Önska+Amore=kaninungar
Hej!
Runt den 9 februari kommer det förhoppningsvis födas ett gäng bebbar hemma hos mig. Och jag tänkte nu kolla om någon kanske är intresserad av en liten plutt. :)
Ungarna blir renrasiga dvärgvädurar och de färger som kan tänkas dyka upp är järnblå, chinchilla, vit rödögd, svart, viltgrå, svart/vit japan och om Amore skulle bära på gult kan det även dyka upp gula färger. Men vad jag vet så har han inte någon gult bakom sig. Sen kan även ungarna bli wienertecknade och brokade. :)
Vässarns Amore som är pappan är egenuppfödd och har stor personlighet, han är snäll, lätthanterlig, nyfiken lättlärd och envis. Precis som jag tycker en kanin ska vara. :) Amore bor dock inte längre oss mig.
Blåzippans Marion "Önska" är en helt otroligt tam och lätthanterlig kanin som verkligen är en barnkanin och dessutom är hon vacker som få. Älskar att hoppa!
Med ungarna medföljer härstamningsbevis, övergångsfoder, skötselråd, lite bilder och tips och råd.
Ungarna kommer att lämpas väl till hoppning, Avel och självklart mys! Föräldrar och farföräldrar hopptränas och älskar detta, dock ej tävlade. Speciellt farfarn är en riktig hoppare. Farmor, farfar och mamma finns att se här. Även ett halvsyskon till kullen och en morbror.
Kontakt: 0174-132 48 fråga efter Olivia, eller trotternumber1@hotmail.se Vi finns ca tre mil öster om Uppsala. Men transport brukar för det mesta gå att ordna, köparen står för transporten. :)
Någon intresserad?
Kölista:
Ev. ägaren till Amore.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Önska, första bilden var också på Önska.
Se hemsidan för mer info. :) http://vassarnskaniner.weebly.com/
Gällande att järnblå kan dyka upp - Vilken färg? är pappan? 
Tyvärr går det inte att bifoga bilden på Amore men se på hemsidan på fliken Till salu för bild.
Kan lägga till att ungarna kan få rexanlag då Önska kan ha det. :)
#3 Järnblå brokad. :)
#5: Ja, för annars är det ju icke möjligt om inte pappan är järnfärgat.
Kollade nämligen på hemsidan under "Planerade Kullar" och där var en annan hane till Önska, därför jag blev så fundersam.
#6 Haha, ja det är Amores halvbror. Parade honor ligger på Till salu. :)
En fråga, måste någon av föräldrarna vara järnfärgad för att det ska bli järnblått eller räcker det att det finns bakåt?
#7: En av föräldrarna måste vara järnfärgad på ett eller annat sätt.
Dock kan en del vara järnfärgade utan att det faktiskt syns.
Den belgiska jätten jag hade, hade en sådan förälder.
Hennes mamma var viltgrå och kan alltså inte vara järn.
Hennes pappa var till synes blå.
Men eftersom viltgrå + blå inte kan ge järn, så kom det efter lite fundering fram till att pappan är sk enfärgad järnblå.
En vanlig järnblå är ju viltfärgad, dvs G_ och en enfärgad järnblå är just enfärgad, dvs gg.
#8 Hmm, föräldrarna till Amore är båda svarta, den ena svart brokad, och det kom två järnblå i kullen varav en brokad. Då måste alltså en av dem vara viltsvart?
#9: Ja, en utav de måste vara antingen viltsvart (A_ BeBe _ C_ D_ G_) eller enfärgad järngrå (A_ Be_ C_ D_ gg), eller "enfärgad" viltsvart (A_ BeBe _ C_ D_ gg).
Var där bara järnfärgade i den kullen, så är ena föräldern troligen viltsvart eller "enfärgad" viltsvart.
Fanns där icke järnfärgade i kullen var den ena föräldern enfärgad järngrå.
#10 Klurigt, klurigt. Ungarna i kullen var: järnblå, chinchilla och viltgrå. Alltså betyder det att en av föräldrarna är enfärgad järngrå?
#11: Japp, stämmer bra det.
Viltsvart och "enfärgad" viltsvart ger bara järnfärgade, alltså måste en av föräldrarna vara enfärgad järngrå.
#12 Man lär sig något nytt varje dag!
Finns det något sätt att se vem av dem som är enfärgad järngrå? Eller att man kan testpara på något vis?
#13: Om man parar med en viltgrå, så borde det synas.
Dyker det då upp järngrå i den kombinationen, så är den enfärgad järngrå.
#14 Okej, tack för all hjälp. Måste prova den kombinationen sen. :)
Putt, är 99,9% säker på att Önska är dräktig. :)
Putt, nu är det endast en vecka kvar till beräknad födsel!
JA! Har det kommit några sötnosar? Jag är ju så förväntansfull! (:
#18 Vilken urgullig filur!
#19 Haha, ja nu hoppas vi att det blidde någon sötsak till dig! :)
Numera står på kölistan:
Emilia, ägaren till Amore
Isabella "Breathplay"
Emil
åhh! Längtar till att få se dom :D
#21 Hoppas på att någon får blåa ögon. ;)
Finns några kassa bilder på hemsidan… Skriv gärna vad ni tyckte om mina små bebbar! :D
Hemsidan: http://vassarnskaniner.weebly.com/
.