Återförening av syskon
Jag har sedan tidigare haft en liten flicka, som jag nu skaffat en kompis till. Nämligen hennes bror.
Dem har alltså varit tillsammans under hela sin uppväxt, fram tills en månad tillbaka, då hon flyttade hem till mig.
Vi släppte ihop dem i hagen, och dem kände genast igen varandra.
Min flicka började plötsligt rida på sin bror, för att sedan börja jaga honom runt i hagen.
Dem skadade inte varandra, eller något sådant.
Är det denna situtation man får gå igenom varje gång man sätter ihop dem, eller ger dem sig?
Låter det som att dem skulle fungera ihop, eller ska jag låta hanen kastreras innan dem får mötas mera?
Och när han är kastrerad, kommer det fungera bättre?
Så där var det för mig också, fast hanen va kastrerad, i början jagade dom varandra, men efter några gånger i hagen blev dom genast kompisar och nu är dom oskiljaktiga:)
Att hon rider på honom visar att hon är dominant.
Hur gamla är de? Har säkert missat det i tråden, brukar göra det:P
är de könsmorgna bör de inte gå ihop eftersom honan kan bli dräktig.
Vill du ha de ihop så kastrerad hanen, vänta 8-10 veckor och sätt ihop de under uppsikt. Hona och hane sägs vara det bästa valet. Har ibland mor och dotter ihop och de leker och pussar varandra. Ibland ska mamman visa att hon är dominant och rider på henne.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Ursäkta, har helt glömt att skriva deras ålder.
Dem är snart 3 månader gamla, och vad jag vet är dem inte könsmogna. (Har inte visat några tecken på det iallafall.)
Jag hade hoppats att dem skulle gå ihop i rasthagen innan kastreringen, under uppsikt då.
Tror ni att dem lugnar sig om jag släpper ihop dem igen nu?
Jag skulle inte släppa ihop dem igen nu, med tanke på att det är svårt att se på kaninerna exakt när de blir könsmogna och då hinna sära på de.
Risken är alltså stor att honan blir parad om de fortsätter gå tillsammans innan han är kastrerad.
Det jag menade med att jag skulle "släppa ihop" dem var att dem endast får gå i rasthagen några timmar på dagen tillsammans (under uppsikt), för att sedan bo i skilda burar under natten :)
Men i alla fall om dom skulle para sig, så hinner du inte sära på dom, det går otroligt snabbt;)
Okej, inte ens om jag sitter i hagen med dem?
Jag är envis, men det får du stå ut med :)
#7 Haha, kanske det men då får du sitta där i några timmarXD
En kanin blir könsmoken vid 3månaders ålder. Syns på hanen när han är könsmogen:)
Mvh Emma
Nej, det är inte säkert man hinner även om man sitter med de i hagen.
För en PARNING krävs bara någon sekund om honan är riktigt villig.
Tycker absolut inte att du ska släppa ihop dem lösa tillsammans något mer innan hanen är kastrerad.
Du kan ut och gå med dem i sele tillsammans istället, då kan du hela tiden hålla dem ifrån varandra på ett helt annat sät.
Ha burarna när varandra så de kan prata med varandra,
Okej, det verkar som att det är uteslutet att ha dem tillsammans i rasthagen innan han kastrerats.
#9, Vad menar du med att det syns på hanen om han är könsmogen?
Är det kulorna som måste ha åkt ner eller? För det har dem inte gjort på honom ännu.
#13 Precis. Han ser ut som en hane helt enkelt. Han är fullt utvecklad då.
Mvh Emma
Jag tycker inte att du ska chansa att ha dem tillsammans lösa.
Okej, men kan han göra henne gravid, även fast kulorna inte åkt ner?
#18 skulle inte ta någon risk.
Detta var nu länge sedan. Och nu är det frid och fröjd i lilla kaningården. En kastrerad Charlie och en vild Vilda trivs bra tillsammans, och inte en enda kaninunge :) Tack för alla svar.
Min hane hade inga kulor nere när han 4.5 mån men lyckades para sej med en hona på nga sekunder (!) så det kan nog finnas spermier mogna redan före "testikelvandring".
Att hon rider honom är nog för att det hennes revir/hage innan han kom så hon vill visa vem som är boss där. men äv parningssugna honor rider ofta hanar 
ps nu såg jag att det var en gammal tråd, skönt att allt väl ds
Men nu är det så att dem trivs lite väl för bra, och har blivit lite väl för bra vänner. Så nu har Charlie börjat rida på lilla Vilda som just nu brunstar. Hon tvingar honom nästan.
Lyfte på Charlie nyss och han har gult klet i rumpan, även Vilda har det. Vad är det? Han har ju ändå varit kastrerad nu i 4 månader.
Vilda ska kastreras så fort vi får tid hos vet.
Vad menas med att att kulorna åker ner :O?
#23 Testiklarna "rammlar" ner i från buken, alltså blir synliga, vilket sker när hanen blir könsmogen.