Vad för ras bör jag skaffa?
Hej!
Jag planerar att flytta hemifrån inom ett par månader, och har då tänkt skaffa något mer djur. Då jag nu bor på en gård och lever med flera olika djur runt mig, och har alltid gjort, så är det en självklarhet för mig att skaffa något djur när jag flyttat hemifrån. Just nu är jag lite inne på kanin..
Men jag har några frågetecken fortfarande. Det är så att allergi ligger i min släkt, mot bland annat olika pälsdjur (detta är orsaken till att jag inte kan skaffa kanin innan jag flyttat hemifrån). Jag själv har en lätt allergi mot katter och gräs (hö) som jag känner av, men reagerade på flera andra pälsdjur på det senaste allergitestet. Funderar på om risken finns att jag utvecklar allergi mot kanin också. Är det någon som vet om dom är allergi framkallande? Om det går att leva med en innekanin trots lätt allergi? Har i dagsläget 3 katter i hemmet, trots att jag är allergisk, men det visar sig mest genom några nysningar och lite kliande ögon om dom är väldigt nära mig för länge. Blir det inte värre än så, så skulle jag klara mig med en kanin också.
Men hur är det med lukten? Luktar dom mycket om man har dom inomhus i en liten lägenhet? Sen har jag en hund sen ett år tillbaka, som självklart ska flytta med mig. Att han inte skulle göra något mot kaninen är jag helt säker på, då han är ganska rädd för, och försiktig, när det gäller alla andra djur förutom hundar. Men hur funkar kaniner med hundar? Någon som har någon erfarenhet? Det här är en väldigt liten hund jag har, väger knappt 4 kg och är mindre än en katt..
Var för ras är bäst att skaffa sig? Vill ha en ganska lugn kanin, men som ändå gör något annat än att bara sova och äta. Finns det några som är mer allergivänliga än andra? Jag har en liten svaghet för dom lite mindre raserna, men gillar i stort sett alla kaniner jag träffat.
Hörde av någon att dom hade sin kanin lös i lägenheten och lärde den att gå på låda istället. Låter lite intressant, och helt klart som ett roligare liv för kaninen! Är det svårt att träna sin kanin till det, eller något jag kan hoppas på att lyckas med också?
Usch vad många frågor det blev. Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa igenom allt jag skrivit, och svara på det..
Oavsett om du reagerar på kaninen eller inte, så skriver du att du har en lätt allergi emot hö.
Vilket innebär att du troligen lär reagera i alla fall.
Rexkaniner sägs vara lite mer allergivänliga, men allergi är alltid individuellt.
Jag själv är ex pälsdjursallergiker men reagerar inte på kaninen i sig, utan emot hö.
Tidigare har jag inte kunnat ha kanin inne utan att bli dålig pga höet.
Men för inte så längesedan köpte vi en luftrenare som är helt suverän, och numera har jag en kanin (dvärgvädur) inne utan direkta problem.
Jag reagerar på katter men inte på kaniner, skaffade en rex och kan konstatera att jag reagerar på rexen när hon fäller… men vanlig päls funkar!
Jag klarar dock av att gosa, det är bara att det kliar lite extra….
Jag har också hört att kaniner med rexpäls ska vara mer allergi vändliga. Men det skiftar från person till person.
Men mitt tips? är att besöka en uppfödare och känna sig för. Vissa uppfödare lånar ju ut kaniner vilket kan vara en bra idé bra för att testa om man tål dom eller inte.
Själv rekomenderar jag varmt dvärgvädur som enligt mig är den ultimata kaninen både lugn och snäll. Och dvärgväduren finns ju i rexpäls också.
Vad det gäller hundar vet jag inte för vi har jakt hund och han vill då helst busa och äta upp dom. Men det är en sak man får testa sig fram på en mindre hund borde funka.
Jätte tack för alla svar som jag redan fått! Nu dök det ju självklart upp några fler frågetecken..
