Frågor
Har en kanin 8 spenar? Hur blir det då för dom större raserna som kan få 10-15 ungar?
Och är snö skadligt för spenarna? När kan man i sådana fall ha honan i rasthage? När hon slutat dia?
Ungarna turas om att dia :) Som marsvin t.ex har bara 2 spenar men får vanligtvis 3-4 ungar, kan få upp till 6 st (lite mer ovanligt). Där turas dem om dem ;)
Nej snö är inte farligt för spenarna, är ju bara vatten, men du kan ändå inte ta mamman ifrån ungarna till Hage när dem är små :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo jag brukar släppa ut honorna redan första dagen och varje dag efter det. Dom är ändå bara hos ungara 2 gånger om dagen!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
# 2 oroar sig inte mamman för ungarna?
# 1 så när kan man ha honan i rasthage tycker du då? När slutar ungarna dia? 5 veckor?
#2 Jag tycker inte man ska skilja mamman ifrån ungarna förrän dem är minst 1-2 veckor gamla, och då bara kortare stund.
Ja en unge diar 1-2 ggr/dag
#1 Se ovan ;)
# 4 okej, tack!
Nej ingen av mina honor gör det.
Dom är pigga och glada och mår inte bra av att sitta i buren och bara sitta! Dom mår snarare otroligt mycket bättre av att få vara i hagen.
Tror ingen kanin vill sitta inne i två veckor.
Skulle jag aldrig låta dom göra låt dom gå ut!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#5 Men det är upp till var och en:)
Linnea gör på sitt vis och jag mitt:)
6 & 7 # Tror jag skulle släppa ut henne om några dagar en kortare stund. Skulle inte vilja riskera att hon ska bita ihjäl ungarna pga aktiveringsbrist i sin första kull :(