Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 7913 ggr
Breathplay
0

Havrefras & annan mat

Hur är det egentligen, kan man ge sin kanin havrefras? Jag ger mina det ibland och dom älskar det! ( till och med den mest kräsna tycker det är super med havrefras d: )

Hur är det med hästfoder? Korn, pellets osv.

Isabella Ekelund

[Ellahpella]
0

Dom flesta ger sina kaniener pellets, även jag.

Som tävlingskanin så är det en viktig föda.

Jag köper Edel då jag anser att det är en mycket bra pellets.

Jag har märkt stor skillnad på mina kaniner när jag började med Edel. Dom har bla fått finare pälsar och härligare energi. Det har även varit lättare att hålla dom i form.

--------------

Korn är för fett för en kanin - det bör du inte ge.

--------------

Jag vet inte hur det är med Havrefras, men jag tror inte att det ska vara skadligt för kaninen.

Westham
0

Havrefras är flingor för människor inte djur. Finns ingen anledning för kaniner att äta så mycket socker och andra kolhydrater som havrefras innehåller.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Becca-]
0

Varför måste man hela tiden hitta nya saker att prova till sin kanin. Alla vet vad en kanin ska äta, så varför hålla på att leta efter nya saker. Jag förstår inte varför?
Kaniner är växtätare och inget annat, grönsaker, örter och frukter går alldeles utmärkt. Pellets anpassat till kaniner går utmärkt.
Havrefras, spannmål eller ja människomat över huvudtaget - NEJ.
Snälla..

Westham
0

Tack beccs :) kunde inte sagt det bättre själv ;)

MVH John

[Becca-]
0

Ja, jag förstår inte varför människor alltid ska hitta på så himla korkade saker? (förlåt, men..)

Breathplay
0

sta så tänkte jag på pellets som man ger till hästar?

Korn vet jag att det är fett, men har man en kanin som inte går upp i vikt utan snarare håller sig för smal så kan man väl ge det har jag hört?

Frukt & grönsaker är ju en självklarhet - dock tror jag inte det är bra att ge för mycket frukt heller för den delen.

Man måste hitta nya saker till sin kanin då vissa kaniner kanske helt enkelt inte äter ordentligt av det man ger dom? Min ena kanin älskar pellets och sitt hö och grönsaker & frukt hon får. Medans den andra inte riktigt vill ha sina pellets ( har provat olika märken ) han äter lite men inte alls så mycket som han borde tycker jag. Han är helt enkelt lite kräsen ibland. Så då får man ju prova annat? Hö äter han också lite av, färskt gräs, maskros, persilja och sånt älskar han, men det är ju inte alltid så lätt att alltid ha det hemma d:

Och om han gillar havrefras så tar han väl inte skada av en "puff" någon gång ibland? Menade inte att han ska få en hel näve och nöja sig med att leva på det d:

Isabella Ekelund

[Becca-]
0

Man kan hitta nya grönsaker och örter, inte människomat snälla du! Och om han inte äter mycket hö ska han verkligen inte ha massa annat.

Loverabbits
0

Jag tror att det är bra att ge kaninerna en varierad diet så jag letar efter nya saker jag kan ge till mina kaniner! Jag har provat många olika pellets och andra blandningar gjort egna med mera.

Idag får mina:

Kalvpellets, krossad havre, korn samt ärtor, solrosfrön, Lottiepellets och en annan blandning som jag dock inte kommer ihåg namnet på. Ibland är det även egentorkade saker som olika blad, äpple, brännäslor, banan, potatis, rönnbär, morot, gurka och päron samt vindruvor i blandningen eller att jag ger det för sig.

Tidigare gav jag mina kaniner endast pellets (har prövat många olika märken) men var inte helt nöjd. 

Pälsen blev inget fin, de blev smala över ryggen, gick upp för mycket (trots att mängden minskades eller ökades om det behövdes), vissa blev dåliga i magen, blev inget tuggmotstånd alls med vissa pellets med mera. 

