benring
kan man märka sina kaniner med benring utan att man har uppfödarnumer?
dom e inte renras eller något utan jag skulle bara vilja märka dom för att veta att det e just min kanin.
tacksam för svar:)
/Sandra
visste inte vilken grupp men hoppas jag gissa rätt:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Nej det kan man inte göra!
Du måste ha uppfödarnr och renrasiga kaniner
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
okej tack för svaret
//Sandra Johansson
finns det inget annat sätt att märka sina ungar på eller nått?
//Sandra Johansson
Id-märkn i öra tror jag man kan göra äv på "kelkanin"
dock får du skaffa uppföd nr..

Man kan ju märka dom precis som #4 säger i örat (fel öra med vad som gäller för stamtavla) Har för mig att westham gör det med sina kelkaniner :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Med tatueringstång då som görs hos veterinären :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Jag har en kanin med härstamningsbevis (ej stamtavla) och han har ring?
Allvarligt talat, vilken lag bryter jag mot om jag öronmärker (d v s låter en veterinär öronmärka enligt alla regler) mina kaniner i båda öronen eller om jag sätter en egen benring på mina kaninungar? Inte en enda, det är jag helt säker på!
Så mitt svar blir att det är klart att man kan om man vill! Det finns säkert numrerade benringar att köpa utomlands, precis som det finns fotringar till olika slags fåglar att köpa (även i Sverige).
#7: Antagligen för att din kanin är renrasig men med icke godkänd teckning?
Det som var, är att det går inte att beställa en SKAF-ring om man inte har uppfödarnummer, då ringarna registreras på ens uppfödarnummer.
men för att få uppfödarnummer då, hur gör man?
måste man gå massor kurser eller kan man typ bara beställa ett numer?
hehe förlåt om det e duma frågor:)
har ju hoppkaniner o kel så det e inga renrasiga men vill ändå ha lite koll på dom.
//Sandra Johansson
#10: Man måste vara medlem hos SKAF, sen är det bara att beställa uppfödarnummer (kostar 100kr).
Svårare än så är det inte. 
#9 Han är havanna dvärgvädurs rex, men hans pappa är weinertecknad och mamman har också weinertecknat i sig, så det är väl anledningen till att han ej har stamtavla

Skulle aldrig märka en kanin om jag inte behövde, märkning i örat hos veterinär är ju en risk som man tar, risken finns att kaninen inte vaknar upp igen, märkning med ring är inte heller bra, det kan fastna skräp, och smuts under ringen och bli inflammerat och kaninen kan även fastna med ringen. Så omärkt för kelkaniner tycker jag det ska vara, kan väl inte vara så svårt att känna igen sin kanin. Själv föder jag upp kelkaniner med härstamningsbevis så mina kaniner säljs omärkta.
#11 tack det var ju inte svårt hehe trodde man var tvungen att gå massor kurser o sånt haha
#13 självklart känner ju jag igen mina kaniner men ungar jag säljer (med härstamningsbevis) och sen kanske nya ägaren inte kan ha kvar den av någon anledning o säljer den vidare o härstamningsbeviset har försvunit efter vägen då skulle det vara kul tycker jag om ägaren kan hitta uppfödaren om det tex skulle vissa sig att kaninen har bettfel eller plötsligt dött.
//Sandra Johansson