Rinnande ögon
Min kanin har börjat få problem med rinnande ögon, beror troligtvis på att det blåser in i buren. Men jag har nu fått höra att det nästan är omöjligt att få bort rinnande ögon, är det verkligen så? :(
Nej, det är inte omöjligt att få bort rinnande ögon om det bara beror på att det drar.
Det bör dock åtgärdas snarast så kaniner är känsliga för blåst, vilket ju visat sig genom rinnande ögon.
Däremot finns det annat som kan orsaka rinnande ögon (och nos) och som är svårt att få bort, exempelvis pasteruella.

Nosen rinner inte på honom, som tur är, utan det är mest bara vänsterögat och lite, lite på högerögat. Vi har redan ganska ordentligt skydd åt honom (mattor och träskivor för buren på nätterna), men häromdagen så blåste det så förskräckligt, så det var väl antagligen där det kom från. Men vad kan man göra mer? Försöker badda pälsen runt ögonen torr, vet inte så mycket mer.. :/
Det är inte säkert att det beror på blåsten.
Min kanin bor inte i drag men hans högra öga rinner.
Är ögat svullet eller lite svagt rött runt om?
Det kan vara ögoninfektion eller täppt tårkanal!
Jag ska till vetrinären imorgon med min kanin och se vad det är med honom.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Trycker h*n ihop ögat? Så gjorde Betty när hon hade ögoninfektion + att det rinner gegga ur ögat. Funkade för mej att tvätta det i 5-6 dagar sen var det borta…;)
#5: Det går att koka egen koksaltlösning också, som duger alldeles utmärkt.
Blanda bara en tesked salt i en halvliter kokande vatten.
Sen när det svalnat kan man använda det.
En hane jag hade förut, hade problem med rinnande ögon under vintern.
Så jag kokade lite kamomillte och lät det svalna och baddade sen på ögat, funkade jättebra.
Kamomill funkar till mycket.