Jag blandar fodret och försöker hitta nya saker att ge. Och mina kaniner har bara reagerat positivt sen jag har gjort en egen blandning. De får bättre hull, honorna som har ungar tappar inte vikten och går inte heller upp, finare päls, brunstar lättare, de får mer energi och ork med mera. Jag är dock noga med att inte ge söta blandningar, visst lite socker gör för mig inte så mycket men jag vill ha en nyttig blandning! :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

[Becca-]
0

Det är helt okej att testa nya saker, så länge det inte är människomat. Fodret ska vara anpassat till kaninens kost.

#8 Skulle inte rekommendera solrosfrön eftersom fröets fett är för fett därmed är det svårare för kaninen att bryta ner, samt att fettet lägger sig runt organen vilket väldigt ofta leder till döden.
Fröer, nötter och människomat ingår ej i deras kost!

Om kaninen inte håller hullet, byt pellets eller öka fodergivan istället för att blanda i farliga och onyttiga fröer eller nötter.

Loverabbits
0

I deras blandning är det främst kalvpellets sen mindre mängd av det övriga.

#9 Jag har alltid gett mina kaniner solrosfrön både som tillskott och iblandat dock relativt liten mängd. Och det har inte vart någon problem med det, jag vet flera uppfödare som ger solrosfrön till sina kaniner och inte heller har haft några problem. Men i för stor mängd kan det vara skadligt men i liten gör det inget.

Som jag skrev har inte någon pellets funkat för mig förutom Lottie samt kalvpellts som har funkat ganska bra men inte perfekt men med annat iblandat har jag fått ett bra resultat. T.ex. tidigare fick mina kaniner endast Stampe och senare Carieer ett litet tag men jag var inte alls nöjd! Tre av kaninerna blev dåliga i magen trots endast några få bitar, men när jag bytte till mina egna blandning försvann det.

Om du var jag vad skulle du ta bort av det jag ger till mina kaniner? Nyfiken. :)

Breathplay
0

Men det är väl inte bra att ge söta frukter för mycket heller? Eller allmänt blötfoder för mycket?

#8 Jag har också gett mina korn, krossad havre, ärtor ( inte frysta dock) och dom har mått super bra av det tycker jag.

Har hört att man kan ge dom kokt potatis också, har dock inte testat. Någon som vet?

Korn gav jag till mest min ena kanin för hon var väldigt mager när jag fick hem henne ( jag hittade henne ute vid ett stall )

Isabella Ekelund

Loverabbits
0

#11 Nej, de ska inte ha för mycket söt frukt eller blött foder. Mina mår också super bra, mina ärtor är inte heller frysta. :)

Ja, det är kokt potatis jag ger dem inte torkad! Den är kall när de får den.

Breathplay
0

#12 Nej precis! Det verkar iaf som vi ger rätt lika mat så om jag får någon av dina små bebisar hem så kommer dom nog trivas med maten iaf (:

Ska testa kokt potatis här hemma också, får se vad dom tycker om det.

Isabella Ekelund

Loverabbits
0

#13 Ja, ungarna får dock endast pellets då deras små magar inte tål krossen i början. Men sen efter åtta veckor kan man börja vänja in de på det. :)

Ja, det får du prova! Vissa av kaninerna älskar potatis men vissa av mina rynkar bara på nosen… ;)

Breathplay
0

Aha okej.

Ja, ska testa potatisen! (:

Isabella Ekelund

Breathplay
0

Aha okej.

Ja, ska testa potatisen! (:

Isabella Ekelund

LinneaJohaanson
0

Ser inte vad som är fel med en varierande kost?
Mina kaniner skulle dö om dom fick samma mat hela tiden.
Min ena kanin, nu på vintern då jag inte varit så fantasifull med maten, har slutat äta helt när han får samma mat.

Jag ger mina kaniner Edel pellets och havre till dom som behöver det.
Har gett korn till min rex förr, kan inte vara annat än galet nöjd. Borde ge det nu men det fanns inget så det fick bli havre.
Havrepuffar (havrefras) älskar mina kaniner ingen har ju dött eller mått dåligt så. Dom får det inte ofta för vi har det aldrig hemma men ibland så. Dom som är dåliga i vikt får även potatis och pasta. 

