Ögonfärg
Hej! :D
Jag undrar lite om ögonfärg och sånt. Asså min kanin unge (typ) Extra hon har blåa ögon :) Men nu e det så att jag för länge sen upptäckte att det ena ögat inte var lika "stirrigt" blått som det andra och då var det typ att det var blått där nere medan det var mörkt blått där uppe typ? :P
Varför är det så? Varför har hon dubbla ögonfärger? xD
Putt :)
Putt :3
Ja du :P det där med ögonfärg är en kompicerad historia även på människor ;) Men jag vet att det är praktiskt möjligt att ha två ögonfärger, har själv en kanin som har ett blått och ett brunt öga, hade tidigare även en som hade halva sitt ena ögon blått och resten brunt så kallad odd-eyed :)
Ja, undrar med. Vad vill ni uppfödare helst ha?
Vilken ögonfärg vill ni ha på era kaniner?
Goodbye Kitty <3
Uppfödare till utställning vill ha den färg som står i standarden i de flesta fall brunögd eller rödögd beroende på standarden för den färgen, Blåögd är bara godkänd i färgen vit, de övriga färgerna med blåa ögon bär på wieneranlaget som inte är godkänt för utställning.
När de gäller uppfödning till t.ex. hoppning eller liknande så tror jag inte ögonfärgen spelar så stor roll hos uppfödarna :)
Men som sagt till utställning och utställningsavel är de petiga med sånt :)
#3 Okej så hon är inte blåögd utan odd-eye? :P
#6: Nej, hon är inte odd-eye. =)
En odd-eye (som jag hellre kallar för melerade ögon), har exempelvis ett blått och ett brunt, eller ögon som har både blått och brunt i sig.
Men blå i två olika nyanser anser inte jag är odd-eye.
Utan det är fullt normalt att det kan skifta lite på vissa blåögda.
#4 Precis som #5 skrivit :) Men tycker dock att hos teddypälsade kaniner är det väldigt uppskattat med odd-eye och blåögt (iaf. hos dom som har dom som enbart kel eller som inte vill satsa på att få teddyn som godkänd).
Jag har en blåögd kanin (vit, dvs godkänd) och en brunögd dock wienertecknad (dvs inte godkänd så det skulle vara kul om hon hade varit oddeye eller blåögd) ^^,
Ögonfärgen kan skifta, ex. gröna ögon (har aldrig sett på kanin, men hos andra djur/människor) uppstår av att det bruna anlaget blivit "förstört" och därmed lyser det blåa anlaget igenom :)
Jaha! Okej tack så mycket :D