Frågor!
Vad kostar en utomhus bur och vad kostar det i månaden ungefär att ha EN kanin?
Om man bygger en bur själv. Med måtten 150x50x50 så kanske det kostar uppåt 1500 kr, om man tar ett bra material. Kanske till och med 2000 kr?
Min bur med måtten 170x70x70 kostade 2000 kr ca.
Bur att köpa kostar betydligt mera om man ska ha en laglig. Trixie burar (dem billigaste) är inte godkända i måtten. Så bygg en egen bur.
Tja, om man köper hö och halm ifrån bonde och spån i storbal på Granngården samt pelles. T.ex Stampe, så kanske max 150 kr. Sedan kan ju kaninen skada sig, och veterinärskostnader kan uppstå. Samt massa andra kostnader.

Beroende på vilken storlek kaninen är behöver du olika stora burar, kolla blocket, där finns burar från gratis, till uppemot någon tusenlapp. Den bur jag byggde i höstas är gjord av restvirke, plank vi hade hemma, så den var billig :D
EN kanin, hmm, spån= 50
hö= 100 (om du har någon bonde i närheten kanske du får köpa hö billigt från dem.)
mat= 50
sele/koppel/leksak 100
Om du vill tävla eller göra något annat 100
transportbur(finns billiga beg)50-300
tot får jag till att det blir ca 400 kr/ månaden +/- :)
Eftersom jag köper storbal med spån=100 kr (räcker en hel vinter för en kanin) och får hö via en bonde, och köper pelletsen i storsäck kostar kaninerna inte så mycket för mig. tips?, om du skaffar kanin köp stora säckar med hö/halm/spån, billigare i längden :D
Det som kostar för mig är tävlingar jag åker på :P
Det allra bästa är ju att bygga en bur själv eller låta en snickare bygga den, så att man har egna ritningar till den. Brukar kosta upp mot 2000 kr, men det är ju i så fall mer värt än att köpa en bur som inte är godkänd. Spånet för mej kostar ca 90 kr för en stor säck, köper från Granngården. Maten kostar inte så mycket om man har en kanin. Höet kostar inte heller så värst mycket för en kanin, om man köper det från en bonde. Och det blir ju ännu billigare med hö om man skördar det själv, som jag gör. Matskålar/vattenflaskor och allt det där - kostar heller inte så jätte mycket. Det dyraste är nog veterinärkostnaderna.
#2, Men transportbur o sele är ju en engångskostnad så det kan man slå ut på kaninens livstid.
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com
Jag rekommenderar att bugga bur själv, då får man den som man själv vill ha den. Min 6-fackare kostade 1000 lappen, men då hade vi redan panel och färg. Sen köpte vi kallasfalt, takpapp, minknät, mm. Hur mucket det kostar att ha en kanin, är väldigt individuellt! Beroende på vart man bor, jag har hästar därför får jag gratis halm, spån och hö. Om man får tag i en schyst bonde brukar man kunna få gratis halm och hö, eller betala en liten slant. Om man bara har en kanin rekommenderar jag att kanske försäkra sin kanin. Det hade jag gjort om jag bara haft en eller två, har man 6 stycken som jag har blir det förståss dyrt att försäkra. Men EV veterinärs avgifter kan ju uppstå.

#Så sant, det tänkte jag inte på.
Mina får nya seler när de slitit ut sina, ca 1-2 per kanin… Koppel bits ofta av och slits ut fort, iaf för mig :P
6# Jag har haft samma koppel sen 2006, på två olika kaniner och det är i princip samma skick som innan så jag tror inte det är så vanligt, om man har vant sina kaniner vid dem.