Det här med rex, är det någon sorts pälskvalite eller egen ras som man blandar med dom andra? Som ni kanske förstår så kan jag inte särskilt mycket om kaniner, än. Men om jag bestämmer mig för att skaffa en, så kommer jag självklart läsa på en hel del innan, för att veta vad jag ger mig in på.
Sen det här med höet, det lär inte bli några problem. Har flera hästar, och hanterar hö dagligen utan någon större reaktion. Är mest att jag nyser ett par gånger efteråt, men det är inget jag lider särskilt mycket av. Har tidigare även haftbåde hamster och gerbiler i flera omgångar, och då inte reagerat på att jag haft höet inomhus heller. Det är mest typ urinlukter och sånt som jag funderar på om jag reagerar på, och självklart pälsen. Men rex var tydligen bättre då?
Löwenkaniner eller hermeliner, hur är dom som första kanin, och framför allt att ha inomhus i en liten lägenhet? Den lägenheten jag har tänkt skaffa ligger väldigt centralt, så att gå ut med kaninen kommer inte vara ett alternativ, så länge jag inte åker iväg en bra bit från hemmet. Vilket jag iofs kommer behöva göra på helgerna för hundens skull..
Ha en kanin på foder först så märker du om du tål eller inte:D
#4 Löwen=lejonhuvad kanin och hermeliner tycker jag är bra nybörjarkaniner :) Speciellt lejonhuvad kanin. Men vet du inte om du är allergisk eller inte, så rekommenderar jag med rex i så fall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rex är en egen ras och har en lite speciell sametsliknande päls.
Själva rexpälsen finns på lite andra raser också så som hermelin, dvärgvädur och liten rex. Själv skulle jag inte påstå att dom är allergi vänliga. Det är inte som tex pudlar att inte inte fäller, min ena rex fäller så jag knappt kan hålla i honom nu. Sen om du tex är allergisk mot ex mjället i pälsen så kommer du garanterat vara allergisk mot rex också! Men jag älskar rexar och kan garanterat rekommendera att skaffa en!
Kom in på vårat forum Rexkanin
På bilden har du en rexkanin.
(världens finaste)
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Och urinlukten kan jag säga att rex är likadan som dom andra kaninerna. Det kan bli bättre om man kastrerar. Men annars luktar dom lika mycket som vanliga kaniner. Har en själv inne nu och längtar tills jag kan slänga ut honom! Mitt rum luktar inte rosor
#4 hermalin kan vara lite mer livligare än en dvärgvädur och lejon kan också vara lite pigga men det skiftar mycket från kanin till kanin. Själv föderjag ju upp dvärghare som då är den minsta rasen och där ser jag mycket skillnader mellan dom men i regel är dom väldigt livliga och tillbaka dragen.
Du har fått bra råd vad gäller allergi och raser så jag tänkte svara på din fråga om frigående innekanin.
Jag hade en hermelin (kanske inte renrasig men samma storlek) i 10 år. Oliver, som han hette, var frigående i lägenhet. Han var själv rumsren redan från början (fick honom när han var runt 1 år) så jag hade tur, men jag tror inte det är svårt att få en kanin att gå på låda eller att använda buren som toalett.
Just nu passar jag en Holländare och han är lös i köket både hos sin familj och här hos oss. Han är också rumsren och de har aldrig behövt lära honom så vitt jag vet.
Jag tror att många kaniner själva uppskattar att gå på toa på ett bestämt ställe. Om kaninen väljer en plats utanför lådan/buren kan man prova att sätta en låda där och lägga några pluttar och lite kissigt strö i den.
Det är bra att ha höet i anslutning till toan. När kaninen tuggar hö brukar de bajsa samtidigt. Det blir en slags tarmstimulans. Så antingen hö och strö i buren eller höhäck eller liknande över toalåda.
Om kaninen inte fattar galoppen själv så prova att lägga alla pluttar i lådan och torka upp kiss direkt och tvätta bort kisslukten. Där det luktar kiss vill de gärna kissa igen. Så småningom borde kaninen förtstå och bara gå på toa där du vill. Men det finns de som aldrig blir rumsrena och det finns de som bara blir det till viss del, t.ex. att de kissar i toan men bajsar lite varstans. En del är i stort sett rumsrena men kan "tappa" bajspluttar utanför toan då och då. Men de är ju lätta att städa bort.
