Hjälp!!!
Jag blir lika trött på det vaaaarje gång jag skall göra rent buren… bajs överallt…:( Försökt med toalett, den grävs ur efter 2 röda…
Har just nu kutterspån som strö, men detta skall omgående bytas ut! Men till vad?
Hatar att mocka buren o man inte bara får med kissigt hörne och allt bajs, utan halva burens strö för att man inte kan separera kutterspån och bajs…!
Så min fundering, hur har ni andra det?
Vad kör ni för underlag och hur mockar ni utan att behöva göra åt en säck spån per gång..=D
Tacksam för svar!!!
Kram /Tess
Har samma problem, så jag är också tacksam för svar! :)
(hoppas det är OK att jag lånar denna tråd lite)
Gissa att jag inte var ensam med detta..:D Lite jobbigt e när man har hysterisk stor bur som e svår mockad o bökig i sig lixom!!! :)
Då gör ströt det än värre!!! Svär som tusan över detta..:)
Kram /Tess
Jag byter alltid allt i buren så det blir fräscht!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
jag använder kutterspån och mockar minst 1gång i veckan. tar några kluttar och kiss då och då men mockar ur allt iallafall 1gång i veckan beroende på kaninen.
mina går ej på halm då de får äckliga fötter och luktar kiss, tycker att kutterspån är riktig bra. Dock till min flicka så har hon en stor inomhusbur på 140*90 och där har jag en toalett och i den lade jag toa-lätt så att spånet inte följet med ut ur toaletten, några kluttar kommer utanför men kisset stannar i toan. fungerar utmärkt ^^
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Det absolut lättaste är att varannan dag plocka ut bajs & annat. Det gör att man inte behöver storstäda lika ofta och då går det inte åt lika mycket spån. Jag använder spån & jag trivs jätte bra med det. Om du vill ha ett nytt underlag i buren rekommenderar jag torv. Fördelen med det är att kiss & annat sugs upp lättare och det blir inte lika skitigt. Nackdelar med torv är att kaninerna lätt får skitiga tassar. Dock är dem luktfria vilket de oftast inte brukar vara när man använder halm :)
Jag använder en fleecefilt som underlag och har en hörntoa med toa-lätt. Det fungerar rätt bra. Det kommer lite bajskluttar utanför toan men de är lätta att plocka upp med spade varje kväll när jag ändå gör ren toan. =)
Vi har friskuttande kanin som går på låda.
Tror det bästa är att ha helt olika material i toalådan och i resten av kaninens hem. Vi använder toa-lätt (papperspellets) i toalådan. Hö uppmuntrar också till bajseri, så sätt gärna det i närhet till toalådan.
Precis som #7 säger så ha hö precis vid toaletten, men jag rekomenderar även att ha pelletsen i toan :P
min hona har en katttoalett och vid gallret så har vi hö samt lagt en skål med pellets i toaletten och det fungerar utmärkt ^^ visst kan det komma några enstaka kluttar men 4-6kluttar kan jag stå ut med och bara sopa upp till lådan :)
#8 Precis, så hade jag i början också. Mat och hö och toa. 
Oki, men jag har två våningar så mat o vatten och hö har jag ovanför bolådan, och spån där nere, och kattsand i toaletten, gör rent i buren varje jag, men det jag blir vansinnig på att de e jobbigt att få upp alla knortar utan att få med allt spå, byter ju allt när det e behov av det med, men när de känns som behovet finns var tredjedag så känns det lite slöseri med spån. Måste finnas något bättre sätt, antingen nått annat strö eller nån bra spade?!
Kram /Tess
Kattsand bör man inte använda till kaniner eftersom det både dammar (sätter sig i luftvägarna) och klumpar (livsfarligt om det hamnar i kaninens mage). Jag rekommenderar toa-lätt till kaninlådan.
Jag tömmer ut hela buren varje gång jag ska städa, känns fräschast så :)
Mina kaniner kissar i toalådan, inget kiss hamnar utanför, men lite bajs kan hamna utanför toalådan, främst hos honan, hanen sköter sig rätt så bra :) Jag har tidningar i hela buren och i toalådan har jag tjockt med spån. Så det är bara att sopa ihop allt utanför toalådan och ta bort eventuella trasiga och skitiga tidningar och sen tömma hela toalådan. Jätte smidigt tycker jag :) dammar inte så mkt som när man har hela buren med spån.
#12, menar du att om du städar varje dag så byter du rubb o stubb?
Jag städar ju varje dag, plockar all skit! Men de e himla meckigt o separera bajsen från spånet.
De e ju bajs ööööverallt!
Men idag var jag o köpte massa halm i stället o satte in en ännustöre låda som toalett och har spån där, så blir de kankse mer markant att det är en toalett…
Ang tidningar e det inget jag vågat testa, då det var bannat när jag hade kanin när jag var liten, för bläckets skull, så de har jag faktist inte ens testat!