Solrosfrön har jag även gett förr, har som sagt dålig fantasi den här vintern, och det har bara varit possitivt. Även nötter är en stor höjdare här hemma. Såklart alla sorters grönsaker också, bröd, örter.
Mina kaniner äter det mesta och har bara fått possitiva svar genom bra päls, bra hull, glada och pigga kaniner! 

Så ger jag inte sån varierande kost då kommer mina kaniner sakta men säkert att dö. Dom äter inte alls så varierande kost är jätte viktigt.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

LinneaJohaanson
0

Och TS "häst pellets" dvs Krafft är inte så bra vad jag har upplevt. Kaninerna blev jätte dåliga över ryggen och inte så bra i magen, upplevde även att dom tyckte det var stort och svårttuggat.

Breathplay
0

#18 Okej, bra att veta det där med häst pellets.

Jag tycker också det är bra med varierad kost, mina kaniner är ju lite "periodare" så ibland får man hitta på nya saker och dom behöver helt enkelt en varierad kost för annars slutar dom äta ibland.

Och precis som LinneaJohaanson säger så dör dom ju inte av en havrepuff då och då.

Isabella Ekelund

[Becca-]
0

#10 Jag skulle definitift ta bort allt skadligt. Som nötter, fröer och människomaten. Solrosfrön sägs vara jättenyttigt, men egenligen är det en lurig sak. För just solrosfrön spelar det egentligen ingen roll hur mycket man ger, det är ändå skadligt. Och om du ger säg 5 solrosfrön i veckan, så blir det några 100 om året ändå.

En bra pellets är Oxbow, med mycket fibrer! Testa det.

Kaninerna kan vara jätteglada och pigga, men om man vill ha en kanin som lever länge så ska man inte satsa på den kosten med nötter och föer. Men det är era val vad ni prioriterar.

#17 Vem har sagt att det är fel med en varierad kost?

Och går det så långt att man är tungen att ge kaninen pasta, som är helt onaturligt. Så tycker jag att man ska kolla upp om kaninen har någon sjukdom/problem eftersom den är så mager. Eller helt enkelt öka fodergivan av den mat som kaniner ska äta.

Loverabbits
0

#20 Nötter, vad anser du är nötter i min blandning? Jag kanske har missat att något är nötter, men jag ser inte några av mina saker som nötter.

Jag kommer inte att byta foder nu, både kaninerna och jag är nöjda över deras foder. Förresten har jag provat Oxbow både till mina marsvin och kaniner, för mig var det inte bra. Marsvinen gick ner massor i vikt trots ökad fodermängd (kanske svårtyggat för marsvinen?) och vissa av kaninerna blev smala över ryggen och de hade inte mask! Dessutom tycker jag att tuggmotståndet var knappt någonting till kaninerna. Det var inte heller så billigt speciellt blir det inte det om man har flera kaniner. Visst om fodret hade vart bra hade jag kunnat betala för det men nu tycker jag inte det.

Idag har alla mina kaniner fint hull + det jag skrev högre upp.

De kaniner som jag har gett denna blandning tillhar blivit 8,5 år, 9 år och 7 år. Den som var sju år dog dock inte av ålder utan av annan orsak. Så jag vet inte om jag tycker att blandningen minskar deras livslängd, visst kaniner kan bli ännu äldre men det här är en rätt så hög siffra för kaniner. :)

tretusen
0

#20 Och i en tråd skrev du för bara ett par dagar sedan, när någon kommenterat att du ju gett dina kaniner en matsked varje dag med solrosfrön förut, "det var en tur att jag bara gav så lite så det knappast blev farligt" jag menar du har väl haft kanin sen i  slutet av somras och på den tiden verkar du ha blivit ett "proffs" nu är det ju tydligen farligt att ge 5 om dagen, en matsked är knappast 5 st.

