Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4602 ggr
[_annaH]
0

Tjuvparning?

Kom hem från skolan runt 3 tiden, kommer upp o ser att min kaninhona brytit sig ur hennes bur. Fick panik o började leta efter henne, kollade överallt men inte den delen där hanens bur ligger då hon ALDRIG vågat springa dit. Jag kommer dit och ser hur hon försöker ta sig ur kompost gallret (han har kompostgaller runt buren så han kan springa mer) på honan kan vi inte ha så då hon tar sig igenom hålen. Så jag misstänker PARNING. Trodde ALDRIG att en hona skulle ta sig in till hanen. Trodde det va hanarna som brukkade göra så :/. Båda är 4-5 månader. Va ska jag göra :O?

(Redigerade din rubrik till en mer passande. /Sajtvärd)

Johanna3
0

Har dom gått ihop tidigare innan dom blev könsmmogna?

Jag var med om samma sak för länge sen, en hane och en hona som jag särade på när dom blev könsmogna.. men hon hade inte glömt bort honom utan rymde och bröt sig in i hans bur.. det var äkta kärlek det.. Kyss

Fridaaaa
0

Honor kan ta sig in till hanar om dem är brunstiga eller av andra anledningar=) Du får vänta och se, har du tur är inte hanen eller honan könsmogna ännu. Annars är det inte mycket att göra, du får se om honan får ungar om 1 månad. Du får bygga en säkrare bur helt enkelt.

Ett tips? ang kompostgallret: Sätt nät med små masker utanpå kompostgallret så tar hon sig inte igenom, eller bygg träramar och sätt nät på och då tak med såklart =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
0

#1 Ja det har dom :p.

#2 Jo, hanen är iaf könsmogen, han har börjat skvätta osånt :P Vet inte hur ser man att honan Det va inet min första tanke att hon skulle smita in dit :/

Fridaaaa
0

#3 Jo fast bara för att han skvätter betyder inte det att han är könsmogen=) Men troligtvis är han det.

vissa honor syns det på, vissa inte. min ena hona syns det på när hon brunstar men inte på den andra=)

[_annaH]
0

#4 Nej precis. Men han har även försökt para sig med ett gossedjur koch även mot mig :P Honan är väldigt revirvaktande o morrar när man ska ta matskålen, utanför är hon absolut inte sån =)

Fridaaaa
0

#5 Aha då är han könsmogen =)

Sån är min ena hona med hehe

Johanna3
0

3# ja se där ja.. ack den kärleken.. Tungan ute

Nä, seriöst.. det är ju inte kul att om hon blivit parad.. om det nu tagit sig så håller vi tummarna för att hon fixar att vara mamma!

Jag läste för ett par dagar sedan att en uppfödare medvetet (!?) hade parat en 4 månaders.. Det var en syster till min egen hona..honan hade klarat kullen.. men jag ryser när jag tänker på att min princessa skulle fått ungar när hon var så liten.. helst väntar jag till 8 månader numera.. destå större chans att hon fixar mamma rollen enligt min erfarenhet..

Du kan väl hålla oss uppdaterade här om hur det går? Lycka till iaf!

[nataschaj]
0

Jag tror allt att de går bra, för ja antar att hon inte är en tjockis och i dlig kondis när hon e så liten ;)

Och har du tur så är hon inte ens brunstig.

Mins när cloetta gick in till fantasi dryga 3 månader å han hoppa upp å bara sig, allt gick så himla fort men ja sära dem så fort som möjligt.

Hon va en snabb rackare som gjorde hyss jätte fort! man han inte ens blinka innan hon hade gort nåt hon intefick hehe.

I alla fall, de blev inga ungar där inte.

Skulle de bli, så kmr de nog gå bra!

Lycka till!

lukasfelix
0

Klart honan kan ta sig in till hanen, honan har också en könsdrift. Hade de inte vart intresserade av PARNING så skulle de ju inte låta hankaninerna para dem

[_annaH]
0

#7 Ojdå :/ Har inte ens planerat att hon ska bli parad. Jag hoppas oxå hon klarar det bra om det blir några ungar :o Klart jag håller er uppdaterade :)

#8 Jadå hon är inte tjock o är i bra kondition :) Mina kaniner får alltid springa minst en timme om dagen. Ibland mer :) Sen går jag ut i sele 2 ggr i veckan i 20 min =) Beroende på kylan. Oj haha. Det va tur det :o Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra :( Tack!

[nataschaj]
0

Tror inte du behöver oroa dig! Inte ens säkert de tog sig på henne. Lycka till!

Johanna3
0

9# Samma gäller för hundar.. min tiken rymmer till grannens hanhund när hon löper och får möjlighet..Tungan ute

MajaL
0

Inte mycket du kan göra. Lycka till och hoppas det går bra om hon skulle vara betäckt. Mera än att hoppas att hon inte är det, kan man inte göra.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[_annaH]
0

Igår kom det 3 små bebbar. Blev jäkligt förvånad eftersom ja hitta dom tsm för bara några dagarsen. Men kom på att min pojkväns systerson har vart o busat med kaninerna när vi vart i skolan/jobbet. Stor chans att han låtit dom "busa".. Märkte inte att hon va tjock heller :s. Såg aldrig när hon boa eller ryckte päls. Så allt måste hon ha gjort när vi inte vart hemma fredag-lördag.

Men igår när vi kom hem från göteborg så såg jag 2 bebisar utanför boet o en inne. Dom 2 va döda o den som e i boet lever fortfarande :D
Är det en hona så behålls hon :)  Den är typ "rosa" :P Så hoppas den blir vit blåögd som pappan :)!