Tack alla för era tankar och tips? i allafall!
Jag får prova mig fram, annars får de bli mindre burar om de skall röja runt så här..:P
Kram /Tess
#13 jag skulle rekomendera att ha tidningar under halmen, eftersom halm inte suger upp så bra speciellt inte enligt mig.
bläcket i tidningarna är inte längre farligt då de har tagit bort det giftiga ämnet.
jag har en skopa som egentligen är till katt/hundmat ^^ den rengör jag med samt när jag bodde hos mamma så hade vi även en borste så att man fick upp allt.
#14 OKi! Då lägger jag oin det nästa gång jag byter alltihop! :)
Alltid bra och tacksamt för svar!!! :)
Och som sagt, mkt har ändrats sedan man var liten o häll på med kaniner! ;)
Så man skulle nästan kunna kallas sig nybörjare!
Så tack allihop för svar!
Kram /Tess
#13 Jag skulle hellre rekommendera mycket större bur, faktiskt! Kaniner som bor i små burar (alla burar är ju små egentligen) tänker ofta att hela buren är en enda toalett.
Testa kompostgallerhage eller frigående i ett rum, kanske? 
#13 Nej jag städar "rubb och stubb" en till två gånger i veckan. Jag anser att det inte är nödvändigt att städa varje dag.
Halm suger i princip ingenting tycker jag… isf ska du ha tidningar under, sen är det bara att lyfta all halm och skaka det i buren så ramlar all skit ner på tidningarna och bara sopa ihop.
#17 Mina kaniner har en bur som är 2 meter * 60 cm :)
Och de springer ute i hallen som är typ 36 kvm minst nån timme varje dag. Så brist på utrymme har dem inte i allafall!
#18 Skall lägga in tidningar nästa gång jag byter allt i buren!
:)
Kram /Tess
Se till att kaninerna bara inte äter av tidningarna, vilket det troligen kommer göra. Själva "texttrycken" är farliga för kaniner. Så skulle inte rekommendera det!
#20 Detta var min tanke med men enligt #14 så var de inte giftigt längre.
Förr så skulle man absolut inte ha tidningar i buren så jag har ej vågat ha de men nu skulle de tydligen ändrat bläcket i det… Men jag vet inte?!
Kram /Tess
Våran kanin skiter också över hela buren fast hon har en toalett men den använder hon som sovplats ;)
Hon får också vara ute och springa fritt flera timmar om dagen,nån som vet varför hon anfaller en ibland när man stoppar ner handen i buren och ska ge henne mat, eller när man ska ta upp henne? Händer inte alltid men nån gång då och då..man vet ju inte om hon ska bita en eller inte!
Och hon är den första kaninen jag har haft som har grävt och fått ut så mycket från buren så det ligger jättemycket utanför!! Ingen som vet vad man kan sätta runt buren för att det inte ska komma utanför?
Men gullig är hon iallafall,går bra ihop också med våra hundar :)
Om kaninen äter ett helt ark med papper så kanske de inte är jättebra, men min kanin har haft tidningspapper lite dåå och då och gnagat lite ibland, och han lever än! Jag har med hört att de farliga i bläcket e borta ^^
kramar från Emma och Chewie 
#22 Tror bara hon testar lite, om hon kan skrämma dig! MIn hona gör det med, men jag brukar då bara klappa henne på hhuvudet o plocka upp henne, då e hon supermysig, bara ligger och myser!
Tonårsfasoner :)
#23 Verkar vara olika bud om det där?! Jag vet bara att förr skulle man absolut inte ha tidningar, men de kan ju vara så att de bytt ut bläcket i trycksvärtan?
Kram /Tess
#24 Jag kan tyvärr inte svara på 100% att de e nytt bläck, men min kanin har iaf inte mått dåligt av det :) sen har tom veterinär sagt man kan ha tidningspapper och då tror jag inte de skulle rekommendera nåt som e farligt?? Låter som kritik men jag bara förklarar och menar inget illa 
Tog det absolut inte som kritik..:) utan e bara lite kluven i och med alla säger olika! :)
Kram /Tess
#26 Det e bra de, i slutändan så gör de som känns bäst för dig så blir de nog bra :)
#27 Jo jag får göra det…:) Men tack så jättemkt för alla tips? som sagt!! :)
Kram /Tess
#24 Ja det är precis det jag gör för jag är inte rädd henne ;) men det är när nån annan i familjen också ska ta upp henne då blir de osäkra..men som sagt så är det inte alltid hon gör så :)
Till er som inte får era kaniner att gå på lådan, lägg fleece eller en gammal matta eller liknanade i botten och bara typ spån i toan. För har ni halm/katt strö i toan och spån i resten och kaninen är van att kissa i spån eller har gjort det tidigare blir ju hela buren en "toa" :P