LinneaJohaanson
0

Vad gör du med kaniner som är helt friska bara dåliga i vikt och inte äter pellets? Min ena har gått ner mkt i vikt, han är fullt frisk, när han går ner i vikt så slutar han äta. Så vad tror du händer om jag ökar foder mängden? Jo ingenting! 
Jag har hållt på med kaniner i tio år jag har alltid haft en sån kost, mina kaniner har alltid mått bra. Ena kaninen lever fortfarande. Det kanske visar att hmm.. ja han mår bra av kosten?

[Becca-]
0

#21 Detta var inte bara riktat till dig och jag ser heller inga nötter i din kost. Tråkigt att du har haft en dålig erfarenhet av fodret, håller oxå med om att det är väldigt små bitar.

#22 Det var under en kort period jag gav mina kaniner en matsked solrosfrön. Eller kanske inte ens en matsked. Men efter att MajaL (tror jag att det var) berättade för mig att solrosfrön inte var bra. Ångrade jag att jag hade gett dem det.

Jag har numera hört ifrån många som har sagt samma sak ang. solrosfrön.

Sedan när har jag påstått att jag är ett proffs? Jag delar bara med mig av mina åsikter, och tydligen behöver man ha hållt på med kaniner i 20 år för att få delta här inne eller?

#23 Kaniner som är helt friska har inte probelm med vikt!
Jag säger inte att dina kaniner inte får en bra kost, men jag föredrar att ge mina kaniner det dem är till för att äta.

LinneaJohaanson
0

Så om man slutar äta kan man inte vara frisk? 
Vet att man kan det av egen erfarenhet.
Vad hade du gjort då om du fått besked om att din kanin var
frisk med att han var underviktig. Skulle du öka fodret som kaninen
inte vill äta? Får det inte att gå ihop!
Men visst om man inte vill göra allt för sin kanin så kan man ju öka fodret istället för att göra vad som krävs Flört

[Luppa]
0

Vill bara påpeka en sak:

Hästfoder är INTE lämpligt för kanin!

Detta då e-vitaminhalten är påtok för hög… Kaniner ska ha max 120 mg, hästfoder ligger runt 400. Detta leder till att kaninerna samlar på sig väldigt mycket fett. Oftast syns det inte utanpå, i form av hakpäse eller liknande. Men det blir ett tjockt lager fett runt kaninens organ.
Följder: Svårt att få honor att brunsta och bli dräktiga. Svåra dräktigheter och förlossningar. Njurar och lever utsätts för onödig belastning, och kan ta stryk.

Plus att många upplever problem med hästfoder, att kaninerna blir bukiga men vassa över ryggen, och dåliga i magen. Vad detta beror på vet jag inte, men misstänker att det är pga att hästfoder ofta har alldeles för låg halt av växttråd i förhållande till protein.

Så snälla ni, ge artanpassad föda till era kaniner!

kaninens foder går att variera i det oändliga, utan att ta till foder avsett för häst, människa eller annat.

Breathplay
0

Klart att en kanin kan vara frisk men ändå inte vilja äta! Alla kaniner är ju olika precis som människor och alla andra djur.

Min hund tex. hon var undernärd när jag fick henne, och detta var väl mest för att ägarna helt enkelt inte anstängde sig, eller hade tiden. Hunden behövde helt enkelt lite extra, hon behövde för det första att man maler kokt kött åt henne annars blir hon dålig. Och torrfoder äter hon endast om man handmatar henne bit för bit. Och har provat oändligt många olika sorters foder och lägger man torrfoder i en skål så rör hon inte det. Och ju längre tid det går utan hon får i sig något desto värre blir det. Hon måste helt enkelt regelbundet bli handmatad.

Man får helt enkelt hitta på saker med djur som inte vill äta, det hjälper ju inte öka dosen av mat om djuret ändå inte äter det?

Ang. hästfoder så kanske det helt enkelt inte funkar för kaniner, men gäller det allt hästfoder? Havre och korn kan ju helt enkelt vara bra för vissa. Som sagt jag som fick hem en undernärd kanin som hade varit lös ute en längre period gav henne korn just för att hon skulle få mer fett. Och det funkade fint, hon blev piggare mycket snabbt och fick bra hull.

