kanin som vän?
hejsan är vääldigt nyfiken på hur NI ser på er kanin/er ?
ser ni eran kanin som en riktig vän som man kan sitta och prata ut med som en riktigt människa lixom ?
eller ser ni kanske eran kanin som "bara ett djur" som jag har kul med och jag gillar ?
det finns en heldel olika syner på kaniner, nu vill jag veta lite hur NI ser på era kaniner? :D
om det är intressant att veta hur jag ser på djur så kan jag skriva det sen :)
så skriv nu hur ni själva ser på era små ninisar :D
Jag ser min kanin som en riktig vän! ;) Brukar prata ut om allt med henne! Det känns nästan som om hon lyssnar på en.
När man borstar henne (hon är låånghårig) så slickar hon på mina ben och ibland på händerna. Och kryper gärna upp mot axeln och lägger hakan i gropen mellan nyckelbenet och halsen. Så om jag lägger mej ner så halv sover jag och hon också. Så mysigt! 
I hagen så kan jag sitta och prata med henne medan hon skuttar runt och ibland hoppar upp på en. Lite svårfångad men vad gör det? Man får ju fast henne såsmåningom.
Iburen är hon lite tillbakadragen men man får klappa henne och så medans hon sitter still. Nog kan hon hoppa iväg också. ;)
Men ja jag tycker hon är den mest underbaraste vännen jag haft! Hon är en av några få änglar utan vingar nere på jorden! Hon tar väldigt stor plats i hjärtat!
Men visst nog har alla svårare tider och då blir hon mindre ompysslad och det märker man nån dag senare att hon är tjurig.
Så ja jag älskar min kanin så ***** mycke. Hon är obeskrivlig! 
Oj det fanns visst mycke bra om henne men skönt att få skriva ner det :p Bra tråd förresten 
Mina kaniner tillsammans är mina bästa vänner. Samtidigt så är dom mina avelsdjur som jag "jobbar med" i aveln.
Har ingen "favorit" alla blir bäst tillsammans!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Sen samtidigt så behandlar jag dom som djur, djur mår bäst när djur är djur. Försöker att aldrig förmänskliga dom. Så dom är bästa vänner men djur!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ser mina kaniner som mina vänner men man ska samtidigt komma ihåg att det är djur, dem ska inte behandlas som en människa, utan just som ett djur :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ser mina husdjur (kaninerna lika väl som katterna) som mina familjemedlemmar, min hobby, mitt intresse och min livsstil. Utan dem skulle jag inte vara hel.
Jag älskar dem av hela mitt hjärta och gör mitt allra bästa för att de ska må så bra som möjligt, eftersom de får mig att må bra, genom att bara finnas till. En urusel dag kan räddas av att någon av kaninerna hoppar upp i min famn och visar att h*n vill gosa, eller att någon av katterna lägger sig bredvid mig i soffan och spinner. 
Har haft djupa depressioner, varit utsatt för flerårig mobbning osv. och utan mina djur vet jag inte om jag hade suttit här just nu. Så ja, jag lever för mina djur, och inte minst tack vare dem. <3
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Alla kaniner, och andra djur, jag haft har varit mina vänner. Visst vet jag att de är djur, men de är ju så mycket mer än det! De är de jag har kunnat gråta ut riktigt ordentligt hos och de är de som jag kunnat prata om allt med. Jag tror inte att de lyssnar på mig, men de hjälper genom att bara vara där.
Puzzel har jag inte haft särskilt länge alls än men vi kommer bara närmare och närmare varanda. Jag låter det ta tid. Yuki var, tillsammans med min hund, min bästa vän, åh vad jag saknar honom. Men det kommer bli så med Puzzeltuss med tids nog.
Finaste flickan på bilden. 
Både som underbara små vänner & djur som man kan dela ett stort intresse med. Jag brukar sitta i kaningaraget nästan en timme varje kväll bara för att njuta av stunden jag har tillsammans med mina speciella kaniner <3 Nu när jag har 4 bebisar som åker om två veckor, så passar jag på att vara hos dom så länge dom finns kvar. Kaninerna älskar alla kvällsstunderna, då vet dom att det är keldags ;) Samtidigt som hoppningen är ett sånt roligt intresse att dela med dom små <3 vi har så roligt tillsammans.
Jag ser mina kaniner som familjemedlemmar/vänner och bara för att jag ser dem som vänner så behandlar jag dem inte som människor. Vänner behandlar man som de vill bli behandlade/de mår bäst av.
I detta fall så låter jag tex mina kaniner skutta på stora ytor och får många grenar att gnaga på. Jag ger de inte massa godis bara för de vill ha det, jag ger de nyttiga saker då jag vill att de ska må bra. Jag låter inte de sitta inne i buren bara för att jag tycker att det är tråkigt väder ute utan släpper ut dem i hagar ändå, för det uppskattas.
Mina djur bteyder allt! <3
Tänk om det inte fanns djur…vad skulle man då göra och vad skulle man då ha för mål? (Usch , hemsk tanke!)
Jag tycker om alla mina djur otroligt mycket men såklart så finns det vissa som satt sig lite längre in i hjärtat!
Kastanjegårdens Kaniner
Mina kaniner är mina familjemedlemmar och bästa vänner :) Eftersom att jag tävlar med dem så lägger jag ner mycket tid och jobb på dem och på så vis kommer vi varandra väldigt nära.
Och sen reser vi mycket tillsammans också. När det är flerdagars tävlingar till exempel. Så jag ser dem som mina bästa vänner och tävlingskompanjoner för på banan är vi ju ett team :)
Jag ser mina djur som mina bebisar, där de har sina speciella behov.
#10 Man ska aldrig se sitt djur som sin "bebis", då är risken att man inte behandlar den som en kanin, vilken den ju är. Och en kanin har inte speciella behov eller hur?
Jag får se på mina djur hur jag vill och jag vet vad de behöver. Den har sina egna behov jämfört med en riktig bebis, då de är "mina bebisar" har de speciella behov jämfört med människor menade jag.
Sen kan de behöva behandlas på olika sätt på de är olika individer.
Man ska ju alltid tänka "Hur skulle jag vilja ha det om jag va en kanin"
Jag är mina kaninersbebisars "kaninmamma" ger de mat, städar till dem, ger de kärlek, aktiverar dem mm.
När jag uppfostrar ett djur kollar jag på hur djurets mamma uppfostrar den, alltså jag gör inte om djuret till en människobebis utan jag gör om migsjälv och försöker göra vad kaninmamman eller hundmamman gör!
#12 Jo det är sant men man ska inte dalta med dem, det var så jag menade:)
Nej det vet jag, jag har aldrig riktigt daltat med kaninerna, men en av våra egenuppfödda hundar, daltade vi med mycket som liten resultatet blev att hon blev rädd för allt. Efter jag sa till att det inte skulle daltas med henne så har det blivit bättre. Men jag kan även säga att hon är den som är ducktigast på att lyda.
Men du har rätt man ska inte dalta med djur, lite kanske man kan men inte för mycket då det förstör djuret, de måste kunna stå på sina egna ben. Hunden vi har bor ju även förtfarande med sin mamma.
#15 Precis det var så jag menade :)
Ni som har andra djur typ hund eller katt mm. tycker ni att det är någon skillnad på hur mycket glädje, mening de ger?
Vilket djur av katt eller kanin föredrar ni?
Jag förstår att en hund kanske blir lite mer av en familjemedlem än en kanin.
Goodbye Kitty <3
Våra kaniner e ju som familjemedlemmar! De är med oss när vi kollar tv, vi pratar nog väldigt mkt med våra små..:)
Kram /Tess

