Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4310 ggr
Eidesdotter
0

Får jag presentera: Sigge!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har varit kaninlösa sedan i våras när min gamla Oliver skuttade vidare, men sedan snart 2 veckor har vi en charmerande Holländarpojke på 8-9 månader hos oss. Han ska vara här till slutet av maj medan hans familj är utomlands.

Han är supersocial och supergosig och jag hade alldeles glömt att det var så mkt energi i unga kaniner…!Skrattande

Han går lös i köket hemma hos sin familj och det gör han här med utom när vi båda är hemifrån, då blir det buren, men tanken är att jag ska få upp en Hage så att han kan ha lite större rörelsefrihet även när vi är borta. Om nätterna sover han snällt i sin bur, precis som han är van vid hemma.

Det är så mysigt att ha kanin hemma igen, och samtidigt mer krävande än jag mindes det…Flört

Han är okastrerad och har tyvärr fått för sig att mina ben och han skulle kunna göra vackra kaninbarn ihop…….FörvånadTungan ute Annars är han hur mysig som helst och vill alltid vara med och alltid gosa eller leka!

Eidesdotter
0

Kan man lägga in flera bilder i ett och samma inlägg? Får inte till det… Här är en bild till iaf:

Eidesdotter
0

Och en tillSkrattande:

Westham
0

Vilken sötnos

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Eidesdotter
0

Ja, visst är han! Blir inte lätt att lämna tillbaka honom…

Någon Holländarkännare som vet om han verkligen är Holländare? Han kommer från ett omplaceringshem, har ingen stamtavla vad jag vet.

MarHai
0

Jag tycker han ser "äkta" ut :) han är inte öronmärkt?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Eidesdotter
0

Nej, ingen märkning.

Inbillar mig att han har för korta ben, men det kanske växer ikapp när han blir helt vuxen? Och förresten är jag ingen expert på Holländarens rasstandard…!Skäms

På omplaceringshemmet sade de att han var Holländare, men jag vet inte hur han kom till dem, han var bara en unge när familjen fick honom därifrån.

[Kaninlycka]
0

Han är sååå fin, vad roligt för dig!

Eidesdotter
0

Ja, jag är så glad!Glad (Och tack för en jättebra blogg förresten!Skrattande)

[Kaninlycka]
0

#8 Tack och bock!

Då kanske ni vill bli vänner med Kaninfamiljen så Sigge får visa upp sig i min kaninblogg? *flört flört* Glad

Westis
0

Men åh så gullig!

Eidesdotter
0

#9 Tack för inbjudan!Glad Jag läste den förstås i bloggen och ville givetivs visa upp Sigge, men jag har ingen egen blogg att länka till. Kan jag skicka text och bilder till dig bara eller hur funkar det? (blogg-analfabet…Skäms)

#10 Ja han är så charmig!

Just nu är det lite jobbigt att vara Sigge kanin dock. Det verkar som om hans hormoner härjar väldigt med honom. Han vill para sig med våra ben, med kläder, handdukar vad som helst…! Och så har han börjat vårfälla och verkar ganska irriterad av det. Stackars liten.

Men han är ändå lika gosig och sällskaplig, bara väldigt frustrerad mellan varven…

Sussii92
0

#11 Min holländar hane är precis likadan, riktigt mysig och go men han har problem med sina hormoner också han försöker para sig med ben, armar, allt vad han kan komma åt, ganska jobbigt för både honom och mig ibland, tycker lite synd om honom att ha ska behöva ha de där hormon svängarna :/ Man hoppas det går bort med tiden men jag vet faktiskt inte :/

Eidesdotter
0

#12 Hade Sigge varit min kanin skulle jag bokat tid för kastrering hos min duktiga veterinär.

Hoppas också det blir bättre när tonåren är över men tvivlar på att just parningsbeteendet går över av sig själv för könsdriften finns ju med dem hela livet igenom. Men kanske att det är extra starkt just nu när de är unga?

Jag tycker också det verkar vara rätt jobbigt för honom. Han blir alldeles uppstressad och frustrerad, kan inte vara bra.

Men det kan hända att hans familj kastrerar honom när han är tillbaka hos dem.

Sussii92
0

#13 På vissa försvinner det på andra inte :/ Håller med om att det kan vara jobbigt för honom i och med stress och den frustration du nämner, ifall kaninen inte ska användas i Avel och har dessa problem skulle jag nog rekommendera kastrering.

I mitt fall med min holländar hane är detta inte möjligt då jag har själv är och har intressanter på en kull efter honom så min hane får vänta till efter det innan det kan bli aktuellt med kastrering för honom :)

[Ellahpella]
0

Gud vad söt ! :)

Eidesdotter
0

Funderar på att testa att lära honom ha sele på sig och gå ut med honom när det blir varmare. Frågan är vilken sele man ska satsa på? Har tyckt att de här som ser ut som små västar, om ni förstår vad jag menar, verkar bra. Är de det? Någon som kan rekommendera nåt?

Lägger in en bild till på den käre lille galningen.Glad

Eidesdotter
0

Och en till…Glad

[ninnakm]
0

Bogsele i från Rabb-it, jätte fin kanin!

Eidesdotter
0

Köpte en sådan sele av MangoO här på forumet. Var jättefin men tyvärr för stor. Får beställa en mindre direkt från Rabb-it istället.

Var inga problem att få på honom den. Lite förvånad verkade han men inget bråk eller så.Glad

Eidesdotter
0

En bild till:

"Vad är detta för nåt?!"Flört

Eidesdotter
0

Helt OK med sele tyckte Sigge.