Skaffa kanin
Jag har funderat på att skaffa kanin till sommaren. Skulle därför vilja få lite grundfakta, sånt som kan vara bra att veta.
Jag har ju lärt mig ganska mycket genom en klubb som jag är med i, men finns mycket kvar att lära sig innan jag tycker att jag är redo för att skaffa kanin.
Jag hade i så fall tänkt bygga en bur, och kaninen ska få bo ute året om. Så jag skulle vilja att ni la upp lite ritningar och bilder på uteburar som ni har byggt, så att jag får lite inspiration. 
//Caroline
Ett tips? är att först läsa våra artiklar.
Sen går det även att använda sökfunktionen för att söka efter något särskilt.
Vet att det finns tidigare trådar med bilder/ritningar på just uteburar. =)
Okej, tack! Ska titta runt lite på sajten, tänkte ju inte jag på. 
//Caroline
Jag har några harkorsnings honor till salu som lämpar sig bra för hoppning (då de i första han är uppfödda för det syftet).
Dock är harkorsningarna ingen bra "första kanin" enligt mig, och tror nog att det finns många fler som håller med mig angående detta.
Men jag rekommenderar dig att köpa en kanin från uppfödning, och från hopp uppfödning vore inte fyskam, då det är en fartfylld och super härlig sport, som gör att man får en så otrolig kontakt med djuret!
Du kan läsa mer om Kaninhoppning på Sveriges KaninHoppares Riksförbund sida (länkad) :)
Tack! Jo, en liten hoppkanin hade jag tänkt mig, såklart även en mysig kompis men jag vill köpa från en uppfödare som föder upp just hoppkaniner!
Kaninhoppning ÄR en härlig grej att hålla på mig, jag gör det själv redan nu med lånade kaniner.
//Caroline
I maj kommer jag eventuellt ha kanin ungar tillsalu :) Om du är intresserad :)
www.hertsonskaningard.webs.com
~ELSA~ÄVERT~TEDDY~
Finns massor av uppfödningar här på iFokus som du kan kolla på ;) :D
(medlemmar med uppfödningar,hemsidor ex)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
En sak vill jag bara framföra och det är att du inte ska lita på allt som djuraffärerna säger. Du får inte luras av att köpa gnagarblandningar, utan ren pellets som finns på Granngården. T.ex Carrier. Och inte köpa dropps, gangarstänger eller annat "godis" som säljs. Det som är godis för kaninerna är grönsaker (som ges varje dag) och även frukter (som ges någon gång i veckan).
Sedan tycker jag att du ska börja söka efter en närliggande bonde som säljer bra hö och halm. Det är mycket billigare och bättre än att köpa smuliga småpåsar på affären. Och som du kanske vet så ska kaninen ha fri tillgång på hö. Och som föregående säger, läs våra artiklar.
Lycka till!
#7 Tack! Jo, har fått lite "dåliga vibbar" av djuraffärer från mina hamstrar.
Har hört att granngården säljer hö, kan man köpa där i från?
//Caroline
#8 Ja fast det är bättre att köpa av någon bra bonde :D För hö i djuraffärer, granngården osv brukar inte vara så bra kvalité :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Okej, vi ska se vad jag kan göra!
//Caroline
vill också påminna om att undvika mineral- och salt-stenar för att undvika sten i njurar och urinblåsa =) Ger man ett bra foder så behövs inget extra salt, hände tyvärr att kaniner "missbrukar" stenarna och använder slickandet som sysselsättning, vilket kan leda till problem i de inre organen.
Jag tror redan du vet mycket av det grundläggande, man kommer dessutom långt med sunt förnuft =) Ganska lätt att ha kanin om man bara ska ha den till kel eller hoppning, ska man däremot avla och greja så krävs självklart extra kunskap.
Så det viktigaste är väl:
*Hö som basföda samt hitta en bra pellets.
*Undvik "godis", salt-stenar och annat "skit" djuraffärerna försöker sälja på dig ;)
*Friskt vatten varje dag såklart
*Kloklippning bör man kunna, annars kan man få hjälp med det på olika ställen av kunniga.
