tutti Frutti blandning (torkad frukt alltså)
* Torkade majslfingor
* Kornflingor
* Någon sorts gräs (grövre än hö men inte i närheten av halm)
* Torkade bananbitar
När jag säger smala pellets bitar så tänkt er halva diameter storleken av stampe pelletsen och liiiite smalare.
Sen är de något mer i också men kommer inte på vad allt är utan bara detta.
Jag tycker det är en alldeles för stor blandning att ge, men jag är också "bara" van att ge enbart rent pellets och då Stampe eller Carrier pellets.
Inte detta och inte ens i närheten av denna blandning =S.
Så vad säger ni.
Bra eller dåligt, både och?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag vet inte jag är skeptisk på hur dom sköter djur på djuraffär sist jag köpte kanin där du vet Hot spot (hotten) så sa dom att jag var tyvungen och ha två kaniner gärna tillsammans så jag vette fan inte tror jag att den blaningen är bra tror inte dom har någon koll alls på vad som är bra. Säger som du att det är nog bättre med bra pellets eller man kan ju blanda i kornkross, havre eller solrosfrön om na vill få mer fet mat jag kör ju pellets + havre just nu och har bra hull på kaninerna och ser ut att må bra. BTW ska jag göra studie besök när du jobbar hehe ;) hur länge till jobbar du?
Bara fråga vad det är :) som praktikant måste du lära dig. ;)
MVH John
. Var inte för kaxig bara, du ska ju vara där i två veckor
.
Dom ger nog av den mat dom säljer som för dom "sägs vara bra för kaniner" sen vad det är skiter dom nog i. Det skulle ju värka konstigt om dom ger ett foder som inte finns att köpa i affären. Eftersom det är en butik kedja är det säker någon regel som säger vad dom får och inte får göra som vad för mat dom ska äta. Jag har själv inte jobbat på en djuraffär men kan tänka mig att det är lärorikt att vara prao på ett sånt ställe. Själv skulle jag inte så ut med att sälja en kanin eller ett djur utan H-bevis eller s-tavla :S.
Jag har gett mina kaniner en blandning från versele-laga (mitt favvomärke, står ibland prestige på förpackningarna - mörkgröna) vilket fungerade toppen till kaninerna, så blandningar av det märket (finns till gnagare, kaniner och fåglar - både bur och höns) är jag inte skeptiskt till då jag har använt olika sorterns foder av det till både kaninerna, råttorna och hönsen. Däremot litar jag inte på blandningar av annat märke x)
Så enligt mig är inte alla blandningar dåliga. Däremot har jag väldigt sällan gett enbart blandning (det samma gäller med rabbit royale), har oftast gett ½dl ren pellets och ½dl blandning per kanin och dag, vilket jag är väldigt nöjd med.
Den blandningen låter inte alls bra. Spannmål, torkad frukt (alltför sött, antagligen tillsatt honung också..), färgämnen.. nej, låter som ännu en gnagarblandning som är mer till för att locka köpare genom att se god ut i människans ögon, än att tillfredsställa kaninens näringsbehov.
Men som sagt, som praktikant finns det inte så mycket du kan göra. Du kan ju försöka prata med personalen men det är tveksamt om de lyssnar.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
du kan ju fråga chefen, om varfr osv, be å fråga om du kan få göra om lite och det..alltså kom med förslag!
det gjorde jag när ja va på en djur äffar med djur, vipps chefen blev hel nöjd och djuren fick det så mkt bättre! till och med maten ;)
Stå på dig, men bli inte kaxig oxh läxa upp chefen! utan fråga lite i små doser.
Trolgtvis blir det billigare för dom om dom väljer bort de torkade frukterna och så också, så de blir säkert glada av lite hjälp :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 & 5 Ja, idag undersökte jag maten nogare och ser att över häften är sådant man köper som godis =O.
Eftersom jag inte vet vad pelletsen är för något så kan jag inte svara på det, men mycket såg jag idag är enbart godis bitar man köper för att ge någon enstaka gång.
Jag är där ifrån 09:30 till 16:30 måndag till fredag =)
#4 Haha, ja har ifrågasatt och de blir väldigt sura på min ifrågasättning =S.
Idag ifråga satte jag varför de inte särar på två kaniner där en av kaninerna har någon infektion över ögat som den andre håller på att slicka på hela tiden, svaret blev att de inte skulle ha djur i sjukrummet som inte var sjuka och dessutom kunde de aldrig sätta ihop den där kaninen igen med den andre om de särades en gång.
Då frågade jag varför (för jag vet att man kan sätta tillbaka) och svaret blev att de aldrg skulle acceptera varandra igen!
De fnös jag åt bara, jag har haft över 60 kaniner och haft kaniner sen jag var 3år och aldrig haft åroblem med att sätta ihop honor igen.
#6 Jag kollade på blandnings förpackningen idag (inte den med pelletsen som förövrigt nästan bara består av godisbitar såg jag idag) och det står inte var den kommer ifrån =S
#7 Jag kollade som sagt igenom blandningen idag och ser att nästan allt är godis enbart. Gillar inte alls blandningen.
Jag har ifrågasatt och påpekat och de hugger tillbaka och bara ignorerar och säger att de är bra osv =/
#8 De blir ursinniga när jag stället en liten fråga till och med =S Och när jag kom med förslag förra veckan och de blir ursinniga på mig då med =O. Inte alls trevlig personal tycker jag, bara en tjej jag gillar där och hon är sällan där =(.
#9 Kan försöka komma med ett litet tips? även om de är bra läskigt med tanke på hur sur de blir =S
#10 tråkigt att de är så otrevliga och inte kan ta kritik eller ens förslag =/ inge kul att ha sin apu på ett sånt ställe =/
#11 Näe, det är inte alls roligt. Som tur är är det "bara" 1½ vecka kvar nu =/
Ta det med din lärare, en arbetsplats där proa's motarbetas och ska vara inaktiva borde inte få ha elever hos sig.
Jag skulle bli tokig att ha en prao som inte vill lära sig yrket och frågar mycket.
MVH John
#13 Har pratat med min mentor.
Hur menar du?
Som proa ska man fråga mycket :) det menar jag :)
MVH John
#14 Ah =D