Diarée
Min första kanin Shajli har fått diaree som klibbat sig fast i svansen som en "boll" och jag får inte bort det. Vad ska jag göra?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
borsta eller klipp bort det. Eller skölja med vatten. Det går bort om man försöker =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 1 okey, har redan försökt men det blir väl bara att försöka mer då :p
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#2 min kanin får diarée ibland och då brukar jag skölja med vatten och försöka klippa bort det, går inte det, så brukar jag ta bort det med papper:D
Jag brukar försöka med papper och vatten och försöka borsta ut det, men det brukar bli lite klumpigt och brukar inte försvinna helt. Så förra gången tog vi en tandborste plus litelite tvål plus massa vatten och skrubbade lite lätt med tandborsten. Så försvann det! :)
Min grannes kanin brukar ha diarèe. Dem brukar blöta det och borsta eller klippa bort det. Sedan får han numera blåbärsris emot det, tror det är bra emot diarèe om jag inte är helt ute och cyklar..
Jo blåbärsris är snällt för magen hos kaniner, samt rölleka & grodblad.
Är det mycket diarré / ofta så minska lite/ tabort grönfoder och kraftfoder så kaninen bara får i sig hö. sen stegvis med morötter då det är mycket fibrer i dessa. och återgå långsamt med den vanliga fodergivan.
Det är bara att fortsätta att borsta och putsa med lite ljummet vatten det går bort till slut. som alla i tråden har sagt så går det även att klippa bort den drabbade pälsen om det inte går att borsta ur det :)
Lycka till :)
Probelemet är bara att hon delar bur med en lite undernärd hona som behöver mycket fibrer och pellets…..
Är väll bara att sära på dem, eller ta ut henne när den andra äter?
# 8 Vill inte dela på dom eftersom dom passar så bra ihop <3
Men får väl ha den ena i rasthage när den andra äter..
#9 Jo men ibland måste man om nu inte diarrén släpper.

om bara ena honan ska ha pellets så kan du ta ut ena honan när den andra äter, och när den ätit klart så släpper du in/ut den andra honan. För har hon diarré så skulle jag ta bort alla grönsaker och ge hö+vatten och fiberrika grenar, kanske lite ljung eller blåbär/lingonris. Blir hon bättre kan du ge lite rotfrukter.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Kan amn ge lingon/blåbärsris som man plockat på vintern?

#12 Ja :) det fungerar bra.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus