Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3872 ggr
[muff]
0

Aggresiv kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köpte en kanin förra året, i februari. HAn var jätte snäll och gosig. Vi kastrerade honom, och I sommras försökte vi (i tro) sätta ihop honom med vårat andra par (hona+kasteradhane) men inte gick. Han och den andra hanen kom verkligen inte överäns, och honan satt och bet honom i baken hela tiden. Sen kunde inte ha honom ute samtidigt som dom andra, i olika burar ca 1m ifrån varandra. Då skulle han vara så nära som möjligt och hoppade och skvätte. Senare (hösten) tog vi en annan kanin på prov/foder för att kanske senare köpa om dom två gick ihop. Började med att låta dom bo bredvid varandra, sen fick dom träffas genom galler och sist träffas i Hage. Det gick ju inte heller, han "attackerade", gjorde utfall och blev sur. Vi lämnade tillbaka kaninen då det inte funkade.

Och nu har han blivit sur och vresig i buren. (Han bor ute) När man ska ta upp vattenskålen och matskålen kan han börja morra, och om man inte tar bort handen då gör han utfall (Har inte blivit biten än) Han skvätter och märker. Han är väldigt rädd också, om man tar upp honom i knät t.ex. och inte klappar honom på ett tag, så stampar han och gnyr. Fattar fortfarande inte varför…  Det är verkligen inte kul att hålla på med honom längre.

Han är även en kanin som inte stimulerar sig själv, utan man måste knuffa på honom för att han ska gå. HAn vill bara springa och sätta sig utanför buren. Han går inte att ha lös, då springer han iväg och låter sig inte fångas.

[Becca-]
0

Jag förstår inte riktigt. Han är kastrerad, med skvätter och revirmärker. Är det inte en av dem sakerna som försvinner vid kastrering?

[muff]
0

Jo säkertgör det det, men han gör det fortfarande.

eamy
0

låter som om han har blivit lite psykiskt sjuk..

han fick ju träffa det där paret först och då blev attackerad och blev utstött, sätter ett litet spår i det psykiskiska. sen då kom det en till och han visste inte riktigt hur han skulle reagera och behandla den och så var den i hans revir så han försvarade sitt revir helt enkelt.

och nu efter allt detta har han blivit osäker vet inte riktigt hur han ska betee sig, han känner sig osäker i sig själv och beteer sig på detta sättet för att få vara ensam, buren är hans trygghet.

det är vad jag skulle säga :) men jag vet inte riktigt för han revir märker..

men hur gammal var han när han fick träffa det där paret? :)

[muff]
0

Han var väl typ 5mån tror jag.. började med att dom fick vara ganska nära varandra i burarna, men inte kunde nå. Och sen genom galler och tillsist i en bur… Vi började med honan först, för att inte sätta alltför mycket press osv. Sen testade vi lite med hanen..

eamy
1

#4 jaha okej :)

ja han var ju ganska ung, så det sätter nog lite sina spår i psykisket :S

men du som ägare kan ju bara börja hålla på med honom och så fort han gör något bra så beröm extremt mycket så han tycker det är kul och gör om det :)

tex ha han i selen och gå med han sen så går han till buren så puttar du bort honom lite lätt så han är lite längre ifrån då berömmer du och visar att det faktiskt inte är så farligt att det kan vara kul.

försök att läsa av honom, vilket beteende han har i olika situationer, tex buren kanske han är jätte lugn ser avslappnad ut sen tar du ut honom ögonen kanske öppnas lite mer öronen åker bak, ja då är det ett tecken på att ha är osäker och inte trivs.

så lär känna din kanin så kan du lättare förstå honom och vara en trygghet för honom :D

[Kaninlycka]
0

Jag tycker att Eamys svar låter väldigt troligt, tänker i samma banor själv…

eamy
0

#6 :D

ja jag har själv gjort det felet med min lilla ninis :(

satta ihop han med min kompis kaniner (hans gammla syskon) men själv klar fungerade inte det, dom attackerade honom och sa ifrån att det var deras revir och att det räcker med att vara 2, så hans själv förtroende sjönk till botten men nu är han sig själv igen 1 år senare :) om man arbetar och samarbetar tillsammans så fungerar allt. lita på ditt djur :D

[ninnakm]
0

#1 nej det gör dem inte, kan men alla LaserShare hanar jag träffat/haft har kvar det beteendena.

[Becca-]
0

#8 Hade jag ingen aning om! :)

[ninnakm]
0

#8 Oj vad fel det blev, får skylla på mobilen.

#9 Okej, min kastrerade hane skvätter till och med kiss och märker revir mer än min okastrerade hane!:)

[Wera]
0

Jag tror som #3, något psykiskt. Hade en dvv hane som hamna i slagsmål med sin bror vid 5 månaders ålder, båda blev mer revirbenägena, när ena var lös i köket skulle han alltid bossa över oss om vi gick där.
De båda kastrerades i hopp om att de skulle minska deras agression och att de kanske skulle kunna flytta ihop (min kompis hade två kastrerade hanar som gick utmärkt ihop) - De slutade skvätta och jucka på andra. Men båda förblev agressiva, och den ena gick inte att hantera alls när han var i sin gård och bur. Han accepterade inte heller min hona, honan var jätte snäll men han gick till attack mot henne. Det slutade med avlivning hos ena. Den andre kunde enbart min syster hantera så han fick vara kvar i livet, han accepterade dock andra honor och bodde med en hona i hela sitt liv.

Eftersom de var så pass unga sätter det sig mer på psyket.