*Kan vara bra att veta hur ett fint bett ser ut också
*Även bra om du läser på lite om två vanliga sjukdomar som man även kan vaccinera mot, så att du kan ta ställning till om du ska vaccinera eller inte. sjukdomarna jag tänker på är RVHD (gulsot) och myxomatos (pest)
Det är det som jag kan komma på nu som man behöver kunna, man lär sig så mycket under tiden man har kaninen sen =)
#11 Tack! Det där med kloklippning får väl min kompis lära mig, hehe… Visst hjälper du mig med det i början, #6?
Det där med bett får jag läsa på lite om, har faktiskt inte en aning om hur ett bra bett ska se ut. Ska läsa lite om de där sjukdomarna också.
//Caroline
Även jag kommer ta en kull i Maj , hoppkorsningar =)
Mer information finns på ; http://skhrf.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=36955
MVH Anna
//Anna Odenbrand
Sedan om du har intresse av hoppning vill jag rekommendera Rabb-it.se, som säljer selar och koppel till bra priser. Till Kaninhoppning lämpar sig nog ca 3 m koppel.
Lycka till med allt nu!
Tack för alla svar! Jag kan nog egentligen mer än jag tror, så nu ska jag se om jag lyckas övertala mamma och pappa. Bur är just nu inget problem, vi har en som går att använda. Det blir till vintern iår som blir problemet, det är då jag ska försöka bygga en som står på ben.
//Caroline
Nu har jag kommit på en sak ;) Ni tror inte att det går att ha typ ben som man sätter fast på vinter, så kan jag ha samma bur på vintern som på sommaren? Eller typ ben som man sätter gångjärn på och kan fälla upp och ner eller nåt? Jag har lite knasaiga idéer ibland men jag tvivlar på att jag kan bygga en ny utebur… :/ Jag gjorde en liten skiss på hur jag tänkt och hur min bur ser ut (A)
Jag har läst på nu och känner att jag börjar bli redo att tinga ;) Jag måste hitta en uppfödare, jag vill ha en dvärgvädur men har också blivit lite intresserad av någon form av harkorsning. Vi får se… 
//Caroline
ska du ha den i garaget på vintern? :)
#17 Haha, nej det tror jag inte ;) Det vill nog inte pappa, men det skulle vara otroligt smidigt ;)
//Caroline
för om du ska ha den ute så tror jag att du måste sätta över nätet med något "trä" på ena sidan, annars så blåser det igenom nätet, och då på vintern så kanske det blåser in snö o.s.v :P
Jag måste iallafall sätta dit en botten, den saken är säker :P
//Caroline
och något vind/snö o.s.v skydd :)
Nu är jag jättesugen på att skaffa en kanin! NINIS! :D Nu blir det leta uppfödare tills jag tuppar av XD
//Caroline
Vill bara tipsa!
Min ena kanin åt inte en dag och verka lite allmänt besvärad, sedan åt hon, men ganska dåligt under några dagar…
Och det visade sig (när vi åkte till vet.) att hon hade snea kindtänder (som skavde mot kinden). Så tänk på det att om din kanin inte äter som den brukar (alla kaniner är individer o du får agera på just din kanins vanor osv.) men var ändå noga att kolla detta! För när vi kom dit så fick vi veta att om hon inte hade ätit något på 4 dagar så hade hon inte klarat sig!
Hon fick slipa tänderna och äta en pulverblandning blandat med vatten från spruta i munnen i 10 dagar + annat. Och sedan fick hon vanligt pellets o vatten så fick man vänta… Om hon inte började äta själv efter denna period så skulle hennes kropp inte kunna återhämtas o hon hade blivit avlivad.
Hon åt inte på de 3 dagarna med egen pellets men den 3:de dagens kväll så åt hon!! Så lättad blev jag!
(Nu mår hon bra! hon ska bara gå upp lite i vikt)
Men ja nu drog jag ut lite på det men bara så att du är uppmarksam att det inte bara är framtänderna det kan vara fel på utan även kindtänderna osv.
Önskar dig och din blivande kanin all lycka och glädje!! :D Och ta hand om varann ;D
Här är en bild på henne just innan hon blev dålig…
Mvh Emma Tange
#24 Oj, vilken berättelse! Ja, jag ska givetvis ha koll! ;)
//Caroline