#1 aw vad gulligt :)
#2 så du har uppfödning? :) ja djur ska behandlas som djur då mår dom som bäst :)
#4 :D det är bra det :)
#5 aww det är en bra syn att se på djur tycker jag :D
#6 aw ja djur är mer än bara djur… eller ja vi människor tycker jag ser djuret som ett andra hands val, men vi människor är ju också djur så jag tycker att man ska behandla sina kaniner så som man behandlar en människa (fast i kaninens perspektiv) om du fattar :P och jag tror nog dina kaniner lyssnar när du pratar med dom, djur/kaniner känner känslor :)
#7 gud så härligt och gulligt :)
#8 det var en härlig syn du hade på djur :) men glöm inte bort att människan också är ett djur som inte ska överskattas för mycket :D
#9 åh det är en som härlig kännsla när man tävlar att man har sin bästa vön med sig hela tiden och vet hur den hoppar och reagerar man känner den utan och innan :D
#10 tänkte först som Fridaakesson sa att man ska behandla djur som djur :) men sen när jag lästa konversationen ni hade så kom dom riktigt tankaran fram :)
jag hade tänkt att jag skriver lite hur jag ser på mina ninisar lite senare, så att alla som vill lägga in ett in lägg här får göra det först :D
väldigt kul att så många kommenterat :)
#19 ang #8 vad menar du?
Kastanjegårdens Kaniner

