Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2461 ggr
Breathplay
0

Kastrering 14 dagar

Tänkte höra med er som kastrerat era hanar hur länge ni väntat med att sätta ihop dom med en hona?

Har hört 4-6 veckor så som med katter.. Men nu när jag kastrerade en hane så stod det dom papper jag fick med mig hem att man kunde sätta ihop efter 14 dagar utan att dräktighet uppstod.

Så hur är det egentligen?

Isabella Ekelund

Zvintos
0

Efter 14 dagar kan hanen fortfarande ha spermier kvar i sädesledarna och kan då alltså göra en hona dräktig.
Jag väntar alltid 6-8 veckor, för säkerhets skull. 
Skulle honan blir dräktig av att man sätter ihop dem för snabbt, så var ju själva tanken med kastreringen "bortkastad", om du förstår hur jag tänker?

Breathplay
0

Jo, absolut. Bäst att vara på den säkra sidan!

Isabella Ekelund

[nataschaj]
0

3v stod det på min lapp dock minst 14 dagar å ja satte ihop min hane me min hjona efter 17 dagar. tänkte inte vänta så länge som 6-8v men va beredd å ta chansen dock va han aldrig på henne häller

[Becca-]
0

Efter 3 veckor kan inte hanen göra honan dräktig, men för att vara på den säkra sidan väljer många att hålla dem ensamma upp till 6 veckor.

Fridaaaa
0

Det med katter är fel :) ca 2 veckor brukar man säga.Kaniner brukar man säga 3-4 veckor efter kastrering vad jag har hört :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Breathplay
0

Jasså? Det är vad jag fått reda på med katter.

Det verkar vara väldigt olika, det kanske är olika från veterinär till veterinär? Aja. Ingen bråska för mig ju, så dom får leva utan att träffas ett tag till xD

Isabella Ekelund

Fridaaaa
0

#6 Kan vara så men nu när jag kastrerade min för ca 3 veckor sedan sa veterinären att han inte skulle gå ut på minst 14 dagar för att han fortfarande kunde bli pappa då. Det är vad jag har hört frå de flesta:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kristall
0

Väntade 6 veckor innan jag släppte ihop min förra hane med honan. Vissa säger att det går hur bra som helst att släppa ihop dem tidigare men för säkerhets skull lät jag det gå 6 veckor.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)