Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5496 ggr
Angeln--89
0

Bet mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

I måndags flyttade en pojke hit. Han är 11 månader.
Då jag har märkt att han är väldigt mycket för sitt revir, men idag när jag skulle ge honom mat bet han mig, så det började blöda.
Jag vill inte ta ungar efter honom om detta är ett beteende som inte försvinner efter hand han känner sig mer hemma här.

Så jag undrar om någon här har några tips? på hur
jag ska göra för att det inte ska hända igen?
Han verkar annars vara en väldigt trevlig kanin,
men det är framförallt inne i buren han är väldigt mycket för att det är hans revir.

Jag har haft/har flickor som har markerat att det är deras revir, genom att hoppa mot än men de har ALDRIG BITIT. Detta har även slutat.

[Becca-]
0

Det ultimata är ju att kastrera honom. Men du kanske vill avla på honom, vilket inte jag skulle göra. Och det är troligen inte tonåren.

Angeln--89
0

Som sagt slutar det inte tar jag ingen kull, jag har frågat uppfödaren men ej fått svar än, inte heller fått svar från henne jag köpte honom från.

Vet inte om det kan bero på att han känner sig osäker då här bor andra pojkar.

Men undrar om här är någon som vet något tips? för att få honom att sluta.

Fridaaaa
0

Kastrera, och använd hanske för att visa att du inte är rädd för han :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nataschaj]
0

Har du sanerat buren så de inte luktar annan kanin??

finns de honor ev hanar i närheten??

Testa flytta buren om du kan??

Annars ett bestämt nej å du kan ta tag i kaninen. Men ett bestäm´t nej i alla fall.

Om du är rädd att han ska bita hål i handsken kan du ha med dig nån pinne som du motar bort honom tills du känner dig säkare, tills du slutligen tar bort pinnen.

Byt kläder å tvätta händer om du vart hos andra kaniner innan han, elr ta han först innan någon annan kanin.

Sussii92
0

Känner igen det där, hade samma problem innan när min hane kom hit vid ungefär 8-9 månader så börja han markera revir, blev hyper och bet även en när man skulle ge han mat så vi beslutade oss för att ta in han till uterummet. Från att jag lyfte in han till uterummet i sin innebur har han aldrig någonsin bitigt igen, han är fortfarande hyper men på ett mer kontrollerat sätt och saken är dock att han fortfarande markerar och skvätter men hellre det än att bitas :) Kan tillägga att han var den mysigaste kaninen som aldrig aldrig skulle göra något mot någon hos sin uppfödare och var älskad av alla, vilket gjorde många chockerade över vad han gjorde när han kom hit. Vi har dock en tanke att det kan berott lite på att han inte tycker om när man kommer och ska lyfta upp han uppifrån, alltså att han tycker det är läskigt, just nu tränar vi på det hemma och han accepterar det nu i inneburen även om han hellre hoppar ut själv.

Nu här inne han blivit en liten slickepinne och älskar att ligga och mysa i famnen och vara i ens sällskap men han markerar en varje sekund, är fortfarande hyper och har väldigt hanigt beteende, i princip försöker han para sig med precis allt även mina ben, säger tydligt nej till alla dessa icke önskade beteende men verkar som om hormonerna tar över huvudet ibland ;)

Jag ville först inte ta några ungar på han pga. hans beteende när han kom hit men är nu osäker eftersom han förutom sin hanighet och markerade är världens mysigaste kanin :/ Har även fått intressenter som kollat på han och vet hans historik men de har blivit helt kära i han. Nu vet jag inte vad jag ska göra :/ Kastrera för att lugna han från hans hyper hormoner och kunna leva ett mindre stressigt och hanigt liv och bli av med skvättandet och parandet på allt eller vänta med kastreringen till senare?

Hade ni avlat på en sådan kanin som jag beskriver eller hade ni kastrerat han? Han har visat god talang för hoppning också och därför skulle varar synd att ta bort chansen att få ungar efter honom om han blir väldigt duktig när vi börjat träna och tävla. I övrigt är han väldigt fin och mysig, dock är historiken ovan som gör en lite osäker, kan han nedärva detta extremt haniga beteende och att han faktiskt bitigt (vilket vi ännu är osäkra på vad anledningen var)?

[Becca-]
0

För att dominera lägger man handen på huvudet och tycker ner emot golvet, samt håller fast kroppen så att han inte går. Ryck inte bort handen när han biter vad du än gör, det visar på svaghet för kaninerna.
Om han biter hårt, och hänger kvar, nyp honom i rumpan så han slutar. Detta är ett bett, som säger lägg av. Du kan om du vill samtidigt säga nej, så han kopplar ordet med att man ska sluta.
För det är ingen mening att säga nej när kaninen inte kan koppla det med något.
Det gäller även att vara lung och bestämd i rösten, annars kan kaninen tolka det som antingen belöning (om man låter helt vanligt), eller bli rädd (om man låter arg, och skriker).

Det är även viktigt att berömma när han släpper och gör rätt! Lycka till.

Angeln--89
0

Det är bara i buren som han är "dum" just nu ligger han hur avslappnad som helst i min famn

Loverabbits
0

Jag tycker att du ska ge honom ett chans, för det mesta brukar det gå över med lite träning.

Verkligen snygg han var! Vilken uppfödare kommer han ifrån? :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

zezagena
0

Kankse mkt nytt för honom med flytten o han lite osäker..Ge honom nga veckor innan du bestämmer dej

Bara haft en hona som var sån, endast i buren, gick över efter tonåren Din kille vuxen så han landar nog i sitt nya snart. Lycka till

Angeln--89
0

Det är klart att jag ska ge honom en chans, det är anledningen till varför jag skrev här, för att få råd hur man kan få honom att inte göra det igen.
Han kommer från hanekuller har pratat med henne, det kommer säkert att lösa sig