Isabella Ekelund

[Kaninlycka]
0

Människomat till människor, kaninmat med låg fetthalt och mycket fibrer samt hö, grenar och bladgrönt till kaniner. Glad

tretusen
0

#24 Jag är bara så otroligt trött på dina svar i varända tråd jag läser, jah kommenterar sällan, håller mig i bakrunden, men kan lova att jag har läst nästan varända tråd här inne. Du är inte alls trevlig i dina inlägg, från en början (i höstas) visste du inte ens om man kunde ha en okastrerad han med en hona. Nu beteer du dig som att det bara är du som har rätt, du är proffset här…

Westham
0

Saken är den att Luppa vet bra mycket om foder, så hoppas folk läser hennes inlägg och lär sig nått.
Har du nått mer att säga om henne skicka ett pm till henne istället.

MVH John

[Laauraa]
0

Det klart man kan ge några havrefras då och då, man kan ju ge det som godis! Det är inte så jättebra att ge det direkt men ger man inte för mycket och inte för ofta så går det bra! Kaninen vill ju också ha variation i sin kost! Vad menar ni med "människomat" egentligen? Morötter, persilja, tomat m.m är väl också människomat? Men det är ju även bra för kaninen att äta :).

tretusen
0

#30 var det riktat mot mig?

[Laauraa]
0

# 32 Tror det :S

[Luppa]
0

#30 Det är väl ingen som har sagt något om mitt inlägg?
Men tack så mycket för förtroendet, det värmde. Skrattande

LinneaJohaanson
0

Håller helt med där!
Grönsaker är också människomat.
Så vad skiljer man som människomat och kaninmat kanske man själv kan välja lite vad man själv ser det som!

Westham
0

Skit samma.. folk är inte ärliga här ändå, loggar in med sina fake konton. För att ens våga prata. Skiter i den här skit siten nu, orka kamma folk medhårs hela tiden.

MVH John

LinneaJohaanson
0

Jag är nog väldigt så ärlig skulle jag vilja säga så lite fel att dra alla över en kam!

Westham
0

Inte alla ;) vänta då får du se, dom ska bara byta konto ;)

MVH John

[Becca-]
0

#29 Tack det värme!
Vet du, det är sådana där svar som är så himla onödiga. Ge dig av då, om du tycker att mina åsikter är otrevliga! Skit i mig.

Jag ska säga detta rätt ut! Man ser klart och tydligt att det är vissa här inne som absolut inte tål att andra tycker olika än en själv, och denna sajten har gått för långt. Det är inte trevligt länge.
Antingen så ska man hålla med TS, eller någon som "vet bäst", eller så är man "offret", den som alla trycker ner. Och jag vet att jag inte är ett proffs, men det jag kan kan jag väll ändå få framföra som mina åsikter, eller ska jag bara hålla med er andra!

Snart ger jag mig av, sitta här inne och dissuktera med några som är så… ja.

[Laauraa]
0

Vadå fake-konton, vilka då??

Loverabbits
0

#39 Du kanske syftar på mig, men jag tycker inte att jag "trycker ner" någon eller tycker att bara jag har rätt utan det jag har skrivit är så jag tycker och tänker. Jag är öppen för alla förslag! :)

Jag kan lyssna på andra och höra på vad de säger men då argumenterar jag även för det jag tycker är bra. Men bara för att någon tycker att något är bra och något inte är bra ska man inte bli sur som vissa här inne kan bli. Syftar inte på någon speciell!!

Jag kan lyssna och ta emot tips? men för det kanske jag inte ändrar på hur jag har det och jag tvingar ingen annan att göra det heller. Jag berättar bara om mina erfarenheter! :)

[Becca-]
0

Jag syftade verkligen inte på dig, du har varit trevlig här inne åtminstonde.

Loverabbits
0

#42 Tack, du med! :) Sen finns det också folk som är otrevliga och det är inte alltid så kul… Syftar inte på någon speciell!