Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2344 ggr
zezagena
0

Bra el sämre kombination..?

Är denna färgkomb lyckad

Viltgrå (e viltgrå u viltgul, zobelbrunsiames längre bak)

& Blå ( e blå u svart, brun finns längre bak)

Ger, viltgrå och viltblå? annat..?

Zvintos
0

Ger främst viltgrå.
För att få viltblå krävs att den viltgråa bär på blå.

[Luppa]
0

Det beror ju på vad du menar med lyckad. Vill du ha bra viltfärg så är det nog bättre att para två viltfärgade, färgen blir ofta lite sämre när man blandar in enfärgat.

zezagena
0

# 1&2 Tack för svar

Glömde att den blå oxå gulanlag, o eftersom den viltgrå viltgul bakom kan det då ge någon viltgul unge..?

Zvintos
0

#3: I och med att den blåa har gulanlag och den viltgrå har viltgul förälder har den ju det också.
Då kan det bli viltgul, och om den viltgrå har enfärgsanlag kan det då även bli svart och madagaskar.

zezagena
0

Den blå har även isabella o zobel-anlag.. men det förändrar kanske inget, kanske zobel kan dyka upp el kan det mera "förstöra" de andra färgerna som viltgul el madagaskar..?

Zvintos
0

Så den blå har alltså anlag för: gult och zobel.
Den viltgrå för gult och ev enfärg samt zobel.

Då kan det bli främst viltgrå, men även viltgul och madagaskar.
Om den viltgrå bär på zobel kan det bli zobel brun och zobelsiames brun, samt viltzobel brun och viltsiames brun.

Så nackdelen är ju att det kan komma viltzobel och viltsiames.

jossan84
0

#0 Vad vill du ha för färg? Är det raskaniner?

zezagena
0

Ras o ras..

ej någon riktig färglinje ännu, har ju en blå hane o viltblå skulle ju sitta bra men en svår färg. Viltgrå läckert oxå o chinchilla, viltgul, bourgogne.. svårt välja Flört

Råd? de viltgrå är ju ofta bra i kropp o öron, storlek..

Mitt mål är att förbättra rexdvvädurens kropp o gener så sakteliga (läs gärna utställningsbara) =)

Denna ev PARNING plan först i höst (båda har stamtavla/märkta), har en annan kull med samma mål påg förhoppningsvis redan april , där förväntas oxå viltgrå/viltgrå brokiga :)

Har ingen brådska, o ej heller plats ha många/ta en massa kullar för att det ska gå undan..

jossan84
0

Så de är såpass rasrena att du inte vill blanda oönskade färger? Dvärgvädur alltså?

Känner att jag vet för lite om dem för att säga att det är en bra kombination. Jag skulle inte använda något med zobel eller siames bakom sig som jag inte vill ha in anlaget, om det inte var för att det hade något speciell egenskap som gjorde att jag ville använda dem.

Sen är det även svårt att säga om det är lyckat kombination om du inte vet vad du vill ha från den :)

zezagena
0

Alltid kul med ökade möjl fär färgvariation tycker jag, o gärna godkända oxå..

Den viltgrå har ett pälsanlag som gör den extra intressant för mej  o eftersom jag trol får viltgrå i vårkullen så passar det ju med flera viltgrå..

Inget är spikat utan i planerings-o fantasifasen fortf, det är ju en del av njutningen, själv planeringen av kull, dock blir det ju inte alltid som man tror o plan.. ni vet- slumpen Glad