Ta in utekanin?
Mamma min ifrågasätter om våran kanin (som varit ute sedan i April förra året - lös, på gården) kommer att klara av vinterkylan som kommer nu.
Vi har inte möjlighet att ge henne flytande vatten pga kylan, och det har vi alltså inte gjort på flera veckor, men hon verkar ha klarat sig bra. Vi lägger ut hö och frukt, allt möjligt, åt henne och det verkar hon äta utav.
Vi har en "boda", alltså ett äldre hus, på gården där vi har alla grejer i kartonger och dyl. Där inne brukar hon sitta, bland alla kartonger, och komma fram i solen då den skiner.
Grejen är den att mot natten så brukar det bli minus 40 och ännu kallare. Klarar hon av det? Mamma har tagit in henne i garaget (där det är rumstemperatur). Så hur kallt klarar en kanin av? Ute i bodan har vi satt ihop en frigolitlåda där vi lagt in halm och mat, samt en värmelampa. Så hon kan gå in dit om hon vill, men jag har aldrig sett henne där inne. Hon är alltid ute bland kartongerna.
Klarar hon verkligen av när det blir minus 45 på nätterna, om inte, vad ska vi göra med henne?
Till veckan skulle det bli ännu kallare, och jag försöker intala mig att hon kommer att klara det. Men det finns en oro i att hon inte gör det. För det är fruktansvärt kallt när det är minus 40 ute. Och blir det ännu kallare än så, som det ska till veckan, då börjar jag ifrågasätta det också.
Att ta in henne om det är ca -40 utomhus vore väldigt dumt, för det blir en temperaturskillnad på 60 grader..
Har ni däremot någonstans ni kan ställa henne som är aningen varmare än ute, men definitivt inte rumstemperatur?
Gällande att ge vatten, så är det lag på att kaniner ska ha ljummet vatten 2 gånger/dygn under vintern.
Detta oavsett om det fryser på 2 sek eller inte.
Skulle hon frysa, så tror jag att hon faktiskt skulle söka sig dit till bolådan med massa halm.
Kaniner klarar kallare än vi tror, bara de har vindtätt och ordentligt med halm att boa in sig i om de önskar.
Dom äter snö (vilket jag antar att ni har) i det vilda så dom får i sig vätska. Väldigt smart faktiskt.
Kaniner klarar visserligen väldigt kallt väder, men du pratar ju verkligen om extremfall. Får jag fråga vart du bor? xD
Har hon tjock vinter-päls och någonstans att gömma sig från blåst, tillräckligt med mat osv. brukar kaniner klara sig. Dom är ju överlevnadskonstnärer trots allt.
Om du ändå känner dig osäker, varför inte ta in henne i garaget? Då får du bara hålla koll på att hon inte blir överhettad istället.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Kaniner klarar jätte bra kyla, kolla på vildkaninerna, dem klarar det eller hur? :)
Hur vågar ni har den lös?! Jag hade varit rädd för rovdjur osv (lite ot)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Antar att du bor nånstans i norrbotten och den här gångna veckan är nog den kallaste, nästa vecka ska det bli varmare, men ändå kallt, så du behöver nog inte oroa dig.
Minus 30 som det har varit denna vecka på nätterna är inga problem. Ner mot 40 grader är gränsfall, det var så kallt en vinter för länge sen och då blev kaninerna väldigt slöa och konstiga, vet en som hittade sin kanin livlös, men efter uppvärmning piggnade den på sig.
Däremot är det väl bra om du ger vatten, det fryser visserligen, men dom brukar ju dricka direkt när man sätter fram det.
Byt vatten minst 2 ggr/dag :) Så att den hinner dricka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.