#20 :) .. vi mäniskor är ju också djur eller hur? vi är lika mycket värda som vilket djur som hellst, men människan underskattar "djuren" och överskattar människan för mycket.
vi människor är så egoistiska vi ser bara oss själva, människan har blivit blind vi ser inte hur jorden egentligen mår vi ser inte alla djuren som lider för våran skull vi ser ingenting som inte har någonting med elektronik och våra egna uppfinningar att göra.
djuren är såå mycket smartare än vad vi är, dom ser hur jorden mår dom har inte försört jorden som vi människan har gjort.
så svårt att förklara men hoppas du fattar :) säg till om du inte fattar ? :)
Jag betraktar inte mina djur som mina vänner. Jag pratar inte med mina kaniner såsom jag pratar med andra vuxna människor. Skulle jag förmänskliga dem på något sätt så skulle det väl mer vara som mina barn snarare än vänner. Jag pratar helatiden med mina djur.

#22 :D det är bra tänkt där :) det är klart man inte pratar med sina djur som man pratar med sina vänner, man pratar med dom åp ett helt anat sätt, en kanin förstår inte människo språket :)
#17: som jag nämnde i #5 betyder alla mina djur lika mycket för mig. Just nu har vi tyvärr endast katter och kaniner (pga flytt till lägenhet) men tidigare har vi haft hundar, höns, marsvin, möss, hamstrar osv. och alla har betytt lika mycket för mig. :)
Däremot är det ju lite skillnad på vad man "får tillbaka" av de olika djuren, en hund vill t.ex. hela tiden "vara med", till skillnad från en hamster som endast vill umgås med människor på sina egna villkor. Men å andra sidan är lyckan större när ett mer självständigt djur väl tyr sig till en :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#21 Jo, men menar du att jag överskattar människan?
#24 Men å andra sidan är lyckan större när ett mer självständigt djur väl tyr sig till en :)
-Håller verkligen med! 
Kastanjegårdens Kaniner
Vet inte riktigt vad jag ska skriva här. Mina kaniner är mina änglar, mina bästa vänner, helt klart.
Men jag behandlar dem ju ändå inte riktigt som vänner eller vad man ska säga. När jag kommit hem från skolan så går jag ju till dem, men jag berättar inte då tex hur skoldagen varit haha, så som man gjort med en människo-vän. Så på så sätt behandlas dem inte som mina människovänner, men dem är ändå mina bästa vänner. Jätteflummigt blev detta men hoppas ni förstod.
#26 Men vänner behöver ju inte vara lika med just människovänner (anser jag).
Jag för inte samtal med mina kaniner, utan säger mer tex, "Vill du ha en morot?"
Kastanjegårdens Kaniner
#27 ja det är vad du anser ja ;)
Men jag skrev det förra genom att utgå från hennes ena fråga "ser ni eran kanin som en riktig vän som man kan sitta och prata ut med som en riktigt människa lixom ?"
själv brukar jag inte äns fråga dem saker. Jag säger hej och så berömmer jag dem för olika saker jämt, pratar ju inte med dem på det sättet. Det enda jag brukar fråga är väl "är du hungrig nu?" :P

#25 nej nej inte så jag menade hehe sorry :)
menade mer att du skrev "Tänk om det inte fanns djur…vad skulle man då göra och vad skulle man då ha för mål? (Usch , hemsk tanke!)"
att man ska tänka mer att människan också är ett djur, vi är inte mer speciella bara för att vi är så många fler än "djuren" och vi kommunicerar på ett annat sätt en "djuren" .. sorry jag menade verkligen inte att just du överskattar människan, menar mer att man inte ska glömma bort att männisakn också är ett djur :P :)
Jag skulle inte vara hel utan mina djur! Samtidigt som de är de bästa vänner man kan få, så är det mina djur och jag behandlar dem som djur, liksom med alla mina andra djur. Jag försöker hela tiden att dem ska ha det så naturligt som möjligt, håller lik som kaningodis med dig #24!

