Vilket är rätt?
Jag undrar hur man stavar färgen Havanna eller havana?
På stamtavlorna står det havana även på bedömningskorten och på övriga papper.. Men många har påpekat att det stavas Havanna :o blir lite fundersam och vill ju helst skriva det rätta i stamtavlorna på kommande ungar och på övriga ställen :) tacksam gör hjälp (:
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Havanna :)
MVH John
Jag säger också Havanna :P Eftersom jag stavar det som jag uttalar det alltså ha'vanna. Men såg i den andra tråden att skaf faktiskt stavar det som havana, men för mig blir det bara fel, då hade jag uttalat det ha'va'na vilket inte låter lika "fint" i mina öron :)
Skrev i den andra tråden. För mig stavas det självklart havanna!

Så jag borde skriva Havanna i stamtavlorna ? :) tänkte så att inte blir fel, kanske är bäst att skriva son skaf eller vad hade ni gjort? :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Maila skaf och fråga, så det blir rätt :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Stamtavlan blir knappast ogiltig för att namnet på färgen är felstavat
. Skriv som du tycker ser bäst ut tycker jag! Det finns alternativa stavningar på t ex madagaskar/madagascar och zobel/sobel.
Jag skriver havana, men uttalar havanna. Lilla havana stavas ju havana, så jag ser ingen anledning att stava annorlunda bara för att det är en annan ras.
Det skrivs som havana i standarden och på SKAFs alla papper och liknande, så havana är helt klart den rätta stavningen. Dock uttalas det ju som "havanna".
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Skriv brun.
http://kaninfarg.se/farg.havanna.htm
Jag litar på jossan!
MVH John
jag tror inte dom har fel
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Nej gud nej skaf har ju aldrig fel….
MVH John
#12 HAHAHAHAHAHAHAHA
Det stavas havana om man ska stava "rätt" (bör ju gjöras i stamtavlor och dylikt). Annars kan man skriva brun helt enkelt. Så slipper man välja. Det är samma färg nämligen.
#12 va?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Det är det som SKAF skriver som gäller.

Jag skriver havana då för det verkar som om det är bäst, men jag håller med er alla att man säger ju havanna så borde ju stavas så också :)
#17 Men det är ju samma sak som när någon heter Mikaela utan ck, det utalas ju inte miiiiiiikaaaaaela bara för att inget c ligger innnan k:et! ;)
Haha, konstig förklaring men du kanske förstår.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ja det förstår jag ju :)
Men jag tycker nog att det känns bäst att skriva som skaf och dom andra gör för på alla mina stamtavlor står det havana så nog lika bra att köra på det tror jag 
#19 Ja, det blir ju mest korrekt så att säga! :) Men självklart ska du köra på det DU känner dig bekvämast med också.
Jag skriver havana, dock uttalar jag det havanna.