Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4132 ggr
[Airo]
0

hjälp!

Jag hade parat min lilla Våfflan med Ruffs för 1 månad sen, och Våfflan skulle ha fått sina bebisar igår, var det planerat.

Hon har blivit tjock, hennes tuttar har svullnat, hon har boat, men inte med päls. Hon har idag gått 33 dagar, om man räknar med parningsdagen..

Jag kan inte känna om det är några ungar i magen heller för hon tillåter inte att jag ska hålla på magen, hon har tydligen ont. Hon ska springa in till boet hela tiden när man öppnar ena burens dörr.

Vad tror ni? kommer det ungar ikväll/inatt? är hon skendräktig??

det verkar lite konstigt, för det är andra gången hon har gått såhär länge i sådana fall.. är lite orolig.

Tacksam för svar.

[Becca-]
0

Kanske har ungarna fastnat i henne? Är hon i bra kondition, och var hon det när hon parades? Är pappan större än honan? Hur många år är hon?

Linnet
0

Vanligast är att ungarna föds på dag 30 eller 31, nån enstaka gång har det kommit ungar på dag 32, men aldrig senare än så.

Boa med päls gör dom oftast strax innan ungarna föds, men det är väl bara att vänta och se.

[Ellahpella]
0

Det kommer nog små bebisar villken dag som helst nu "om hon inte redan har fått ungarna" Honan gräver ju ner dom, så ibland kan man missa att det blivit något :) Annars låter det som att dom är på G :)

Det finns ju en risk att ungarna har dött i magen, men händer inte så ofta.

Det kommer nog gå bra ska du se :)

[Airo]
0

#1 hon var i bra kondition när hon parades och är det nu med, hanen är mindre än honan, hon är över 1 år och har haft 1 kull tidigare. tror inte dom har fastnat

#2 jag vet att dom kommer runt dag 30 eller 31, hon fick sin första kull dag 34, det var bara en unge och den var 13cm stor och dödfödd. hennes andra kull var med 7 ungar, alla överlevde o kom dag 30 tror jag. jag vet också att dom boar med päls innan ungarna föds.

#3 tror inte hon har grävt ner dom, för hon har inte boat med päls än. men det är väl bara att vänta och se

Westham
0

Min hona som födde nyss har grävt ner ungarna, syns inte att hon har lagt dom där. Inge spår av päls alls på ytan, men under ett lager halm ligger ett bo :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Airo]
0

#5 okej, jag får väl gå ut och kolla igen då, men jag tror inte att det är några ungar där, för hon är fortfarande rund.. plus att hon inte vill att man ska ta henne på magen, hon har väl värkar

Westham
0

Stör henne inte mer.. kolla i morn. Hon tycker nog att det är lite stressigt

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Airo]
0

#7 jag stör henne inte, har kollat till henne två gånger idag och igår, det är det enda. min morsa håller på å shabblar om att jag ska gå ut hela tiden men jag säger till henne att hon inte får störas allt för ofta.. o så kollar hon till själv sen när jag inte är med när hon är ute med hundarna på baksidan.. -.-

[Ellahpella]
0

#8 - Kommit något? :)

zezagena
0

Hoppas det blivit något nu o gått bra..?

Min hona fått alla sina kullar på just dag 33 Flört

[nataschaj]
0

Lämnar avtryck hoppas allt e ok med dem!

Sweetienin
0

Det låter ju lite som förra året när du parade Våfflan och Ruffs.
Jag undrar vad det kan vara. Det kanske är farligt för henne. Om jag var du skulle jag ta henne ur Avel eftersom detta hänt fler gånger. Hon kan ju inte må särskilt bra av det.
Du vet att det bara är att ringa eller smsa om du behöver hjälp eller så Viktoria. Om du har kvar mitt nummer?

Hoppas det går bra nu i alla fall!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[Airo]
0

Det har inte hänt något.. men jag funderar på om hon verkligen är dräktig eller inte..

#12 jo, jag vet. Men eftersom att det bara hade hänt innan den andra kullen så tänkte jag att det kanske inte borde hända igen, jag får väl göra det, ta ur henne ur aveln. Vet inte heller vad det kan vara.. jo, jag vet att jag kan ringa eller smsa, tack gumman.. <3

[Djurlinnea]
0

Lämnar avtryck vill gärna se hur det blir ;)

[Airo]
0

Våfflan har inte fått något, och det verkar inte bli någonting heller.. skulle gissa att hon är skendräktig? då jag inte känner NÅGONTING i magen på henne, det var hennes sista PARNING.

Nu får den lilla damen gå i pension tidigt, vågar inte para om henne ifall det blir samma tabbe som första gången, vågar inte chansa. Så hon får gå i pension o vara kelkanin, som Zorro, plus Ruffs nu då! :)

Nu får det bli uppfödning av Lejonhuvade kaniner i fortsättningen.. :)

[Djurlinnea]
0

#15 Tråkit och ännu mer tråkit…:( Det var samma med min hona…Gick tom dom 2 första gångerna och 3:e fick hon en som hon tog ihjäl…Men hon blev perfekt kelkanin! ;) Hoppans hon får det bra resten av sitt liv :D Kramar :)