Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 774 ggr
Talismana
0

Kompostgaller skydd?

Hej! Nu är det snart dax för min kanin att vara ute i sin ute bur. Den är uppbyggd av kompostgaller, men jag vet inte vad jag ska ha för något som skydd över den. Vi bor intill en skog så det finns räv och fåglar m.m. Vad använder ni? Den är väldigt stor, 12 stycken galler som en rund ring. Behöver hjälp snarast eftersom att jag inte vill ha honom ute utan att han ska vara säker.

Mvh Erica

[Quellii]
0

Jag kade försökt föra den fyrkantig så att du hade kunnat ha kompostgaller ovanpå också :) Sen att du "förankrar" gallret i marken så att inget kan ta sig under ^^

Talismana
0

Ok, men jag vill ju att han ska ha så stor bur som möjligt, går det att ha flera galler ihopsatta på rad över buren? kan man lyfta bort en del så jag kan komma in och ut men så ändå kunna sätta tillbax den? ;)

Mvh Erica

[Quellii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Joo ^^ Du kan ju iof byga en trä-ram så stor som du vill att buren ska vara :) Sen fäster du gallret i den ^^ och så kan du göra samma sak med taket, bygg en träram med en lucka som du kan öppna ^^

På bilden har jag försökt att visa hur jag menar ^^ Storleken varierar ju beroende på hur många galler du använder :)
Du gör som sagt en träram till taket också, sen så gör du en "dörr" som du fäster med gångjärn ^^ Då kan du öppna och stänga :)

JossanH
0

bor du vid skogen kanske du även bör ha nät runt kompostgallren.. är det ingen som är rädd för att illrar eller typ minkar ska ta sig in hos era kaniner?? vet ju av erfarenhet att illrar kan göra sig extremt smala om dom bara vill åt något speciellt. kompostgaller funkar inte hemma för att hålla illrarna instängda.
Det beror ju dock lite på vart i sverige du bor, men många vessleliknande djur lever ju runt om i sverige, inte bara iller.. och många av dessa jagar i gryning och skymning.. Kanske ha kaninen instängd under natten??

Angående taket så får du väl göra flera "träribbor" som du kan vila längder av kompostgaller på.. Hoppas du förstod.

Sajtvärd på Iller.ifokus

shintaida
0

Mitt råd är att bygga ihop så många kompostgaller Du vill. Surra ihop delarna med ståltråd. Så gjorde jag till mina. Även "locket" surrade jag fast så att det blev gångjärn på det.

// Shintaida

KajsaM
0

Gör en träram och stoppa minknät eller så får du sitta och vakta ;)

Talismana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 - Jag bor i norr om stockholm, men han är inne i en ute bur under natten. Den har en egen liten "inne gård" som det är nät över och på sidan, ej under.  Det ända djur jag vet att det finns i skogen är typ räv, rådjur (XD) och fåglar..?  Så det finns ju säkert mer.. I princip vill jag bara att jag ska kunna gå in och ut ur buren och att den ska kunna vara stor :)

Mvh Erica