Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4828 ggr
hugoochip
0

Uppblåst mage

Min ena kanin har under an period haft en väldigt uppblåst mage. Hon har också varit lite tunn över ryggen, och då kopplade jag direkt till att det kunde vara mask. 
Men jag har nu under tre dagar avmaskat henne, men det blir inte mycket bättre.
Hon är också periodvis lös i magen.

Hon har inte riktigt samma matlust som hon hade innan, men hon äter ändå det som ges.

Trots detta är hon ändå pigg och lika framåt som hon brukar.

Mina ideér är slut och jag kan inte komma på vad det kan vara, så nu undrar jag om någon av er har varit med om detta innan? Eller har kunskap om det.

Tack på förhand, Felizia

[Becca-]
0

Vad ger du henne för kost? Vilka grönsaker? Bytt foder eller hö-sort på sistone? Rör hon lika mycket på sig som vanligt?

hugoochip
0

Jag ger henne carrier utblandat med Rabbit Royal och ibland får hon även grönsaker som morot eller äpple. Hon rör på sig men inte alls lika mycket som tidigare.Fast i sele och om man ber henne att gå framåt gör hon det utan problem.

[Becca-]
0

Okej, en uppblåst mage kan ju bero på mycket. Antingen har du gett för stor mängd av något gasbildande, eller så kan hon ha trummsjuka (?), men ser inget som kan ha bidragit till spänd mage. Att hon rör på sig mycket är viktigt, för då arbetar tarmarna/magen mera och den spända magen kan försvinna.
Hon kan ju även ha ätit något hon borde äta, som hon har blivit dålig av.

Du har alltså inte bytt hö-sort eller ändrat något i hennes kost?
Avvakta i någon dag och massera henne på magen i några minuter ca 2 ggr om dagen, om hon inte mår riktigt dåligt.
Rådfråga en veterinär via telefon, kanske kan han/hon ge några tips? om vad det kan vara.
Lycka till!

hugoochip
0

Tror det kan vara förstoppning. Så ska göra det veterinären sa och hoppas hon blir bättre! Någon som vet hur mycket paraffinolja eller olivolja jag kan ge? Hon väger ca 2,5kg.

Eidesdotter
0

Vad gäller parraffinolja är det 1 ml per kg kroppsvikt om jag inte minns fel, så 2,5 ml i ditt fall då. (men har även hört veterinärer rekommendera en betydligt högre dos.)

Det står på flaskan f.ö. Där står även att man kan upprepa dosen vid behov. Visserligen gäller den dosen katter men 1 ml per kg kroppsvikt fick min kanin när han hade förstoppning och det funkade varje gång.

Om kaninen har återkommande problem med magen skulle jag prova att dra ner på pellets och köra hö med litet grönsakstillskott en tid (några veckor) för att se om det stabiliseras. Men om den är tunn över ryggen då vete 17…

Hur gammal är din kanin?

kaningodis
0

Hm, låter som någon form av coccidios nästan. Är ej insatt i det ämnet men läste det här: länk.

Kastanjegårdens Kaniner

Pylva
0

Det är väll inte Hazienda du pratar om? Jag och syrran skänker en tanke <3 :)