Rinnande öga!
Hej!
Jag ska troligtvis in till vetrinären snart för att min kanins ena öga rinner. Detta kan ju troligtvis bero på igentäppt tårkanal och ögat kan behöva spolas. Eller så kan det vara en ögoninfektion.
Är det någon som varit med om detta och förklara hur ex en ögonspolning går till?
Tacksam för svar! :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Har aldrig varit med om ögonspoling ;) Betty har haft ögoninfektion men det räckte med att jag tvättade ögat varje dag i kanske 4-5 dagar sen blev hon bra igen ;)
#1 Åh vad bra! Hoppas det räcker att göra så för mig också då. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#2 Ja ;)
Min kanin hade också ett rinnande öga för några år sedan. Vi var då iväg till distriktsveterinärerna (som inte hade någon koll alls förövrigt) Den vetten sa att det förmodligen var tårkanalerna som var igentäppta. (hon stod och kollade i någon bok och visste inte hur en kanin skulle hanteras
) Fick då ögondroppar utskrivet som vi gav han någon vecka. Det blev INTE bättre, vi kontaktade då en veterinär som är expert på kaniner och smådjur. Hon fann då att han hade en hörntand som var för lång och förmodligen hade det något med ögat att göra (vet inte riktigt hur men ja hon måste ha haft rätt) dom sövde ner honom och slipade ner tanden sedan dess har det blivit bra.
Så mitt råd är då att be vetten kolla tänderna på din kanin.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 - Tack så mycket! Det ska jag göra! :)