Kan tillägga att första dagen vi hade lånekaninen här bajsade han precis överallt! Jag blev förskräckt och trodde att transport och nytt ställe hade fått honom att helt glömma det där med rumsrenhet, men nästa dag gick han så duktigt på lådan och det har han gjort i 2 veckor nu. Det var bara en revirmarkering tror jag.
Vad gäller storlek på lägenhet: tror inte det spelar någon roll. Första lägenheten jag och Oliver bodde i var på 29 kvadratmeter och han hade tillgång till den pyttelilla hallen och kokvrån på några få kvadrat medan jag jobbade och hela bostaden när jag var hemma. Funkade jättebra. Han hade små krypin att vara i och kunde rejsa runt mellan rum och hall när han ville. Men det är klart att racerbanorna blev längre och snabbare när vi flyttade till större lägenhet.
I övrigt är det viktigt att kaninsäkra rummet/rummen där kaninen ska vara. Klä in sladdar i kabelgömmor från t.e.x IKEA eller Clas Ohlson, flytta ömtåliga saker och giftiga växter utom räckhåll, börja med ett begränsat område och se vad som händer. En del är jätteduktiga och låter inredningen vara medan andra gnager och gräver sig igenom hela lägenheten. Man får prova och se hur det går, göra ev. justeringar för att få det att funka bättre, utöka rörelsefriheten efter hand, eller i somliga fall, skrota tanken på frigående kanin och bygga en stor inomhushage istället.
Alla sätt är bra så länge man själv och kaninen trivs.
Jätte tacksam för alla bra svar jag fått! Känns inte som att jag har allt för många frågetecken kvar nu, utan en hel del blir att testa sig fram OM/när kaninen kommer hem till mig.
Men att ha en kanin på foder känns som en idé, eller kanske ännu hellre, kolla med uppfödaren så jag kan få lämna tillbaka kaninen om det är så att jag inte kan ha kvar den. För det skulle ju känns lite tråkigt att ha en kanin på foder först, och sen köpa en egen. Jag har en tendens att fästa mig rätt mycket vid djur.. Eller kanske kolla om det går att köpa den jag har på foder isf.. Vet att jag för ett par år sen, när jag funderade på att skaffa marsvin istället, blev tipsad om någon hemsida, där det var ett omplaceringshem för marsvin, som finns strax utanför göteborg. Vet ni om det finns något liknande för kaniner? Känns ju som att det på sätt och vis är en bättre idé - att ska man ändå skaffa ett djur kan man lika gärna rädda ett som fått en dålig start i livet, eller av annan orsak in kan vara kvar hos sin familj. Jag bor i borås, och är inte allt för pigg på att åka land och rike runt efter en kanin. Vill självklart helst köpa från uppfödare eller privatperson, men finns det ingen bra inom 10 mils radie härifrån, så är det ju ändå smidigt med djuraffärerna..
#10 Ja det är väldigt bra, istället för att köpa en kanin och sedan kanske måste sälja den och inte får den såld. :) Men hör du runt med olika uppfödare, någon uppfödare kanske har kaniner dem vill ha ut på foder:)
#10 Du kan ju skaffa en kanin på foder för ev. senare köp :) Bara att fråga uppfödaren vars unge man är intresserad av och be om att få ha den på foder ett tag sedan bestämmer man ett om man ska köpa eller inte :)
Jag har två kaniner i min etta och det luktar inte något så länge du städar åtminstone 1-2 gånger i veckan och gärna tömma toalådan lite fler gånger. (De sista dagarna innan städning kan lukta lite extra när man är nära buren tycker jag) :)
Sen kan urinet lukta extra mkt när de är tonåringar och vid brunst. Men om man kastrerar en hane luktar det inte lika mkt :)
Personligen tycker jag honor kissar betydligt mer än hanar, iaf. de honor jag haft :P
Kul att få in en till i kaninvärlden!
