Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5795 ggr
Peak303
0

Finns denna ras?

Fick höra av någon som sa att hon hade en "teddypälsad löwen" innan, men tyckte det lät lite mystiskt. Finns verkligen denna ras? :S

Själva kaninen jag såg på bild tycker jag såg ut som en typiskt lejon kanin, eller någon korsning med lejon.

*Bilden* - "du måste vara online på stallet.se för att kunna se bilden"

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Luppa]
0

"Löwen" är väl helt enkelt keluppfödarnas namn på Lejonhuvad kanin och korsningar med detsamma i. LK hette väl Löwen när den kom till Sverige.

"Teddypälsad" tycks vara finare för keluppfödarna, än en vanlig dubbelmanad. Så många vanliga Lejon benämns felaktigt som teddy eller "pekingteddy" (dvs ett helt vanligt Lejon med man och kjol)

Westham
0

Precis. När lejonhuvad kanin kom till sverige hette den löwen, löwen är tyska ordet för lejon.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Peak303
0

#1 & #2, jo det vet jag.

Men finns rasen/kombinationen var frågan? Oskyldig

-'  Malin Hultman

Sussii92
0

Det finns teddykaniner (vad uppfödarna kallar dvärgteddys), teddyvädurar och så finns det teddy och peking/vanlig pälsade (Enkel och dubbelmanade) lejonhuvade kaniner :)

Denna uppfödare i helsingborg där du också bor ;) Har väldigt fina djur från några av de raserna: Möllans Lejon :)

Peak303
0

#4, men teddypälsade löwen finns väll inte om jag vet rätt? :S

-'  Malin Hultman

Sussii92
0

#5 Löwen = Lejonhuvad kanin, så ja de finns de heter dubbelmanade/Teddypälsade Lejon kaniner, finns även helteddys som heter just teddykaniner och teddyvädurar som är vädurar med teddypäls :)

Sussii92
0

#5 Läs här så förstår du nog vad jag menar: Lejonhuvad kanin

[Luppa]
0

Nej, jag skulle vilja säga att det INTE finns något som heter
teddypälsad löwen.

Lejonhuvad kanin med teddypäls finns däremot, men den på bilden är inte teddypälsad.

Emelie
0

Egentligen finns det ju ingen ras som heter löwen i över huvud taget. Om folk väljer att kalla det för det - javisst, men rasen heter fortfarande lejonhuvad kanin. Sen kan en lejonhuvad kanin ju ha teddypäls, men det är en helt annan femma.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Rozza
0

#8 ne antigen så är dom teddy eller så inte. Vill påstå att sånna lejon med teddypäls kallas överpälsad eller dubbelmanad . Teddy är nästan som angora och fäller inte av sin päls vilket lejonen gör.

#0 Kaninen på bilden är en enkelmanad lejonhuvad kanin jag brukar säga bara lejonhuvad kanin. Det bästa är att gå efter den godkända raserna.

Peak303
0

#10, jo jag frågade henne hur hon kan säga att den heter så och hon påstod att det var någon godkänd ras i "tyskland(!?)" som hon inte var säker på om den kom ifrån. Och påstod sig ha stamtavla. Men får leta lite till då :P

-'  Malin Hultman

Rozza
0

#11 stamtavla är nog omöjligt när den ser ut sådär. Det har ingen godkänndteckning heller. Löwen är ju det tyska namnet på lejonhuvad kanin och det där med teddypäls är bara ett påhitt. Så lejonhuvad kanin säger jag.

[Luppa]
0

#10 så du menar att det inte finns Lejonhuvad kanin med teddypäls? Eller vad i mitt inlägg sa du nej till?

Westham
0

Vad är kravet för "teddy" päls då?

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Emelie
0

#10 Där har du faktiskt fel. Det finns lejonhuvade kaniner som aldrig fäller av. Dessa kallas inom lejonvärlden för teddypälsade. Jag tror att man tror att det kommer från ett fuchsanlag. Självklart inte önskvärt bland utställningsuppfödarna, men nog finns det teddypälsade lejonhuvade kaniner.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Fridaaaa
0

#15 Som min Alex, han är ju lejonhuvad ddv/lejonhuvad kanin :) Så lejonhuvad är han ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.