"Tonårskaniner"???
hur är egentligen en kanin i "tonåren"? Jag har två kaniner som är snart 1 år gammla, hannen är kastrerad. Men jag har inte märkt någon sort humör ändring på de sättet eller likande. Och i vilken ålder är de så kallade "tonåringar"??
Just "tonårsbeteende" är väl ett namn för att beskriva en kanin som blir besvärlig i anslutning till könsmognaden.
Jag har under alla mina år som kaninägare enbart stött på en hona som blev besvärlig.
Hon blev ilsk och högg och var jobbig fram till 1½ års ålder.
Fick ta över henne från min syster.
Resten av alla kaniner har jag inte märkt något sk tonårsbeteende alls på.
"Tonårsperioden" brukar ibland dyka upp när kaninen blir könsmognad. Lite olika på olika raser, men när det gäller dvärgkaniner brukar den oftast dyka upp från när kaninen är ca 6-7 månader. Vissa kaniner förblir "tonårsaktiga", och för vissa avtar den när kaninen är runt 1 år.
Hur kaninen blir är också mycket olika från individ till individ. Vissa blir bara allmänt stöddiga/kaxiga, medan vissa blir rent ut sagt aggressiva och hugger och vaktar sin bur osv.
Skönt att du inte märkt något på din kanin! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Mina ungar på 3månder visar tidiga tecken på tonår, tyvärr kommer dom från 2 osäkra och sura föräldrar som jag personligen inte ville ha kull på. :)
MVH John
#3 Då misstänker jag att det inte är "tonåren" som spökar, utan deras rätta psyken som dyker upp! ;)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har också bara haft en kanin som blivit konstig när den kommit in i "tonåren", så det blir verkligen inte så för alla. :)
Mmm tyvärr!! Vet hur jobbig mamman va :( bättre nu när hon fick bebbar.
MVH John