#31 nu ska jag bara ställa lite tanke frågor :)
inget illa menat och inte specifikt riktit mot dig, väldigt många som inte tänkt på det :)
mina djur, är det verkligen du som äger dom?
så amn kan inte ha ett djur som bästa vän?
och varför kalla dom djurälsklingar? är inte människan också ett djur?
fler än bara Becca får svara :D
Mina djur, nej egentligen inte. Men det känns lite mera som att kaninerna betyder mera för mig om jag kallar dem mina. Än om jag bara kallar dem kaninerna. Typ som "kaninerna där ute är mina älsklingar", det låter som om kaninerna inte är en del av en själv utan bara dem där.
Klart man kan, men jag tycker det låter som om man har fömänskligat dem lite. En bästa vän är ju kopplat till en människa tycker jag.
Jo det klart att vi oxå är djur, men vi tänker inte riktigt att vi är det. Men tekniskt sätt är vi ju det, även fast vi kanske inte vill erkänna det alltid. Så ja, älsklingar blir det väll om det ska vara "rättvist" eller vad man ska säga. Eller mina troll som jag oxå brukar kalla dem :)

men det är ju bara dom där egentligen, så varför kalla dom "mina" när man inte ens äger dom?
tänk förut på indian tiden… då var man bästavän med en häst? dom tänkt djur som djur, vilket djur som hellst kan kommunisera med varandra, så varför skulle mna då inte kunna kalla sin kanin bästa vän? :)
nej och det är ett stoort fel i världen idag, vi ser inte människan som ett djur och då underverderar vi "djuren" , men varför ska inte vi också ses som ett djur?
okej sorry men jag tycker det här är väldigt viktigta frågor för folk som äger djur, och dom här frågorna vore djurägare ställa sig själv oftare :D
Mina kaniner skulle aldrig kunna ersätta en mänsklig kompis, behöver någon som kan svara när jag berättar eller iallafall som jag vet bryr sig, för kaninerna kanske bara tycker jag är jobbig om jag berättar något för dom, haha.
Ser mina kaniner som bebisar ungifär, dom kan inte svara en men man kan lysna och höra enns röst och komma ihåg den och vissa ord.
Dom är mina kanin-kompisar kan man säja vi har kul ihop och jag skrattar när jag är med dom.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Eftersom att jag är en människa och djuren är bl.a dem som ligger mig närmst om hjärtat, så väljer jag att kalla dem för mina bästa vänner. För mig är de förståss mer än bara vänner. Mina hästar tex, de finns alltid där, de är alltid lika glada och pratglada när jag kommer. Jag blir helt varm bara jag tänker på dem eller känner deras närhet. Dem svarar mig kanske inte, men jag vet att dem lyssnar, de lyssnar otroligt mycket på människors röst! Varje gång jag går till mina kaniner och dom blir alldeles förtjusta och skuttar runt, runt vid burgallret för att få min uppmärksamhet, det gör mig så otroligt glad. Ni kanske tycker jag är konstig nu, men i bland skulle jag hellre vilja vara ett djur, för jag skäms över vad människorna har förstört för djuren! Alla djur som håller på att bli utrotningshotade - jag blir tåröggd bara jag tänker på det. Jag vet att dem finns alltid där, kaninerna och de andra djuren, vilket inte en mänsklig vän alltid gör. Jag har själv upplevt det tusentals gånger.
Dem är så underbara djuren. Jag tycker inte man kan säga att man äger någon, man kan äga en sak, men inte någon. Även om jag säger mina djur, så bor dem hos mig, de verkar trivas här, jag tror inte dem skulle vilja vara någon annans. Oj vad börjar prata stickspår, hehe.
#29 Okej, då hänger jag med på vad du menade ;)
#37 Håller med där. Djur sviker inte! De gör inte saker för att vara rent elaka!
Kastanjegårdens Kaniner

#36 dina kaniner lyssnar nog visst om du pratar med dom :) och du kna nog få ett svar också :) djur är så extremt smarta, leta eftersvaret så kommer du att hitta det :)
#37 gillar dina tankar kring djur :)