Att ha kanin inomhus kan lukta. Hanarna är värst när dem börjar skvätta (tonåren). Och då rekommenderas kastrering oavsett om det är en Hane eller Hona?.
Kontakta en veterinär så förklarar dem vad man ska göra. Kulorna måste falla ner innan, o.s.v. Annars tycker jag alla fått med dem svar du ville ha, verkar det som.
Ett besvär som ofta är orsaken till att man avlivar eller lämnar bort kaninerna är att man tror att dem är agressiva. Men egentligen är det bara "tonåren", ett stadie som alla unga kaniner går igenom. Det är då hanarna börjar skvätta, jucka och vara "konstig".
Honorna kan bli revirvaktande, arga och väldigt morriga. Denna period börjar ca vid 3 månader, och upp till 1 år. Alla kaniner blir olika, men de flesta får dessa beteenden.
Och om kaninen inte ska vara frigående så tänk på att skaffa en bur med minsta lagliga mått som är 100x50x50, vilket jag tycker är extremt litet.
Ang. detta med om man måste träna kaninen till att gå på toa är väldigt enkelt. Kaniner är renliga djur, och väljer ett hörn i buren eller i lägenheten där den gör sina behov. Det enda du behöver göra är att avvakta tills den hittar sitt hörn.
Sätt dit en toa med Toa-lätt som finns på djuraffären. Ett slags papperspellets som luktar lite.
Byt toan 1 gång per dag, för att förhindra lukt. Spara några bajskluttar varje gång, och lägg sedan i dem i den rena toan igen.
Detta för att kaninen inte ska hitta ett nytt ställe, när allt bajs är borta.
Jag tycker du ska skaffa en hermelin, dels för att dem är sådana stora personligheter i en så liten kropp. Dem är sociala, orädda och nyfikna.
Det är mycket fart i dem, men samtidigt lite mysiga när dem vill!
Söker du allergivänlig kanin så kan du ju alltid titta runt på satinkaniner, finns inte så många i Sverige har jag hört, och därför kostar dom över 1000 KR, finns någon som säljer i stockholm..
Tror inte heller Satin är allergivänlig.
Ingen kanin är faktiskt allergivänlig, inte som vissa hundar och kattar kan vara.
Att satin skulle vara allergivänligt tror jag bara är ett försäljarknep.
Det enda satinet gör är att pälsen blir glansig, men den är fortfarande densamma.
Skulle satinet göra kaninen allergivänligare, så innebär det att satinangoran är "bättre" än vanlig angora.
Och det tvivlar jag starkt på.
I sådana fall borde även satinpälsade hamstrar, möss och marsvin vara "allergivänliga" och det är de inte alls vad jag vet.
Tror inte heller det finns några kaniner som är allergivänliga, det är så olika ifrån person till person. Min lillasyster t.ex är allergisk mot katter men tål familjens kastrerade långhåriga hankatt, och deras steriliserade korthåriga honkatt ganska bra, men tål t.ex inte min kastrerade hankatt. Är så olika
Skillnaden är att rexpälsen är så tät att den inte släpper ut lika mkt av (vad de nu hetter) som man är allergisk emot :)
Liten rex är en toppen ras!
Om du är intresserad, har jag några kaniner tillsalu :) vuxna och ungar. bor i Borås typ.
pma om du är intresserad :P
Hon födde tydligen upp rex/satin, o säger att de är allergivänliga, men dom är väl lika mycket allergivänliga som vanlig rex?
#21 det finns ingen pälstyp so är allergivänlig det berors helt och håller på hur man är som person.
vissa fungerar det jätte bra på, andra sådär och en del tåler de inte alls.
Satin är ju normalpälsad fast med en glansig päls så enligt mig är den lika dan som normalpälsad.
rexpälsen kan en del tåla och jag personligen tror att rexpälsen är bättre än satinrex eftersom satinrexpälsen ibland kan bli "dålig".
men som sagt så är det olika och från person till person.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Dvs inte allergi vänlig alls. Uppfödare säger ofta som försäljningstrick