Hermelin som hoppare
Som sagt skulle jag eventuellt få kanin och jag har alltid gillat lejonhuvade, löwen, ända sedan jag såg min tremenings lilla löwenhane. Jag hittar inte en enda i närheten av Skellefteå och jag vill inte köpa från djuraffär. Så jag har börjat kolla in andra raser nu.
Min kompis har en liten hermelinhane, vit och blåögd. Så himla gullig! Snäll verkar han också vara, och tam, hon har honom lös på gräsmattan. Lille Skutt heter han, :)
Jag vill ju hoppa lite med min kanin om jag skaffar en - kan hermeliner hoppa? Mina vädurar kan hoppa, en av dem hoppar sextio långt som ingenting. Har också en korsning, hermelin/dvv, han är underbar! Är hermeliner bra hoppare?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det är klart att du kan hoppa med rasen Hermelin, men det beror ju också på om kaninen i sig tycker om att hoppa. Har dock ingen erfarenhet av Hermeliner som hoppare men hoppar lite smått med dvärgharar och haft en dvärghare/hermlin korsning som hoppade skit fint. Numera bor han i Nyköping :)
Tror helt klart att det funkar :) det e bara att köra :P
Alla kaninraser kan hoppa. Min dvärghare (liten ^^) hoppar 65-70 cm. Raser som inte kan hoppa är väl fransk vädur, bj och sådana.

Alla kan hoppa, det vet jag. Vissa raser är kanske lite bättre, och andra sämre (syftar på hur kroppen är byggd).
En av mina kompisar sa att hermeliner är för små (?) för att hoppa och har fel kroppsbyggnad. Tack för svaren! :)
www.frihetenskaniner.se
#3: Nej, dem är inte för små/har fel kroppsbyggnad.
Jag tror att dvärgvädurar kan vara en av dem små raserna som är sämst att hoppa med därimot ^^

En av mina vädurar är en riktig hoppkille, han skuttar över 60 långt som ingenting och trots det har han bara hopptränats i lite mindre än en månad, och han är två år gammal. Känner även en (otroligt vacker!) vädurstjej som hoppar femtio, och en gammelgubbe på nio år som hoppar fyrtio-sextio. Det finns ju undantag. (;
www.frihetenskaniner.se

Precis, alla kan hoppa! Men en liten kanin måste ha mer vilja än en stor för att klara sig upp i klasserna ^_^
#5: Jag menar dvärgvädurar inte vädurar!
Hermeliner har en dålig kropp och är lite väl små om man vill klara sig i de större klasserna, men visst, en hermelin kan bli en hur duktig hoppare som helst, bara den har viljan och kapaciteten.

Jag har alltid tyckt att dvärghare är den ras som lämpar sig mest för hoppning. Dom har väl ganska starka bakben och är väldigt smidiga (?). Dessutom är dom bedårande! Såg en 10 veckor gammal unge idag. Vacker!
#9: Jag tror alla harar är bra på att hoppa =). Min dvärgharekorsning är bäst, säger jag ^^ Skulle nog allt klara elit klasserna.

Tycker också harar ser ut som hoppare ;) Hampus skulle nog också hoppa bra tror jag :)
#9: Dvärghararna har en jättefin kropp för hoppning, men då är det storleken som är lite som ett hinder för den. Men korsningar med dem är urläckra.

7# Menar också dvärgvädurar, men brukar skriva vädurar för jag är för lat. Ska inte göra det något mer om det är förrvirrande.
Harar är otroligt vackra! Verkar vara duktiga hoppare de också.
www.frihetenskaniner.se
#13 förkortning på dvärgvädur= dvv ;)
Men vad synd att det inte finns några lejonhuvade kaniner i din närhet.
Har du kollat överallt? Typ på olika hemsidor, blocket eller andra köp och säljsajter??

9# Stämmer sådär.. Vädurskorsningar, en avlad hoppkanin, eller "sverigehare" är de bättre hopparna. En dvärghare e oftast väldans studs i och jag älskar den rasen *wub* Men dem e så små och det har dem emot sig. Dem e ju ännu mindre än hermelinerna. Dem har nästan alltid problem med dem långa hindren.
http://www.youtube.com/watch?v=F4Lq-Fu_YHc
Vintertickans Kiribati (1.4kg, stoor)

Ja, vädurskorsningar borde vara toppenfina hoppare! Kommer dock inte att hoppa sådär jättemycket med min kanin, bara litegrann då & då men vill ändå ha en kanin som är någorlunda bra. (;
www.frihetenskaniner.se
hej hej!
Umeå ligger ju ganska nära skellefteå…jag tycker den här verkar fin (lik min kanin =)
söt var den :)

Jättefin! Ska snacka med mamma om den inte är såld. Underbar!
www.frihetenskaniner.se