Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4086 ggr
sarrad
0

"Tonårskaniner"???

hur är egentligen en kanin i "tonåren"? Jag har två kaniner som är snart 1 år gammla, hannen är kastrerad. Men jag har inte märkt någon sort humör ändring på de sättet eller likande. Och i vilken ålder är de så kallade "tonåringar"??

Zvintos
0

Just "tonårsbeteende" är väl ett namn för att beskriva en kanin som blir besvärlig i anslutning till könsmognaden.
Jag har under alla mina år som kaninägare enbart stött på en hona som blev besvärlig.
Hon blev ilsk och högg och var jobbig fram till 1½ års ålder.
Fick ta över henne från min syster.

Resten av alla kaniner har jag inte märkt något sk tonårsbeteende alls på.

Emelie
0

"Tonårsperioden" brukar ibland dyka upp när kaninen blir könsmognad. Lite olika på olika raser, men när det gäller dvärgkaniner brukar den oftast dyka upp från när kaninen är ca 6-7 månader. Vissa kaniner förblir "tonårsaktiga", och för vissa avtar den när kaninen är runt 1 år.

Hur kaninen blir är också mycket olika från individ till individ. Vissa blir bara allmänt stöddiga/kaxiga, medan vissa blir rent ut sagt aggressiva och hugger och vaktar sin bur osv.

Skönt att du inte märkt något på din kanin! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Westham
0

Mina ungar på 3månder visar tidiga tecken på tonår, tyvärr kommer dom från 2 osäkra och sura föräldrar som jag personligen inte ville ha kull på. :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Emelie
0

#3 Då misstänker jag att det inte är "tonåren" som spökar, utan deras rätta psyken som dyker upp! ;)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Nalle-]
0

Har också bara haft en kanin som blivit konstig när den kommit in i "tonåren", så det blir verkligen inte så för alla. :)

Westham
0

Mmm tyvärr!! Vet hur jobbig mamman va :( bättre nu när hon fick bebbar.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar